کد خبر: 1005345
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
کارشناس برنامه دخانیات شهرستان سنندج گفت: افراد سیگاری ۲.۵ برابر افراد غیرسیگاری در معرض خطر بیماری کرونا قرار دارند.

علیرضا حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار جوان در سنندج اظهار داشت: مطالعات نشان داده احتمال ابتلا به بیماری کرونا در افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری بیشتر است.

وی اظهار کرد: در این راستا با شیوع اپیدمی کرونا دادستان کشور دستور پلمپ تمام قلیان‌سراها را صادر کرد‌.

با شیوع ویروس کرونا ۱۳۰ مرکز قلیان در سطح شهر سنندج از جمله قلیان‌سراهای کوه آبیدر، پارک it، میدان گاز و پارک کودک سنندج پلمپ شد

وی یادآور شد: از آنجا که قلیان‌سراها کانون نشر و گسترش ویروس کرونا و انواع بیماری‌ها ناشی از قلیان محسوب می‌شود، با شیوع ویروس کرونا ۱۳۰ مرکز قلیان در سطح شهر سنندج از جمله قلیان‌سراهای کوه آبیدر، پارک it، میدان گاز و پارک کودک سنندج پلمپ شد.

به گفته کارشناس برنامه دخانیات شهرستان سنندج، در طول سه ماه اخیر تعداد ۱۳۵ عدد ادوات قلیان جمع‌آوری و کشف و ضبط شد.

وی کاهش سن افراد سیگاری از ۱۸ سال به ۱۴ سال را زنگ خطری برای کاهش خانواده‌ها و مسوولین دانست و گفت: نتایج تحقیقات نشان داده بیش از ۷۰ درصد افراد سیگاری در سن نوجوانی به سیگار کشیدن رو آورده‌اند.

حبیبی افزود: طبق آیین‌نامه وزارت بهداشت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع و طبق ماده ۱۳ این آیین‌نامه فروش سیگار به نوجوانان زیر ۱۸ سال ممنوع و جرم محسوب می‌شود.

طبق قانون مراکز عرضه مواد دخانی باید ۱۰۰ متر از مراکز آموزشی فاصله داشته باشد

وی همچنین اظهار کرد: طبق قانون مراکز عرضه مواد دخانی باید ۱۰۰ متر از مراکز آموزشی فاصله داشته باشد، در این راستا سال گذشته اماکنی که فاصله آن با مراکز آموزشی کمتر از ۱۰۰ متر به مراجع قضایی معرفی و پلمپ شد.

به گفته کارشناس برنامه دخانیات شهرستان سنندج، ۱۳ درصد متصدیان اماکن تهیه و توزیع مواد خوراکی بهداشتی در سطح شهر سنندج سیگار مصرف می‌کنند، این شاخص در کشور ۱۴ درصد است.

حبیبی یادآور شد: سال گذشته ۱۰ مکان عرضه غذا که مجاز به عرضه قلیان نبودند پلمپ و ۱۰۴ عدد از ادوات قلیان در این مراکز ضبط شد، همچنین در بخش حسن‌آباد، سه مکان عرضه قلیان پلمپ و تعطیل شد.

حبیبی ادامه داد: تحقیقات نشان داده که مصرف دخانیات احتمال ابتلا به انواع سرطان و بیماری‌های قلبی را در افراد افزایش می‌دهد در این راستا ارتقا سطح آگاهی عمومی جامعه در خصوص اثرات زیانبار دخانیات ضروری است.

۶ تا ۱۲ خرداد به عنوان هفته بدون دخانیات و با شعار حفاظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا نامگذاری شده است.

بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور سیگاری هستند

بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور سیگاری هستند که سالانه بیش از  ۵۸ میلیارد نخ سیگار مصرف می کنند.

در ایران سالانه  ۱۷۰۰ میلیارد تومان توسط سیگاری‌ها دود می‌شود.

انتهای پیام/82/2330

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر