کد خبر: 1005335
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: «امیرعلی» و «فاطمه» فراوان‌ترین نام انتخابی خانواده‌های ایرانی است که برای نوزادان خود از ابتدای فروردین تا پایان آذر سال جاری انتخاب کرده‌اند.
سرويس جامعه جوان‌آنلاين:  سیف الله ابوترابی گفت: در ۹ ماه گذشته فراوانی اسامی پسران که خانوداه‌ها برای نوزادان خود انتخاب کرده اند به ترتیب امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعباس، سامیار، محمدطا‌ها و آریا بوده است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۱۰ نامی که جزء فراوان‌ترین نام‌های دختران است شامل فاطمه، زهرا، حلما، زینب، یسنا، آوا، مرسانا، نازنین زهرا، باران و فاطمه زهرا بوده است.

تولد ۹۱۳ هزار و ۳۴۵ نفر در ۹ ماه گذشته

سخنگوی سازمان ثبت احوال اعلام کرد: در ۹ ماه گذشته ۹۱۳ هزار و ۳۴۵ نفر در کشور متولد شدند و ولادت آن‌ها به ثبت رسیده که ۴۷۰ هزار و ۹۰۶ نفر از آن‌ها پسر و ۴۴۲ هزارو ۴۳۹ نفر هم دختر بودند، یعنی در برابر هر ۱۰۰ رویداد ولادت با جنسیت دختر حدود ۱۰۶ رویداد ولادت با جنسیت پسر ثبت شده است.

وی گفت: مهلت قانونی ثبت تولد نوزادان در سازمان ثبت احوال ۱۵ روز از زمان تولد است و خانواده‌ها باید در این مهلت اقدام کنند و اکنون بیش از ۹۹ درصد از ولادت‌ها در کشور در مهلت قانونی (۱۵ روز) ثبت می‌شوند و هموطنان باید دقت داشته باشند که ولادت را در مهلت قانونی ثبت کنند.

ابوترابی اعلام کرد: سال گذشته (۱۳۹۷) یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۵۰۹ نفر در ایران متولد شدند و ولادت آن‌ها به ثبت رسید و از متولدان سال گذشته ۷۰۴ هزار و ۵۴ نفر پسر و ۶۶۲ هزار و ۴۵۵ نفر هم دختر بودند.

وی ادامه داد: در سال گذشته در مقابل هر یکصد دختر، ۱۰۶ پسر به دنیا آمده و به عبارتی نسبت جنسیتی متولد انسال گذشته ۱۰۶.۳ درصد بوده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: برای ثبت وقایع حیاتی قانونی که شامل ولادت، وفات، ازدواج و طلاق است، در سال ۱۳۸۵ "شبکه اعلام وقایع حیاتی" با مشارکت بیش از ۳۵ هزار ثبت یار شکل گرفت. ثبت یاران شامل دهیاران، بهورزان، متصدیان آرامستان ها، اعضای شورا‌های اسلامی، شورایاران، مسئولان پایگاه‌های بسیج و مدیران مدارس هستند که این مجموعه در ذیل شورای هماهنگی ثبت احوال استان‌ها و شهرستان‌ها به ریاست استانداران و فرمانداران فعال است.

ابوترابی گفت: بر اساس ماده ۱۲ قانون ثبت احوال کشور در خصوص ثبت ولادت، ولادت هر طفل در ایران اعم از اینکه پدر و مادر طفل ایرانی یا خارجی باشند، باید به نماینده یا مأمور ثبت احوال اعلام شود و ولادت اطفال ایرانیان مقیم خارج از کشور هم به مأمور کنسولی ایران در محل اقامت و اگر نباشد به نزدیکترین مامور کنسولی و یا سازمان ثبت احوال کشور اعلام شود.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار