کد خبر: 1003900
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵
در پی اصرار امریکایی‌ها برای باقی ماندن طولانی‌مدت در عراق، عضو کمیته سازماندهی تظاهرات این کشور اعلام کرد که عراقی‌ها ۳۰ ژوئن تظاهرات میلیونی ر‌هایی از مداخلات اشغالگران برگزار خواهند کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که مقامات امریکا مدعی هستند که دولت جدید عراق به خاطر ترس از ناامنی فزاینده اجازه نخواهد داد نیرو‌های امریکایی از این کشور خارج شوند، عراقی‌ها برای بیرون راندن نیرو‌های خارجی مصمم هستند. علی عزیز، عضو کمیته سازماندهی تظاهرات عراق روز دو شنبه درباره برگزاری تظاهرات میلیونی عراقی‌ها در ماه آینده میلادی، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «انقلاب امروز ما شبیه انقلاب ۱۹۲۰ (خیزش مردمی عراق علیه نیرو‌های اشغالگر انگلیسی) است، چراکه اشغالگری امریکا با اشغالگری انگلیس فرق چندانی ندارد. انقلاب ما همان پویایی و قدرت را دارد و استان‌های عراق از شمال تا جنوب علیه استعمار و کسانی که در تانک‌های امریکایی به عراق آمدند و حکومت را به دست گرفتند به پا می‌خیزند». وی گفت: «انقلاب آتی از میدان التحریر در بغداد و از میدان‌های انتفاضه در استان‌های فرات میانه آغاز خواهد شد و امیدواریم عراقی‌ها در استان‌های مرکزی و در بغداد در تظاهرات شرکت کنند». وی خطاب به تمام سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها در منطقه سبز بغداد گفت: «انقلاب مسالمت‌آمیز است و تا پایان مسالمت‌آمیز خواهد بود. می‌خواهیم به جهان بگوییم که مردم عراق مردمی صلح‌جو هستند و نمی‌خواهند مزدوران بر کشورشان حکمرانی کنند». عراقی‌ها از مدت‌ها پیش علیه وضعیت اقتصادی کشور و مداخله امریکا تظاهرات می‌کنند. پس از تصویب طرح پارلمان عراق برای بیرون راندن امریکاییها، تظاهرات ضد امریکایی در عراق افزایش یافته است. اعتراضات عراقی‌ها برای بیرون رفتن امریکایی‌ها درحالی است که مقامات واشنگتن همچنان اصرار دارند که نیروهای‌شان در خاک عراق باقی بمانند و در هفته‌های اخیر نیز پایگاه‌های امریکا در عراق به سامانه‌های موشکی مجهز شده‌اند. امریکا درصدد است با باقی ماندن در عراق، بتواند قدرت گروه‌های مقاومت و ایران را تضعیف کند، اما فرماندهان حشدالشعبی هشدار داده‌اند که اگر امریکایی‌ها از عراق خارج نشوند برای بیرون راندن آن‌ها به زور متوسل خواهند شد.

هرچند مقامات کاخ سفید بار‌ها ادعا کرده‌اند که هدف‌شان از ماندن در عراق مقابله با گروه‌های تروریستی است، اما حیدر العبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق این ادعای امریکایی‌ها را زیر سؤال برد و گفت که امریکا در زمان حمله گروه تروریستی داعش به این کشور در سال ۲۰۱۴، هیچ کمکی به بغداد نکرد. العبادی در گفتگو با شبکه العهد، گفت: «در آن زمان، امریکا حتی یک دلار به عراق کمک نکرد». وی با بیان اینکه وقتی که گروه تروریستی داعش آمد، امریکا، عراق را ر‌ها کرد، تأکید کرد: «امریکا بدون دریافت مابه‌ازا، هیچ کمکی به عراق نخواهد کرد». این سیاستمدار عراقی ادامه داد: «مداخله خارجی در عراق به میزان زیادی، کاهش یافته است. ما هم باید از این فرصت طلایی استفاده کنیم. کمک امریکا به اقتصاد عراق، اشتباه خطرناکی است». العبادی ضمن هشدار نسبت به اختلافات داخلی در عراق، خاطرنشان کرد: «برخی از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، برای ضربه زدن به عراق، پول زیادی هزینه کردند». اظهارات العبادی در حالی است که امریکا و متحدان عربی آن در سال‌های اخیر با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از داعش، این گروه را برای اشغالگری در عراق کمک کردند. در هفته‌های اخیر واشنگتن بار دیگر بقایای داعش را تجهیز کرده تا با ناامن کردن عراق، حضور خود در این کشور را توجیه کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار