کد خبر: 1006843
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۴۷۲ بیمار جدید به مجموع مبتلایان به کووید۱۹ در کشور اضافه شد که ۸۶۴ مورد بستری شدند. حالا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ نفر رسیده‌است.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: در ادامه روند اوج‌گیری کرونا در کشورمان روز گذشته آمار فوتی‌های مبتلا به کرونا بعد از مدت‌ها، سه رقمی شد و به ۱۰۷ نفر رسید تا اثبات کند شرایط شیوع این ویروس در کشور از چیزی که فکر می‌کنیم وخیم‌تر است و مدیریت کلان کشور باید تا فروکش قطعی ویروس کرونا شرایط را در دست بگیرد. با وجود این روند بازگشایی ادامه دارد و طرح ترافیک هم در کلانشهر تهران اجرایی شده‌است. انگار سیاست‌های یک بام و دو هوایی دولت در بازگشایی‌ها و برداشتن محدودیت‌ها مردم را هم اشتباه انداخته و موجب شده تا به گفته فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، در روز‌های اوج‌گیری دوباره کرونا در پایتخت، تنها ۱۱ درصد از مردم دستور‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند. در کنار این تلاش پزشکان کادر درمان برای مهار ویروس کرونا همچنان ادامه دارد و برخی روش‌ها همچون پلاسما درمانی تاکنون کارنامه موفقی از خود به‌جا گذاشته‌اند. حالا مدیرعامل سازمان انتقال خون از بهبود ۵۰ درصدی و کاهش مرگ و میر چشمگیر بیماران مبتلا به کرونا، با استفاده از روش پلاسما درمانی خبر می‌دهد.

طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۴۷۲ بیمار جدید به مجموع مبتلایان به کووید۱۹ در کشور اضافه شد که ۸۶۴ مورد بستری شدند. حالا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ نفر رسیده‌است.

پس از دستاورد دو رقمی شدن و رسیدن آمار مرگ و میر بیماران به زیر ۵۰ نفر، اما کاهش توجه به توصیه‌های بهداشتی و روند شتابزده برخی بازگشایی‌ها و برداشتن محدودیت‌ها تمام آنچه را نظام سلامت با همراهی مردم به دست آورده‌بود، پنبه کرد و آمار فوتی‌های ویروس کرونا بعد از طی روند افزایشی دوباره سه رقمی شد. طبق گزارش وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۸۳۷ نفر رسید. تا کنون ۱۴۸ هزار و ۶۷۴ نفر از بیماران، بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

به گفته سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های آذربایجان غربی، هرمزگان، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و بوشهر در وضعیت قرمز قرار دارند.

ارتباط اوج‌گیری دوباره کرونا با سفر‌ها در تعطیلات خرداد

تعطیلات خرداد ماه و سفر‌های تابستانی در این تعطیلات از مدت‌ها قبل به نگرانی جدی وزیر بهداشت تبدیل شده‌بود و مدیران نظام سلامت بار‌ها در این باره هشدار دادند، اما هشدار خالی انگار جوابگو نبود و باید تدابیری نیز پشتوانه این هشدار‌ها می‌شد. اگر اوج‌گیری دوباره روند شیوع و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را طی یک ماهه اخیر مورد بازبینی قرار دهیم، می‌توانیم ارتباط این اوج‌گیری دوباره را با سفر‌های تفریحی مردم در تعطیلات عید فطر و تعطیلات نیمه خرداد به روشنی متوجه شویم. نخستین دوره رشد مرگ و میر و ابتلا به کرونا پس از یک دوره ثبات و رسیدن فوتی به زیر ۵۰ نفر به فاصله ۱۰ تا ۱۴ روز از سفر‌ها در تعطیلات عید فطر رخ داد و حالا به فاصله ۱۰ روز از تعطیلات نیمه خرداد و سفر‌های تابستانی، شاهد اوج‌گیری شدید‌تر ویروس تاجدار هستیم؛ روندی که نشان می‌دهد باید در مدیریت کلان و هدایت افکار عمومی برای رعایت توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین پرهیز از سفر‌های تفریحی تجدید‌نظر شود. این در حالی است که مدیران کلان جامعه با رصد اطلاعات و شرایط و اشرافی که به ماجرا دارند می‌توانند با سیاستگذاری‌های درست و منطقی علاوه بر افزایش آگاهی به مردم برای آنکه بیشتر به دستور العمل‌های بهداشتی توجه داشته باشند، زمینه‌های رعایت این دستورات را هم فراهم کنند؛ امری که در روز‌های پایانی اسفند ماه و برای پیشگیری از اوج‌گیری کرونا با سفر‌های نوروزی به شکل محدودیت‌هایی در ورود و خروج خودرو‌ها به شهر‌های مختلف انجام شد و حالا به نظر می‌رسد لازم است تا محدودیت‌هایی برای سفر‌های تابستانی هم اعمال شود پیش از آنکه شاهد موج‌های جدی‌تری از ویروس کرونا باشیم.

آنطور که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران می‌گوید، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در استان تهران طی روز‌های اخیر به ۱۱ درصد رسیده‌است.

به گفته وی استان تهران به دلایل مختلفی از جمله جمعیت شناور، وجود جمعیت حاشیه‌نشین، وجود کارخانه‌های متعدد و به ویژه سیستم حمل و نقل عمومی جایگاه متفاوتی نسبت به سایر شهر‌های کشور دارد.

زالی با اشاره به اینکه میان فاصله‌گذاری اجتماعی و زنجیره انتقال و ابتلا به ویروس کرونا رابطه‌ای تنگاتنگ وجود دارد، می‌افزاید: «به عنوان مثال در فروردین‌ماه سال جاری مردم تا ۷۸ درصد فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کردند؛ در حالی که این عدد در اردیبهشت‌ماه به ۲۳ درصد و اکنون در خردادماه به ۱۸ درصد رسیده‌است. در استان تهران نیز رعایت نکات فاصله‌گذاری اجتماعی در فروردین‌ماه ۶۲ درصد بود که متأسفانه طی روز‌های اخیر به ۱۱ درصد رسیده‌است.»

بنا به تأکید وی، مهم‌ترین عامل برای بازگشت محدودیت‌ها، شاخص مولد پایه است؛ در صورتی که این شاخص به عددی بیش از یک افزایش یابد، ممکن است در برخی از تصمیم‌گیری‌های برای اجرای محدودیت‌ها تغییراتی اعمال خواهد شد. زالی در این باره توضیح می‌دهد: «اگر عدد مولد پایه رقم سه اعلام شود یعنی هر یک نفر فرد آلوده به ویروس می‌تواند سه نفر دیگر را به بیماری مبتلا کند. این عدد در هفتم فروردین‌ماه به ۶/ ۰ رسید. اکنون نیز این عدد کمتر از یک برآورد شده‌است. هر چه این عدد کمتر از یک باشد، شرایط بهتر بوده و نشان می‌دهد کنترل و مراقبت از بیماری بهتر انجام شده‌است.»

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در راستای همکاری بیشتر برای مقابله با کرونا از مردم درخواست کرد؛ تنها در موارد ضروری در مکان‌های عمومی حضور پیدا کنند.

زالی با تأکید بر اینکه ویروس کرونا یک ویروس بسیار فریبنده است و مردم باید به همزیستی با آن عادت کنند، می‌افزاید: «البته قرار نیست این همزیستی مسالمت‌آمیز باشد، اما باید میزان سازگاری خود با ویروس را افزایش دهیم؛ چراکه پیش‌بینی می‌کنیم شاید در فصل پاییز امواج قابل‌توجهی از بیماری را شاهد باشیم زیرا ممکن است همپوشانی ویروس کرونا با ویروس‌های سرمادوستی همچون آنفلوآنزای H۱N۱ اتفاق بیفتد.»

کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر و بستری با پلاسما درمانی

با تمام چالش‌ها و اوج و فرود‌های کووید ۱۹، اما تلاش‌ها برای درمان این ویروس در کشورمان ادامه دارد و تاکنون به نتایج خوبی رسیده‌ایم. یکی از تکنیک‌های موفق درمان این بیماری استفاده از پلاسمای بهبود‌یافتگان است. پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون در نشست خبری آنلاین در پاسخ به پرسشی درباره آخرین نتایج پلاسما درمانی از پایان کارآزمایی اول پلاسما درمانی خبر داد و افزود: «به طور کلی در بیماران مبتلا به کرونا که پلاسما دریافت کردند میزان مرگ و میر ۵۰ درصد کاهش یافت.»

به گفته وی همچنین مدت اقامت در بیمارستان نیز حدود ۳۰ درصد کاهش یافته‌است. همچنین میزان اقامت بیمارانی که کار آن‌ها به آی سی یو و استفاده از دستگاه‌های کمک تنفسی کشیده‌بود، بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد و در بیماران بسیار بدحال که در آی سی یو شرایط ویژه‌ای داشتند، میزان مرگ و میر وقتی پلاسما به موقع به آن‌ها رسیده‌بود ۵۰ درصد کاهش یافته‌بود.

عشقی از بهبودیافتگان کرونا خواست برای نجات سایر بیماران پلاسمای خون خود را اهدا کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار