کد خبر: 1006425
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
در حالی تا ساعاتی دیگر مذاکرات بین واشنگتن و بغداد آغاز خواهد شد که هنوز موضوعات این مذاکرات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و فراکسیون‌های ملی‌گرای عراق، نگران این مسئله هستند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: قرار است مذاکرات میان ایالات متحده آمریکا و عراق، ساعت چهار بعد از ظهر امروز پنجشنبه آغاز شود؛ مذاکراتی که هنوز اهداف آن، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پایگاه خبری شبکه «العهد» با انتشار گزارشی به بررسی این مذاکرات پرادخت و نوشت: «در حالی که ملت عراق منتظر است تا اراده‌اش مبنی بر اخراج نیرو‌های خارجی از عراق از جمله نیرو‌های آمریکایی، به صورت عملی، اجرایی شود، در محافل سیاسی درباره توافقات تجاری و اقتصادی بین طرفین سخن گفته می‌شود».

به گزارش العهد، این در حالی است که گفته می‌شود قرار نیست در جریان این مذاکرات، موضوع اخراج نیرو‌های آمریکایی بررسی شود و «همین ابهام باعث شده است که بسیاری از گروه‌های ملی‌گرای عراق، به هیئت مذاکره‌کننده عراق اطمینان نداشته باشد».

«کریم علیوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق نسبت به «تضییع حق ملی از طریق فریبکاری آمریکا» هشدار داد و اخراج نیرو‌های خارجی از عراق را خواستار شد.

علیوی به العهد گفت که اخراج نیرو‌های خارجی، «وظیفه دولت است و باید آن را اجرایی کند؛ زیرا این مسئله، خواسته ملت عراق است».

وی تأکید کرد: «به همین علت (فریبکاری آمریکا) خواست ما این بود که یک نماینده از الحشد الشعبی در این مذاکرات حضور داشته باشد تا از هر گونه تلاشی که منجر به شکست عراق شود جلوگیری شود».

این نماینده عراقی ادامه داد: «نمی‌پذیریم که الحشد، [یک گروه]شبه‌نظامی خوانده شود که منافع خارجی را در عراق تهدید می‌کند... طیف‌های سیاسی عراق خواستار اخراج نیرو‌های خارجی از کشور هستند... تیم مذاکره کننده نیز باید تکلیف این پرونده را در جلسات نخست، مشخص کند».

صادقون: نمی‌پذیریم آمریکا اراده خود را به عراق تحمیل کند

«عبد الأمیر تعیبان» نماینده فراکسیون صادقون نیز در این زمینه گفت: «به تیم مذاکره کننده عراقی با طرف آمریکایی اطمینان نداریم و نمی‌پذیریم که آمریکا اراده خود را به عراق تحمیل کند».

تعیبان تأکید کرد، ریاست پارلمان باید نقش ناظر را در قبال تیم مذاکره کننده عراق ایفا کند تا منافع کشور، لحاظ شود.

«احمد حیدر» نماینده ترکمن پارلمان عراق هم پیش از این گفته بود که «در حمایت از مرز‌ها و کشورمان، به نیرو‌های امنیتی خود، تکیه می‌کنیم».

حیدر تأکید کرد که «کمیسیون روابط خارجی، مسئول پیگیری مذاکره عراق و واشنگتن است و مذاکره کننده باید نام و حاکمیت عراق را فراتر از هر ملاحظه‌ای بداند».

در پایان این گزارش آمده است، با توجه به این اظهارات، «ظاهرا هیئت عراقی به دور از اراده ملی عمل می‌کند که پارلمان نماینده آن است. این مسئله احتمالا پیامد‌های خطرناکی خواهد داشت؛ زیرا همه گروه‌های ملی، حضور خارجی در عراق را غیر قانونی می‌دانند».

دو روز پس از ترور شهید سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و تنی چند از همراهانشان در اقدام تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، پارلمان عراق پانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸، طرح اخراج نیرو‌های خارجی از عراق را تصویب کرد.

در حالی که پارلمان عراق این مصوبه را تصویب کرده و لازم‌الاجراست، ولی آمریکا حاضر به پذیرش این مصوبه نیست و عناصر وابسته به این کشور در عراق، در پی توجیه این حضور اشغالگرانه در خاک این کشور هستند.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
0
0
سلام. امریکا تا کشته های زیاد و یکجا ندهند مانند لبنان ، از عراق نخواهند رفت . امریکاییها احتیاج به آشوب و بهم ریختگی دارند در منطقه برای فروش سلاح و غارت ثروتهای منطقه با دلارهای بی ارزش
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار