کد خبر: 1003245
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: رعایت مراقبت‌های فردی و حفظ موازین بهداشتی در آئین معنوی شب‌های قدر در شرایط کرونایی بر همگان ضروری است.

فرزین رضاعی در گفت‌وگو با خبرنگار جوان در سنندج به نوسان آمار مبتلایان به کرونا در استان اشاره کرد و اظهار داشت: تا مدتی در استان کمبود کیت آزمایشگاهی داشتیم و فقط از افراد مبتلای بستری علامت دار نمونه‌گیری می‌شد اما از دوهفته قبل با فعال شدن سیستم بیماریابی در استان، به تبع میزان انجام آزمایش‌ها افزایش یافت و افراد مبتلا زودتر شناسایی می‌شود.

وی تاکید کرد: اکنون هم فعلا خطر واگیری کرونا رفع نشده است و مردم استان همچنان توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

رضاعی گفت: از ابتدای شیوع این ویروس در استان با همکاری مردم و رسانه‌ها، صداقت را مبنای کار قرار داده‌ایم و اگر آمار مبتلایان برخی روزها افزایش می‌یابد به معنای خطر وحشتناک نیست هر چند خطر هنوز رفع نشده است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان به اهمیت افزایش تعداد آزمایش‌ها در خصوص مبارزه و تشخیص زودهنگام بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: اگر بیماریابی فعال باشد، منفعلانه در انتظار مریض نباشیم و اطرافیان بیمار کرونایی را قرنطینه کنیم زنجیره این ویروس در جایی قطع خواهد شد.

 رضاعی خاطرنشان کرد: کشورهای موفق در این خصوص علاوه بر امکانات درمانی خاص در زمینه بیماریابی فعال و قرنطینه خانگی مطلوب عمل کرده‌اند و اگر طی این چند روز اخیر افزایش آمار مبتلایان احساس می‌شود، نشانه فعالیت شبانه‌روزی همکاران در دانشگاه است.

وی از همه کادر درمان،  پزشکان، پرستاران استان بخصوص پرسنل آزمایشگاهی بیمارستان توحید که در این ایام دلسوزانه و با ایثار پای کار بودند، قدردانی کرد. 

این مقام مسئول با اشاره به عکس‌العمل مردم در دوران بحران کرونا تصریح کرد: مردم در اوایل شیوع کرونا در مراسمات چهارشنبه سوری، ایام نوروز  و دیدوبازدیدها با عدم حضور خود همکاری شایانی با کادر درمان انجام دادند، اکنون هم توصیه می‌شود در حد امکان برای انجام موارد غیرضروری بیرون نروند ولی در صورت نیاز  در فضای عمومی و جاهایی که ازدحام است از ماسک استفاده کنند چراکه استفاده از  ماسک ۵۰ درصد احتمال سرایت را کاهش می‌دهد.

 رضاعی به محدودیت‌هایی در برگزاری مراسمات لیالی شب‌ قدر امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا به منظور پیشگیری از انتقال آن اشاره کرد و گفت: از همه مردم خواستاریم به نکات بهداشتی، استفاده از وسایل شخصی، ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مساجد و پروتکل‌های مصوب توجه داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان خطاب به اعضای هیئت امنای مساجد که همیشه یاور مردم بوده‌اند اظهار کرد: برگزاری مراسم پرفضیلت شب‌های قدر در مساجد با ۲۵ درصد ظرفیت انجام شود.

رضاعی افزود: وزارت بهداشت در راستای بازگشایی برخی فعالیت‌‌ها،  وضعیت شهرستان‌ها را به سه دسته سفید که به معنی بی‌خطر نیست بلکه کم‌خطر، زرد با خطر متوسط و قرمز خطرناک تقسیم کرده است.

 وی با بیان اینکه در کردستان فقط دهگلان در وضعیت سفید است و این امر نشان‌دهنده کم بودن خطر نیست، افزود: اگر شهرستانی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در طول ۱۴ روز گذشته بیش از یک نفر بیمار در روز بستری شده داشته باشد سفید محسوب نمی‌شود  بلکه وضعیت زرد دارد و اگر به سه نفر مثبت در روز برسد وضعیت قرمز اعلام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، استان کردستان فعلا در وضعیت باثبات است به این معنی که این آمار مبتلایان ملاک وضعیت پرخطر یا بی‌خطر نیست بلکه میزان تخت‌های بیمارستانی سطح استان که توسط بیماران کرونایی پر شده‌اند ملاک این امر است هرچند در استان خطر رفع نشده ولی اگر شهروندان به نکات بهداشتی و الزامی توجه کنند به سمت آمار نزولی می‌رویم. 

رضاعی در ادامه شستشوی مکرر دست‌ها،  استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، دوری از روبوسی و دست دادن را توصیه کرد و گفت: با توجه به فصل بهار و زیبایی‌های طبیعت مردم می‌توانند در فضای باز بدون حضور دسته‌جمعی به گردش بروند.

وی در پایان خطاب به نمازگزاران در شب‌های قدر و ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در این ایام معنوی برای مدافعان سلامت و  فرزندان این مرزوبوم در حوزه‌های  بهداشت، درمان و مرتبط با  دانشگاه که در این پیکار مقدس می‌جنگند دعا کنید تا این ویروس منحوس هرچه سریع‌تر ریشه‌کن شود و هیچ‌کدام از پرسنل دچار آسیب نشوند.

انتهای پیام/82/2330

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر