کد خبر: 1003876
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
اهدای سبد کالا به خانواده‌های نیازمند، پویش هم‌سفره با همسایه، قرض‌الحسنه محلی، تسهیل در عرضه محصولات خانگی و روستایی، حمایت از کارگران و مشاغل روزمزد و پیش‌خرید خدمت از جمله طرح‌های مختلفی است که دانشجویان برای کمک به نیازمندان برپا کرده‌اند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: جهادگران دانشجو که همیشه آماده حضور در سنگر امداد‌رسانی و کمک به نیازمندان هستند، این‌بار نیز گوش به فرمان رهبر انقلاب و آتش به اختیار رزمایش همدلی را به زیباترین شکل خود به اجرا درآوردند.

فرمان همدلی

بیماری کرونا از زمان ورودش به کشور نه‌تن‌ها سلامت مردم را دچار مشکل کرد بلکه ضربه بدتر و سنگین‌تر از آن یعنی اقتصاد و معیشت خانواده‌ها را نشانه گرفت، به خصوص افرادی که از لحاظ اقتصادی در محدودیت هستند، بیشترین آسیب در این بحران نصیبشان شد که شاید جبران آن در مدت زمان طولانی هم امکانپذیر نباشد.

آسیب اقتصادی خانواده‌های کم‌بضاعت و کارگران روزمزدی که کسب‌و‌کار آن‌ها تعطیل شده و برای تأمین معاش روزانه خانوده خود به سختی گذران امور می‌کنند، باعث شد تا رهبر انقلاب فرمان همدلی را برای کمک به این خانواده‌ها بدهند.

پس از توصیه رهبر انقلاب برای کمک به نیازمندان و آسیب‌دیدگان بحران کرونا، گروه‌های جهادی به ویژه جهادگران دانشجو که همیشه آماده حضور در سنگر امدادرسانی و کمک به نیازمندان هستند، این‌بار نیز گوش به فرمان رهبر انقلاب و آتش به اختیار رزمایش همدلی را به زیباترین شکل خود به اجرا درآوردند.

۴۰ هزار بسته حمایتی

مشارکت بیش از ۱۰ هزار دانشجوی جهادگر در این طرح و تأمین بسته‌های معیشتی نمونه بارز امدادرسانی این دانشجویان در سنگر همدلی است.

پس از فعالیت شبانه‌روزی گروه‌های جهادی در خط مبارزه با بیماری کرونا، مرحله دوم فعالیت گروه‌های جهادی دانشجویی برای خدمت‌رسانی به اقشاری که در بیماری کرونا آسیب اقتصادی دیدند، آغاز شد و تاکنون ۶۰۰ گروه جهادی و حدود ۱۰ هزار نفر جهادگر در این زمینه فعال شدند که این افراد درگیر خدمت‌رسانی هستند.

این جهادگران هم بسته‌های حمایتی را آماده می‌کنند و هم پویش‌هایی را برای تحقق رزمایش همدلی راه‌اندازی کردند. تاکنون بیش از ۴۰ هزار بسته حمایتی توسط گروه‌های جهادی دانشجویی تأمین و میان نیازمندان توزیع شده است.

فعالیت گروه‌های جهادی در بحث تأمین بسته‌های معیشتی تا پایان ماه رمضان ادامه دارد و پس از ماه رمضان مباحث اقتصادی این موضوع را که مرتبط با جهش تولید باشد و بتواند وضعیت اقتصادی و حتی شغل و حمایت از کسب‌و‌کار‌هایی که آسیب دیده از کرونا هستند را تقویت کند، در دستور کار خود قرار خواهند داد.

ایده‌های خلاقانه دانشجویی

معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی اضافه کرد: علاوه بر این پویش‌هایی نیز از سوی دیگر گروه‌های دانشجویی راه‌اندازی شده که در این پویش‌ها برای مثال حمایت از نیرو‌های خدماتی دانشگاه‌ها گرفته تا انجام فعالیت‌های آموزشی و طرح‌های مختلف در حال انجام است. طرح‌های دیگر مانند هر دانشجو یک افطاری یا پرداخت اجاره‌بهای اقشار آسیب‌دیده است که البته بیش از ۴۰ ایده متعدد از سوی دانشجویان راه‌اندازی شده و در حال انجام است.

ارتباطات برای شناسایی نیازمندان

صادق مفرد، معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی درخصوص آخرین وضعیت رزمایش همدلی و مؤمنانه دانشجویان جهادگر به خبرگزاری بسیج دانشجویی گفت: شناسایی خانواده‌های نیازمند بیشتر با همکاری مساجد و بسیج محلات صورت می‌گیرد، علاوه بر این گروه‌های جهادی دانشجویی قبلاً نیز در این مناطق محروم مشغول فعالیت بودند و ارتباطاتی را داشتند، اما در مجموع از معتمدین محلی، پایگاه‌های بسیج و مساجد و در نهایت ارتباطات خودشان در واقع در شناسایی نیازمندان استفاده می‌کنند. هر بسته معیشتی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است که رقم قابل‌توجهی را از نظر مالی در‌بر‌می‌گیرد.

مفرد با اشاره به فعالیت گروه‌های جهادی در سایر استان‌ها گفت: پویش‌های استانی طراحی شده و این فعالیت‌ها و توزیع بسته‌های معیشتی در شب‌های قدر نیز ادامه دارد.

وی در خصوص فعالیت گروه‌های جهادی در زمینه مبارزه با کرونا افزود: فعالیت گروه‌های جهادی در زمینه مبارزه با کرونا کمتر شده است، اما همچنان جهاد در این زمینه ادامه دارد.

به سمت فعالیت‌های اجتماعی

مفرد در ادامه خاطر نشان کرد: تولید ماسک و ژل ضدعفونی و همچنین تأمین نیرو برای بیمارستان‌ها همچنان توسط گروه‌های جهادی در حال انجام است ولی، چون نیاز بیمارستان‌ها در این زمینه کاهش پیدا کرده، گروه‌های جهادی به سمت فعالیت‌های اجتماعی و حمایت از افراد آسیب‌دیده از کرونا رفته‌اند و این فعالیت‌ها در اولویت گروه‌های جهادی دانشجویی است.

وی در‌خصوص راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه و پرداخت وام به کسب‌و‌کار‌های آسیب‌دیده از کرونا گفت: یک‌سری از گروه‌های جهادی صندوق قرض‌الحسنه راه‌اندازی و شروع به پرداخت وام‌هایی به اقشار آسیب‌دیده از کرونا کردند. این وام‌ها به صورت وام‌های خرد از محل منابع مردمی جمع‌آوری می‌شود و به کسانی که نیازمند هستند، پرداخت می‌شود.

صندوق‌هایی که پا گرفتند

صادق مفرد افزود: این کار با دقت کامل انجام می‌شود چراکه این افراد ممکن است دوست نداشته باشند کسی بداند بخششی به آن‌ها صورت می‌گیرد. تعدادی از گروه‌های جهادی این فعالیت را آغاز کردند که ایده بسیار خوبی است و پاسخ خوبی هم دریافت کردند، توانستند منابع مردمی را جمع‌آوری و به نیازمندانی که می‌شناختند وام پرداخت کنند. ضمانت این وام‌ها هم ضمانت‌های کمی است که افراد بتوانند از این وام‌ها استفاده کنند. این طرح به تازگی پا گرفته و تاکنون ۱۵ صندوق راه‌اندازی شده است و در آینده در تمام مناطق کشور فراگیر خواهد شد.

وی با اشاره به جذب کمک‌های مردمی از سوی گروه‌های جهادی گفت: تأمین بسته‌های معیشتی بیشتر از محل جذب کمک‌های مردمی است، به‌خصوص در پویش‌ها این کمک‌ها جذب می‌شود.

تنها بخشی از فعالیت شبانه‌روزی

مفرد با اشاره به طرح‌های خلاقانه دانشجویان جهادگر گفت: البته علاوه بر کمک‌های مردمی طرح‌های خلاقانه نیز از سوی دانشجویان در جذب این منابع مؤثر بوده است، برای مثال در شب میلاد امام حسن (ع) دانشجویان تهران و خراسان‌رضوی پخت کیک خانگی به مناسبت شب میلاد را داشتند که فقط در شهر مشهد هزار و ۳۰۰ عدد کیک از خانه‌ها جمع‌آوری و میان نیازمندان توزیع شد، در تهران و چند شهر دیگر مشابه آن اجرا شده است و در واقع اکثر فعالیت دانشجویان جهادگر از محل کمک‌های مردمی و خیران انجام می‌شود و کمک‌های سازمانی و دولتی چندانی به گروه‌های جهادی نمی‌شود.

این اعداد و ارقام تنها بخشی از فعالیت شبانه‌روزی دانشجویان در سنگر امداد‌رسانی به نیازمندان است که توانسته‌اند با جهاد خود بخش قابل‌توجهی از مشکلات نیازمندان را حل کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار