کد خبر: 1006222
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰
سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان سیگار در کشور تولید و ۱۰ هزار میلیارد تومان هم قاچاقی به کشور وارد می‌شود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: عطاءالله معروفخانی رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در گفتگو با فارس گفت: حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر در کشور مصرف‌کننده سیگار هستند و براساس آمار رسمی منتشر شده در سال ۱۳۹۵ میزان مصرف سیگار در این سال حداقل ۶۵ میلیارد نخ بوده است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اظهار داشت: با توجه به شواهد موجود طی چهار سال گذشته و از سال ۹۵ تاکنون میزان مصرف سیگار در کشور افزایش یافته و می‌توان پیش‌بینی کرد مصرف سیگار از ۶۵ میلیارد نخ در سال فراتر رفته است.

وی در مورد میزان تولید سیگار در کشور بیان داشت: در سال ۹۶ در مجموع ۴۹ میلیارد نخ و در سال ۹۷ در مجموع ۴۸ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید شده است، اما در سال ۹۸ برای اولین‌بار در این صنعت ۱۰۰ ساله تولید به مرز ۵۵ میلیارد نخ در سال رسید.

معروفخانی بیان داشت: میزان تولید سیگار در کشور به لحاظ ارزشی سالانه حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان است. وی در مورد دلایل افزایش تولید این محصول بیان داشت: متأسفانه مصرف سیگار در کشور افزایش یافته و نه تنها سن مصرف این کالا پایین آمده، بلکه به دلیل تهاجمات فرهنگی مصرف سیگار در بین بانوان رواج یافته در حالی که ۱۰ سال پیش کمتر این موضوع وجود داشت.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور گفت: دستگاه‌های متولی کار فرهنگی نیز در مورد جلوگیری و کاهش مصرف سیگار اقدامی انجام نمی‌دهند و بسیار کم به این موضوع می‌پردازند. معروفخانی در پاسخ به این سؤال که آیا دلیل نپرداختن به مباحث فرهنگی درباره کاهش مصرف سیگار، مباحث مربوط به اشتغال و درآمد حاصل از سیگار است؟ گفت: قاعدتاً دولت و وزارت صنعت نمی‌خواهد تولید در این حوزه را افزایش دهد، اما در راستای جلوگیری از واردات قاچاق چاره‌ای جز افزایش تولید وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه واردات سیگار قاچاق آسیب جدی به سلامت مصرف‌کنندگان وارد می‌کند، گفت: اگرچه مصرف سیگار در هر شرایطی برای مصرف‌کننده مضر است، اما مصرف سیگار قاچاق با توجه به مواد‌اولیه مضر به کار رفته در آن بسیار خطرناک‌تر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار