کد خبر: 1003243
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: عملیات گیاه‌پزشکی تحت عنوان پایش پیش‌آگاهی کنترل و مبارزه با آفات و امراض جنگلی در ۱۰۰۰ هکتار از جنگل‌های استان آغاز شده است.

سعدی نقشبندی در گفت‌وگو با خبرنگار جوان در سنندج اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین عوامل تخریب طبیعی در جنگل‌های حوزه زاگرس، آفات برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط است که در صورت عدم کنترل و اقدام به موقع، به درختان بلوط خسارت وارد خواهد کرد.

وی افزود: در این راستا عملیات گیاه‌پزشکی تحت عنوان پایش پیش‌آگاهی کنترل و مبارزه با آفات و امراض جنگلی در ۱۰۰۰ هکتار از جنگل‌های استان آغاز شده‌ است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان ادامه داد: آفت جوانه‌خوار هر ساله با احتساب تغییرات دما همزمان با جوانه‌زنی درختان بلوط در اوایل فروردین ماه با تغذیه از جوانه‌ها و برگ‌های درخت بلوط باعث تضعیف و آسیب‌پذیری درخت می‌شود.

وی تصریح کرد: در عملیات مبارزه از محلول بیولوژیک BT استفاده می‌شود و بسته به درجه حرارت و شرایط اقلیمی تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

نقشبندی گفت: عملیات محلول‌پاشی با محلول بیولوژیکی بی‌تی که پودر قابل‌حل در آب است براساس دوز مصرفی سالیانه استفاده می‌شود اما امسال به دلیل بحرانی بودن بجای دوز نیم در هزار، از دوز ٧٥٠ گرم در هکتار استفاده شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان عنوان کرد: عملیات کنترل بصورت مکانیکی با حذف سر شاخه‌های آلوده به کلنی لاروهای آفت برگ‌خوار در فصل تابستان اجرا می‌شود و عملیات کنترل مکانیکی علیه بیماری نیمه انگلی لورانتوس با حذف شاخه‌های آلوده به لورانتوس و جمع‌آوری و سوزاندن آنها در خارج از جنگل در فصل پاییز انجام می‌‌شود.

نقشبندی اضافه کرد: اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در راستای اهداف و وظایف سازمانی و در زمینه مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگلی اقدام به پایش در ۲۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان نموده است که بر اساس نتایج و گزارشات، محدوده ۱۰۰۰ هکتاری آلوده به آفت در مناطق جنگلی شهرستان‌های استان مورد شناسایی و مبارزه بیولوژیک در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به نقش حفاظتی جنگل‌های زاگرس افزود: بارش سالیانه معادل دو برابر بارندگی متوسط کشور، ریزش 30 درصد از کل نزولات کشور در این منطقه و تامین 40 درصد از آب کشور از ویژگی‌های عمده جنگل‌های زاگرس است.

وی اذعان کرد: زاگرس از لحاظ حفاظت از منابع پایه آب و خاک مهم‌ترین و راهبردی‌ترین منطقه کشور به شمار می‌آید که لزوم حفاظت از منابع طبیعی آن باید یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسوولان باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از مردم، همیاران و دوستداران طبیعت، جوامع و بهره‌برداران محلی خواست ضمن مشارکت فعال در حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی گزارشات تخریب و تصرف اراضی منابع طبیعی، قطع چوب درختان جنگلی، حمل مقطوعات چوبی غیرمجاز و آتش‌سوزی را به سامانه شبانه‌روزی ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

انتهای پیام/82/2330

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر