کد خبر: 1005870
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵
مدیر کل دفتر حقوقی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طبق مکاتبات انجام شده با دادستان کل کشور مقرر شده‌است، افرادی که به طور عمدی جنگل‌ها و مراتع را به آتش می‌کشند، به حداقل ۱۰ سال حبس محکوم شوند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: رضا افلاطونی افزود: یکی از فصول پرمخاطره در حوزه منابع طبیعی کشور، فصل بهار است که به دلیل شدت گرما و مخاطرات جوی، مراتع دچار حریق می‌شوند. امسال با توجه به بارندگی‌های خوب، سطح پوشش گیاهی در جنگل‌ها و مراتع رشد زیادی داشت و این خود علتی برای گستردگی حریق است.

وی با بیان اینکه در همه کشور‌های دنیا راهکار‌های قانونی و نظام‌مند برای کنترل حریق و کاهش خسارات وجود دارد، گفت: در کشور ما هم به همین دلیل در سه سطح، تکالیفی برای افراد مختلف و دستگاه‌ها در نظر گرفته شده‌است تا از مراتع و جنگل‌ها به خوبی حفاظت شود.

افلاطونی با اشاره به اینکه بر اساس اصل ۴۵ قانون اساسی مراتع و جنگل‌ها جزو انفال تلقی می‌شود و در اختیار حکومت است و دولتی نیست، ادامه داد: یعنی مالک دولت نیست و فقط نسبت به مدیریت این عرصه‌ها وظیفه دارد؛ چراکه این عرصه‌ها ثروت عمومی تلقی می‌شود و منابع طبیعی به عنوان میراثی است که از گذشته به ارث رسیده و امانتی است برای آیندگان بنابراین تکلیف داریم به لحاظ شرعی و قانونی از منابع طبیعی حفاظت کنیم. این مسئول حقوقی سازمان جنگل‌ها درباره اصل ۵۰ قانون اساسی گفت: حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست وظیفه عمومی تلقی می‌شود، یعنی اگر کسی بتواند کاری انجام دهد و ندهد باید پاسخگو باشد. وی ادامه داد: قانونگذار بر همین مبنا مجازات‌هایی را برای افرادی که حریق و آتش‌سوزی ایجاد می‌کنند تعیین کرده‌است تا جایی که عنوان شده‌است کشاورزان، دامداران و باغداران اگر بخواهند در باغ خودشان یا مستثنیات تحت تصرف‌شان که قانونی بر آن مالکیت دارند باید برای آتش زدن بقایای باغ خود از مأموران منابع طبیعی اجازه بگیرند و با نظارت و حضور آن‌ها نسبت به آتش‌زدن بقایای گیاهی باغ خود اقدام کنند.

افلاطونی درباره محکومیت متخلفان هم گفت: قانونگذار در این بند متهمان را که اقدام به این جرم کرده‌اند به دو تا سه سال حبس محکوم کرده‌است. مدیرکل حقوقی سازمان جنگل‌ها افزود: در تبصره ماده ۴۷ در قانون مدیریت بحران کشور برای دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی تکالیفی مشخص شده‌است که در اطفای حریق همه مأموران لشکری و کشوری در صورتی که منابع طبیعی به آنان اعلام کند موظف به کمک و حمایت از سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور هستند. وی تأکید کرد: برخی از عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌های ما، تحت قرارداد حفاظتی با افراد حقیقی و برخی شرکت‌های حقوقی است که در این موارد، این افراد و شرکت‌ها برابر مفاد قرارداد به غیر از بهره‌برداری باید حفاظت‌های خاص را هم از این منابع داشته باشند. اگر کسی در طرفی از قرارداد با ما باشد و در این زمینه تخلف کند، مسئول جبران خسارات است و تحت تعقیب قرار خواهد گرفت و قرارداد آن به طور یک طرفه لغو خواهد شد. مدیرکل حقوقی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور افزود: در دو استانی که در روز‌های گذشته حریق بسیار گسترده شد، افرادی را شناسایی و دستگیر کردیم که متهم به شروع این آتش‌سوزی‌ها هستند که این افراد اکنون در اختیار مرجع قضایی هستند. بنابرا اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، افلاطونی در پایان گفت: در استان دیگری سه نفر دستگیر شده‌اند که آن‌ها هم برای تفریح به طبیعت رفته بودند و متأسفانه با خاموش نکردن آتش، موجب آتش‌سوزی بسیار گسترده شدند که این‌ها هم دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار