کد خبر: 1003021
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
علیرضا دبیر دیروز با تهدید غــلامرضــا محمدی به برکناری پس از قهر و تمجید از بنا گفت دیکتاتور نیست، اما پای طرح انتخابی ایستاده است.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی بحث داغ این روز‌های گوش‌شکسته‌هاست، چرخه‌ای که رئیس فدراسیون کشتی ۱۳ اردیبهشت در نشستی که با اهالی رسانه داشت از آن رونمایی و تأکید کرد که هر کشتی‌گیری که می‌خواهد به دوبنده تیم ملی برسد باید از مسابقات انتخابی عبور کند. در ۱۰ روز گذشته نسبت به چرخه انتخابی واکنش‌های مختلفی صورت گرفت که پرحاشیه‌ترین آن قهر غلامرضا محمدی بود، واکنش‌هایی که در نهایت سبب شد علیرضا دبیر که معمولاً ترجیح می‌دهد از رسانه‌ها دوری کند، دومین نشست خبری‌اش را به فاصله ۱۰ روز برگزار کند. در این نشست که دیروز در محل سالن کنفرانس مطبوعاتی خانه کشتی شهید هادی برگزار شد، رئیس فدراسیون کشتی با تشریح کامل چرخه انتخابی تیم‌های ملی کشتی، نسبت به انتقاد‌ها و حرف و حدیث‌هایی که در این رابطه به وجود آمده بود هم موضع گرفت.

مقابل تغییر همیشه مقاومت هست

یکی از نکات مهم نشست خبری دیروز تأکید چند باره دبیر بر ایستادن پای چرخه انتخابی بود. او نسبت به انتقادات هم اینطور موضع گرفت: «یک سری بغض دارند و نقد می‌کنند. معتقدم وقتی جیغ و سروصدا درمی‌آید، یعنی کارت درست است. همیشه مقابل تغییر مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد. در همه کشور‌ها پای انتخابی ایستاده‌اند، شاید یکی، دو سال باعث شود عقب بمانیم، اما در نهایت به نفع کشتی است. در این چرخه دیگر کشتی‌گیری به بهانه مصدومیت نمی‌تواند در مسابقه‌ای شرکت نکند و حضورش در تیم ملی به خطر نیفتد، بلکه کشتی‌گیران در چرخه انتخابی باید به دنبال امتیاز جمع کردن بدوند و دیگر اهمیت ندارد چه کسی سرمربی است.»

رئیس فدراسیون کشتی چرخه انتخابی را سبب احیای کشتی در کشور و استان‌ها می‌داند: «متأسفانه سطح مسابقات قهرمانی کشور پایین آمده، اما قرار گرفتن امتیاز‌های قهرمانی کشور برای انتخابی تیم ملی سبب می‌شود قهرمانی کشور و حتی قهرمانی استان‌ها هم احیا شود و سطح آن بالاتر برود. در این چرخه همه برای رسیدن به تیم ملی شانس دارند و هر کشتی‌گیر با توجه به امتیازی که دارد از یک مرحله‌ای وارد چرخه می‌شود. کسی که یک مرحله حضور نداشت به صورت کامل از چرخه حذف نمی‌شود، بلکه امتیازهایش کمتر می‌شود و باید تلاش بیشتری کند.»

رئیس فدراسیون کشتی برای برطرف کردن نقاط ضعف و قوت طرح چرخه انتخابی جلسات مختلف با کارشناسان و پیشکسوتان برگزار می‌کند: «در این‌باره هفته‌ای چندبار با کارشناسان جلسه داریم و حاضرین نکته‌هایی را که در این طرح به ذهن‌شان می‌رسد را به ما منتقل می‌کنند. مانند علیرضا حیدری که پس از بررسی طرح، نکات مدنظرش را برای ما ارسال کرده است.»

دبیر همچنین با اشاره به تبدیل این چرخه به قانون، از امکان شکایت کشتی‌گیری در صورتی که حقش خورده شود، خبر می‌دهد: «اگر دیکتاتور بودم بدون اینکه نظرخواهی کنم، طرح را به مجمع می‌بردم و آن را به صورت قانون نهایی می‌کردم، اما اینطور نیستم. طرح هنوز نهایی نشده و پس از دیدن نظرات و نقد‌ها اگر اصلاحاتی لازم باشد انجام می‌شود و به مجمع فدراسیون برای تصویب می‌رود. رسانه‌ها باید حمایت کنند تا بندی در این طرح گنجانده شود که اگر کشتی‌گیری در چرخه انتخابی بیشترین امتیاز را به دست آورد و سرمربی یا فدراسیون نفر دیگری را انتخاب کرد، کشتی‌گیری که حقش خورده شده بتواند شکایت کند.»

دست مربی بازتر هم شده است

یکی از انتقادات به طرح، بسته شدن دست سرمربی در انتخاب ملی‌پوشان بود. انتقادی که دبیر آن را رد می‌کند: «علیرضا حیدری وقتی طرح را خواند، در نکاتی که برای ما نوشته، اشاره کرده که دست مربیان خیلی بازتر هم شده است. در این طرح چند جا اختیار به مربیان داده شده است، مثلاً در مسابقات قهرمانی کشور، سرمربی تیم ملی کشتی می‌تواند سه تا پنج کشتی‌گیر را که بااستعداد تشخیص داده، اما حذف شده‌اند به چرخه انتخابی برگرداند. چنانچه کشتی‌گیری حرف گوش نکند و بی‌انضباطی کند، سرمربی می‌تواند آن را کنار بگذارد یا اینکه سرمربی مشخص می‌کند که با معیار‌های خودش کشتی‌گیران در مسیر چرخه انتخابی به کدام تورنمنت بین‌المللی برای محک خوردن اعزام شوند، علاوه بر این سرمربی می‌تواند کشتی‌گیری که بیشترین امتیاز را در قهرمانی کشور، جام تختی و تورنمنت‌ها کسب کرده بدون برگزاری مسابقه انتخابی برای قهرمانی آسیا انتخاب کند.»

بنا باهوش است، محمدی از کوره در می‌رود

نکته قابل تأمل در نشست خبری دیروز دبیر خط و نشان چند باره برای غلامرضا محمدی به دلیل قهر از جلسه چرخه انتخابی و در مقابل تعریف و تمجید از محمد بنا بود. مسئله‌ای که نشان می‌دهد جای پای سرمربی کشتی آزاد برای ادامه کار سست است، اما سرمربی کشتی فرنگی جایگاه محکمی دارد. دبیر درباره قهر محمدی اینطور واکنش نشان می‌دهد: «یکی از مربیان از کوره در رفت، به این خاطر که طرح را کامل نخوانده و گوش نمی‌دهد. این مربی بد رفتار کرد و از دستش ناراحتیم و گله داریم. تعارف نداریم باید سرمربی جواب بدهد. اگر این رفتار ادامه پیدا کند، قطع همکاری می‌کنیم.»

برخلاف طوفان رئیس فدراسیون کشتی علیه سرمربی کشتی آزاد، او مقابل بنا متفاوت موضع گرفت، هرچند می‌گوید که بنا و محمدی انتخاب‌های اول او نبوده‌اند و با توجه به قراردادشان از فدراسیون قبلی کارشان را ادامه می‌دهند: «بنا مربی بسیار باهوشی است و چرخه انتخابی ما ۹۰ درصد شبیه چیزی است که محمد بنا برای انتخاب‌هایش در ذهن و فکرش دارد. در جلسه‌ای که با او داشتم دو تا سه نکته داشت که قرار شد در جلسه‌ای با هم راجع به آن‌ها بحث کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار