کد خبر: 1004801
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
قتل تکان‌دهنده جوان ۴۰ ساله زیر زانوی پلیس مینه سوتا
انتشار فیلم تکان‌دهنده از برخورد وحشیانه پلیس امریکا با جوان ۴۰ ساله سیاهپوست، افکار عمومی امریکا را بار دیگر تحت تأثیر قرار داد. این فیلم ۱۰ دقیقه‌ای یک مأمور پلیس امریکا را در حالی نشان می‌دهد که زانویش را بر گردن این مرد گذاشته در حالی که مرد سیاهپوست چند بار می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.»‌پلیس مینه‌سوتا تأیید کرد که این مرد در بازداشت پلیس جان داده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  انتشار صحنه خفه کردن «جورج فلوید» جوان سیاهپوست امریکایی به‌دست مأموران پلیس در مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا، به‌طور کم سابقه‌ای افکار عمومی امریکا و جهان را در میانه بحران کرونا در هم ریخت. در تصاویر ثبت شده از این اقدام تکان‌دهنده، جورج فلوید در پیاده‌رو، در مجاورت خودروی پلیس مینه‌سوتا به زمین افتاده و یک مأمور سفیدپوست در حالت خم شده، زانویش را بر گلوی این سیاهپوست گذاشته و مأمور دیگری هم در حال تماشا کردن است. مرد سیاهپوست، به سختی در حالی که تقلا می‌کند نفس بکشد، به پلیس سفیدپوست می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.» این جمله و جملاتی مانند «لطفاً، من نمی‌توانم نفس بکشم! من را نکش» در طول فیلم ۱۰ دقیقه‌ای چندین بار تکرار می‌شود. بیشتر سایت‌هایی که این فیلم را منتشر کرده‌اند، در ابتدای فیلم از عبارت «هشدار: این فیلم حاوی صحنه‌های دلخراش است» استفاده کرده‌اند. به مدت چندین دقیقه، مأمور پلیس سفیدپوست مرد سیاهپوست را ر‌ها نمی‌کند. در حالی که شماری از مرد م با بی‌اعتنایی از کنار این صحنه تکان‌دهنده عبور می‌کنند، دقایقی بعد، شماری از شهروندان امریکایی با دیدن این صحنه از پلیس می‌خواهند که جوان سیاهپوست را ر‌ها کند. یکی می‌گوید: «رهایش کن تو که او را در اختیار داری. حداقل اجازه بده نفس بکشد.» عابر دیگری به پلیس می‌گوید که از بینی او خون می‌آید و دیگری هم می‌گوید که بهتر است پایش را از روی گردن او بردارد. بعد از حدود چند دقیقه، جوان سیاهپوست بی رمق می‌شود و در حالی که آمبولانس می‌رسد، او را در حالی که به نظر می‌رسد بی هوش است، بر روی یک برانکارد به بیمارستان منتقل می‌کنند که البته در بیمارستان نیز جان می‌دهد. فیلم مربوط به روز دو شنبه است و پلیس مینه‌سوتا هم تأیید کرده مردی که در فیلم است جان داده است.

ناگهان متوجه شدیم مورد پزشکی دارد!

پلیس امریکا می‌گوید که بعد از دریافت گزارش‌هایی درباره استفاده یک مرد رنگین‌پوست از اسناد جعلی به محل اعزام شد، مرد مزبور را در حالت مستی در داخل خودرو یافته و به او دستور داده از خودرو پیاده شود و خود را تسلیم کند. جان الدر، سخنگوی پلیس شهر مینیاپولیس در نشست خبری روز سه‌شنبه درباره این حادثه گفته که مرد سیاهپوست پس از بیرون آمدن از خودرو در مقابل مأموران مقاومت کرد، ولی مأموران پلیس توانستند او را خوابانده و به دست او دستبند بزنند. در حالی که صحنه‌های منتشر شده گویای تقلای جورج فلوید سیاهپوست و درخواست کمک و احساس خفگی است، سخنگوی پلیس گفته که مأموران ناگهان متوجه شدند او مورد پزشکی پیدا کرده است. پلیس فلوریدا گفته که ظرف ۲۴ ساعت دو پلیس و دو نفر دیگر را که در محل حضور داشتند اخراج کرده و اف‌بی‌آی، پلیس فدرال امریکا و دفتر تحقیقات جنایی این کشور پرونده‌ای در این‌باره گشوده و از همه شاهدان عینی درخواست گزارش کرده‌اند. «جیکوب فری»، شهردار مینیاپولیس از جامعه سیاهپوستان ایالت عذرخواهی کرده و گفته است: «سیاهپوست بودن در امریکا نباید به معنای حکم مرگ باشد.» با این حال، هیچ کدام این تحولات، نتوانسته جریحه‌دار شدن احساسات عمومی در داخل و خارج امریکا را جبران کند. گزارش شبکه امریکایی از تجمع اعتراضی شهروندان مینیاپولیس امریکا در اعتراض به قتل جورج فلوید و برخورد خشن پلیس با معترضان، هرج و مرج و بی‌نظمی شهر را فراگرفته است. معترضان پلاکارد‌هایی در دست داشتند که روی‌شان نوشته شده بود «من نمی‌توانم نفس بکشم» و افسر پلیس قاتل کوکلاس‌کلان را زندانی کنید. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: «پس از شش سال التماس‌های اریک گارنر که عاجزانه می‌گفت «نمی‌توانم نفس بکشم»، این بار یک سیاهپوست دیگر به دلیل بازداشت غیرانسانی و ظالمانه فوت کرد. به نظر می‌رسد خشونت پلیس امریکا علیه سیاهپوستان هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و همانند همیشه پاسخ به درخواست‌ها برای اجرای عدالت، استفاده بیشتر از زور است.»

مرگ ۶ برابری سیاهپوستان از کرونا

خشونت عریان پلیس امریکا همواره بحث‌برانگیز بوده، ولی اقدام پلیس امریکا در میانه بحران کرونا بحث‌برانگیز شده است. براساس اعلام آزمایشگاه تحقیقاتی اِ‌پی‌اِم امریکا، میزان مرگ و میر سیاهپوستان امریکایی‌تبار بر اثر ابتلا به کرونا سه الی شش برابر سفیدپوستان است. در پایتخت امریکا یعنی واشنگتن، اختلاف در میزان مرگ و میر بین سیاهپوستان و سفیدپوستان شش برابر است، در میشیگان و مسیوری پنج برابر و در کانون‌های شیوع این بیماری – نیویورک، ایلینوی و لوئیزیانا- این اختلاف سه برابر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار