کد خبر: 1004364
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵
معاون فنی و حقوقی سازمان مالیاتی با اشاره به دستور کار وصول مالیات هوشمند در بازار مسکن، سازوکار مالیات‌ستانی از املاک لوکس و خانه‌های خالی را تشریح کرد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: محمود علیزاده در گفتگو با تسنیم، با اشاره به ۲‌برنامه پیش‌روی سازمان مالیاتی که نتایج تنظیم کننده جدی در بازار مسکن خواهد داشت، گفت: بر اساس قانون بودجه سال‌۱۳۹۹ دریافت مالیات از املاک لوکس بالای ۱۰‌میلیارد تومان و همچنین خودرو‌های لوکس با ارزش بیش از ۷۰۰‌میلیون تومان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در پیشنهاد اولیه سازمان مالیاتی کشور قرار بود تا از املاک بیش از ۵‌میلیارد تومان مالیات‌ستانی انجام شود، در آن صورت هم از تعداد ملک بیشتری مالیات گرفته می‌شد و هم می‌شد انتظار داشت تا فرایند عرضه املاک برای قرار نگرفتن در زمره و فهرست پرداخت مالیات افزایش یابد. به گفته معاون سازمان مالیاتی، اگر قیمت املاک افزایش یابد به همان نسبت مالیات بیشتری پرداخت می‌شود. طبق اختیار سازمان مالیاتی مقرر در قانون امکان مالیات ستانی از املاک با ارزش بیش از ۱۰‌میلیارد‌تومان فراهم شده‌است و این موضوع به نفع سفته‌بازان در بازار ملک نیست؛ چراکه باید مالیات مربوطه را به طور کامل بپردازند.

وی افزود: مالیات ستانی از املاک لوکس به معنای وصول مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه ملک است که می‌تواند منجر به افزایش عرضه در این بازار شود. علیزاده با بیان اینکه، دستور العمل نحوه رسیدگی و چگونگی مالیات ستانی از خانه‌های خالی با همکاری شهرداری و وزارت راه و شهرسازی تدوین خواهد شد، گفت: مؤدیانی که دارای خانه خالی هستند تا دی‌ماه‌سال جاری فرصت دارند اطلاعات لازم از قبیل ارزش ملک و... را در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند در غیر این صورت برگ مطالبه مالیات برای آن‌ها صادر خواهد شد.

وی گفت: بر اساس تبصره‌۷ ماده‌۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم باید سامانه شناسایی املاک خالی از سوی وزارت راه، طراحی می‌شد تا ادامه فرایند مالیات ستانی از سوی سازمان مالیاتی انجام شود. حالا با مصوبه جدید دولت اطلاعات لازم برای تکمیل فوری این سامانه فراهم خواهد شد. علیزاده ادامه داد، لینک‌های ارتباطی بین سامانه سازمان مالیاتی و پایگاه اطلاعاتی وزارت راه برقرار خواهد شد. به این ترتیب با فراهم شدن این شرایط در اسرع وقت برای وصول مالیات از خانه‌های خالی اقدام خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار