کد خبر: 1007012
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۵
دیپلمات اسبق وزارت خارجه:
حضور ما در امریکای لاتین بسیار ضروری است و برای امریکا خواب آشفته ایجاد می‌کند و از جهات مختلف می‌تواند به منافع ملی ما کمک کند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: علیرضا شیخ‌عطار قائم مقام اسبق وزارت امورخارجه و سفیر پیشین ایران در آلمان در گفتگو با مهر، درباره فرصت‌های اقتصادی امریکای لاتین برای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اولین پیام رسیدن نفتکش‌ها به ونزوئلا این است که جبهه مقاومت در برابر زورگویی‌های جهانی که امریکا در رأس آن قرار دارد شکل گرفته است. این اقدام جمهوری اسلامی ایران در واقع یک پاتک علیه تحریم‌هاست، زیرا امریکا نفتکش‌های ما را به بهانه تحریم تهدید می‌کرد، اما امروز ایران نشان داد که با همراهی دوستانش می‌تواند اقداماتی انجام دهد که این نوع فشار‌ها را خنثی کند. وی درباره ضرورت گسترش روابط ایران با کشور‌های امریکای لاتین هم گفت: منطقه امریکای لاتین از سه بعد اهمیت ویژه دارد؛ یک بعد آن سابقه تاریخی ضداستکباری این کشورهاست و همانطور که گفته شد این کشور‌ها در قرن بیستم و حتی از قرن نوزدهم که مستعمره اسپانیا بودند، همواره تحت فشار‌های بی‌رودربایستی امریکا قرار داشتند، زیرا تئوری سیاست خارجی امریکا از زمان «مونرئو» این بود که امریکا یک حیاط خلوت لازم دارد و این حیاط خلوت که برای تقویت سیاست‌ها و نفوذ امریکا ضرورت دارد امریکای لاتین است.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: سیاست خارجی امریکا همواره دخالت در امور کشور‌های امریکای لاتین بود، به خصوص در قرن بیستم که می‌بینیم انواع کودتا‌ها را در همه کشور‌های امریکای لاتین از بزرگترین آن‌ها یعنی برزیل تا کشور‌های کوچک و جزیره‌ای مهندسی کردند و دیکتاتور‌های وحشی را روی کار آوردند، بنابراین مردم این کشور‌ها چنین دیرینه و ذهنیتی دارند و بسیاری از فرهیختگان آن‌ها همین تفکر ضدسلطه را دارند. شیخ‌عطار با اشاره به اینکه بُعد دوم اهمیت کشور‌های امریکای لاتین از نظر اقتصادی است، گفت: امریکای لاتین سرزمین بسیار ثروتمندی است، هم از لحاظ منابع زیرزمینی و هم از این جهت که برخی از کشور‌های این منطقه مثل برزیل و آرژانتین صنعت‌های بسیار پیشرفته‌ای دارند.

وی افزود: مطلب سوم مسائل ژئوپلتیکی است که امریکا بسیار از بابت آن نگران است. از نظر جغرافیایی بخش‌هایی از امریکای لاتین چسبیده به امریکاست و بخش‌هایی از آن هم به این کشور نزدیک است، به همین دلیل می‌بینیم که وقتی کشور کوچکی مثل کوبا که در اواخر دهه ۱۹۵۰ کاسترو در آنجا انقلاب می‌کند و از زیر یوغ ایالات متحده خارج می‌شود، امریکا با تمام توان به این کشور کوچک فشار وارد می‌کند تا آنجا را به‌هم بریزد و حتی در زمان «کندی» آن را به سطح جنگ هسته‌ای با روسیه می‌کشاند. شیخ‌عطار گفت: پس به این سه دلیل حضور ما در امریکای لاتین بسیار ضروری است و برای امریکا خواب آشفته ایجاد می‌کند. هر چند که متأسفانه در برهه‌های اخیر در ایران به این منطقه بی‌توجهی شد با این عنوان که حضور ما در امریکای لاتین یک حضور پرهزینه، اما کم‌فایده است، در حالی که این آدرس غلطی بود که مردم به مردم دادند. ما در امریکای لاتین باید حضور داشته باشیم، زیرا از این حضور ما استقبال می‌شود. وی تصریح کرد: ممکن است با برگزاری انتخابات در این کشور‌ها برخی سیاست‌ها تغییر کند، اما این تغییرات موقتی است، مثلاً در برزیل یک زمانی رئیس‌جمهور تا جایی در سیاست‌های ضد امپریالیستی پیش رفت که در جریان هسته‌ای میانجی شد و وقتی امریکا فشار آورد او این فشار‌ها را افشا کرد که بعد هم با او برخورد کردند و هم اکنون در زندان به سر می‌برد یا در اکوادور که رئیس‌جمهور مستقلی داشت که بعد تغییر کرد، یعنی ممکن است تغییراتی باشد، اما در نهایت بازگشت به سیاست‌های ضدامریکایی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار