کد خبر: 1003018
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
وزیر راه و شهرسازی:
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص تمدید دو ماهه قرارداد مستأجران لازم‌الاجراست، گفت: از سازندگان حرفه‌ای دارای پروژه‌های تکمیلی و نیمه‌تمام دعوت می‌شود تا در طرح اقدام ملی مسکن مشارکت کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش فارس، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه «روز از نو» رادیو اقتصاد در خصوص طرح اقدام ملی مسکن و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی برای خانه‌دار کردن اقشار مختلف جامعه، گفت: وزارت راه و شهرسازی علاوه بر تأمین مسکن برای دهک‌های ۴ تا ۷ که شامل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است، چندین تفاهم‌نامه برای جامعه هدف از جمله فرهنگیان، کارگران و کارکنان نیرو‌های مسلح برنامه‌ریزی کرده است که این تفاهم‌نامه نیز مجموعاً ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را شامل می‌شود.

ساخت ۵۰۰ هزار واحد

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در نظر است حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی اقشار هدف جامعه ساخته شود که در این تفاهم‌نامه‌ها جامعه شاغلان و بازنشستگان فرهنگیان در تفاهم با وزارت آموزش و پرورش، جامعه شاغلان و بازنشستگان کارگری در تفاهم با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و دیگری با وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح خانه‌دار می‌شوند.

اسلامی با اشاره به اینکه ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در دو مرحله انجام شد، اعلام کرد: در مرحله اول ۲۳۰ هزار متقاضی ثبت نام کردند که ۱۳۰ هزار نفر واجد شرایط تشخیص داده شدند. در عین حال با توجه به اینکه در مرحله اول ثبت نام مردم گله‌مند بودند که سایت ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن زود بسته شده و مردم امکان ثبت نام ندارند، در مرحله دوم این مشکل برطرف شد و افرادی که متقاضی مسکن بودند توانستند در زمان مقرر همگی ثبت نام انجام دهند تا بعداً غربالگری شوند. هدف ما از ثبت نام این بود که به میزانی که زمین تهیه کرده بودیم ثبت نام انجام شود.

وی یادآور شد: مرحله دوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن به دلیل بحران کرونا، به دو شیوه اینترنتی و پیامکی انجام شد. هم‌اکنون تعداد ثبت‌نامی‌های مرحله اول و دوم هم از طریق سامانه اینترنتی و سامانه پیامکی، یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شده است. در واقع متقاضیان واقعی مسکن زمان لازم داشتند که برای مسکن خود ثبت نام کنند.

کاری برای سازندگان

وزیر راه و شهرسازی شیوه احداث مسکن ملی را در شهر‌های جدید اعلام کرد و گفت: طرح اقدام ملی مسکن در شهر‌های جدید توسط پیمانکاران، سازندگان و شرکت‌هایی که با وزارت راه و شهرسازی مشارکت کرده‌اند و پروژه‌ها را می‌سازند در توافق با سازندگان انجام می‌شود و سازندگان خود کار را دنبال می‌کنند.

اسلامی نوع سوم طرح اقدام ملی مسکن را پروژه‌های مشارکتی عنوان کرد و گفت: نوع سوم پروژه‌های مشارکتی برای اقشاری است که می‌خواهند واحد‌های خود را بزرگ‌تر کنند. برای آن‌ها قرارداد‌های مشارکتی تعریف شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی مسکن برای فرهنگیان کلنگ‌زنی شده است، گفت: هفته گذشته در اجرای تفاهم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش، فاز اول طرح که احداث بیش از ۱۴ هزار واحد مسکن فرهنگیان است، آغاز شد. تفاهم‌نامه مشترک وزارت راه و شهرسازی با وزارت آموزش و پرورش احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکونی طی دو سال است که اسامی از سوی وزارت آموزش و پرورش به وزارت راه اعلام شد و از بین اسامی اعلام شده، ۷۵ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه هدف شناسایی، شرایط فراهم و تسهیلات بانکی توسط شورای پول و اعتبار به اجرای این طرح اختصاص یافته است. امید است با مجموع شرایطی که فراهم شده و مشارکت مردم، متقاضیان واقعی مسکن صاحب خانه شوند و این دغدغه برطرف شود.

مشکل مستأجران

اسلامی همچنین در خصوص بازار اجاره و مستأجران نیز اعلام کرد: هفته پیش ستاد ملی تصویب کرد تا مهلت اجاره واحد‌های مستأجرانی که اسفند و فروردین به اتمام می‌رسیده است تمدید شده و مدت بسته بودن بنگاه‌های مشاوره املاک در دوران بحران کرونا، به مدت قرارداد مستأجران اضافه شود. این مصوبه ابلاغ شده و لازم‌الاجراست.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بنگاه‌های معاملاتی و شورا‌های حل اختلاف به مصوبه کرونا در خصوص تمدید دو ماهه قرارداد مستأجران توجه و برای اجرای آن اقدام کنند.

وی با تأکید بر اینکه مصوبات شورای ملی کرونا حکم قانون را دارد و لازم‌الاجراست، گفت: بنگاه‌های معاملاتی و شورا‌های حل اختلاف، اجازه ندهند اختلافی بین مردم ایجاد شود. از مالکان و مستأجران نیز درخواست داریم تا در شرایط بحران کرونا به ویژه در تهران بزرگ که آسیب‌پذیری بالاست با هم تفاهم کنند تا نیاز به اسباب‌کشی نباشد و قرارداد‌ها با تفاهم تمدید شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار