کد خبر: 1005336
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
رئیس اداره جهاد کشاورزی بردسکن:
رئیس اداره جهاد کشاورزی بردسکن گفت: شهرستان بردسکن تنها تولید کننده پیاز زیره‎کوهی در استان خراسان رضوی است و تا کنون هیچ شهرستان دیگری نیز به تولید و کشت این محصول از این روش اقدام نکرده است.

علیرضا مهمیز عنوان کرد: اگرچه برای اولین‎بار چهار سال قبل زیره‎کوهی یا همان زیره‎سیاه در شهرستان بردسکن کاشته شد، اما تا کنون حدود 5 یا 6 شهرستان دیگر نیز نسبت به کشت این محصول اقدام کرده‎اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پیاز زیره‌‏کوهی فقط در بردسکن کشت می‏‌شود، افزود: پیاز زیره‎کوهی از مناطق کوهستانی جمع‎آوری و توسط یکی از کشاورزان منطقه تبدیل به محصول زراعی شده است، اکنون تکثیر از طریق پیاز و همچنین بذر صورت می‎گیرد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی بردسکن مطرح کرد: اگر چه روش کشت پیاز هزینه اولیه بالایی دارد اما در همان سال اول محصول می‎دهد، اما اگر از طریق بذر تکثیر ‏شود برای رسیدن به محصول سه سال زمان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه عملکرد زیره‎کوهی نسبت به زیره‎سبز در بردسکن دو برابر و تفاوت قیمت چندین برابر است، گفت: با توجه به اینکه شرایط کشت و آبیاری این محصول همانند زعفران است، امیدواریم بتوانیم با توجه به کمبود آب در منطقه این محصول را به عنوان الگوی کشت جدید در بین تمامی کشاورزان ترویج دهیم.

مهمیز اظهار کرد: قیمت پیاز زیره‎کوهی در منطقه 300 هزار تومان است و درآمد خوبی برای کشاورز دارد، اکنون حدود 30 نفر از کشاورزان 15 روستای منطقه کوهپایه بردسکن اقدام به کشت این محصول در سطح 14 هکتار نموده‎اند.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت بالای پیاز این محصول بیشتر کشاورزان بذر زیره‌کوهی را کشت کرده‎اند، پیش‎بینی می‌‏شود از سطح 14 هکتار بین 5 تا 7 تن زیره برداشت شود، البته عملکرد این محصول در سنوات سه ساله یک تن و 300 کیلوگرم در هکتار است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی بردسکن اشتغال‎زایی این محصول را از داشت تا برداشت بالغ بر 80 نفر روز در هکتار ذکر کرد و گفت: برداشت این محصول از اوایل خردادماه آغاز می‌شود و به مدت یک ماه ادامه دارد. زیره سیاه به عنوان یکی از محصولات و گیاهان دارویی، مقاوم به کم‎آبی است و با 3 نوبت آبیاری برداشت می‎شود.

مهمیز گفت: کشت زیره‎سیاه به لحاظ شرایط آب و هوایی شهرستان بردسکن، برای کشاورزان صرفه و دارای درآمد خوبی دارد که در مناطق کوهستانی کشت می‌‏شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار