کد خبر: 1002997
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
سعید لیلاز، اقتصاددان اصلاح‌طلب و از مدیران صنعت خودروسازی (قائم مقام ایران خودرو دیزل)، طی یادداشتی افزایش قیمت خودرو را با افزایش لبنیات مقایسه کرده است. او می‌نویسد: «آیا افزایش قیمت فقط در مورد خودرو اتفاق افتاده یا قیمت کالا‌های دیگر هم دچار افزایش قیمت شده‌اند؟ در ایران طبق آمار بانک مرکزی سطح عمومی قیمت‌ها نسبت به سال ۱۳۹۵ که شاخص ۱۰۰ بوده بیش از ۲/۲ برابر شده است. شما مثلاً در مورد لبنیات قیمت‌ها را بسیار بسیار بالاتر می‌بینید و از رشد قیمت محصولات فلزی بسیار بیشتر محصولات پتروشیمی همین طور. در یک چنین اتمسفری طبیعی است که قیمت خودرو افزایش پیدا کند.»

او برخورد احتمالی دولت با افزایش قیمت خودرو را تعبیر به «سرکوب» می‌کند و می‌نویسد: «اگر دولت به هر دلیلی با هر انگیزه‌ای بخواهد قیمت خودرو را سرکوب کند طبیعی است که از یک طرف مقادیر عظیمی رانت به بعضی خریداران خاص منتقل می‌شود و از طرف دیگر مقدار انگیزه و نیرومندی برای افزایش تولید را از خودروساز‌ها می‌گیرد یعنی سرمایه در گردش خودروساز‌ها در سه سال گذشته در حالی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان تحت سیاست‌های سرکوب قیمت از دست دادند که بانک مرکزی محترم و دولت و بانک‌های دیگر با نذر و نیاز و صدقه گردان ۴ الی ۵ هزار میلیارد تومان به صورت وام به این صنایع تزریق کرده است. این ریشه اصلی ماجراست.»

او می‌افزاید: «مجموعه‌ای از سیاست‌گذاری‌ها و اتفاقاتی که تماماً خارج از کنترل خودروساز‌ها هستند، قیمت خودرو را افزایش داده همین اتفاق در مورد لبنیات و مواد غذایی افتاده...»

لیلاز در دولت اول روحانی، او را قهرمان عدالت پروری دانسته بود. حالا هم دفاع او از افزایش بی رویه قیمت خودرو دور از ذهن نیست. آنچه در مواضع سرمایه سالاران اهمیتی ندارد، وضعیت اقتصادی مردم است. خودروساز می‌گوید چرا شیر گران شد و همچون کودکی دبستانی بدش نمی‌آید بگوید که اول با آن‌ها برخورد کنید و بعد سراغ من بیایید!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مردم ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
0
1
محض اطلاع این آقای اقتصادددان بایدگفت اگرلبنیات دوبرابرشده کسی که قبلامثلا100هزتومن لبنیات درسال مصرف می کردبادوبرابرشدن قیمت با200هزارتومن پرداخت کنه ولی خوروئی که به یک باره قیمتش از37میلیون به 80میلیون می رسه مصرف کننده بیچاره باید43میلیون بیشترپرداخت کنه.این فرق لبنیات وخوردوئه....
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
0
1
در واقع کسی قیمت خودرو را سرکوب نمیکند بلکه با جدیدترین قیمت گذاری که رخ داده است باعث شد که خود نرخ گذاشته شده خودش را سرکوب کند به عبارتی از این به بعد باید خودروسازان به دنبال خریدار بدوند و مواردی ایجاد نمایند تا جلب مشتری کنند تا مثل تولیدکنندگان دیگر کشورهای مختلف باعث بیکاری مردم نینجامد از طرفی هم با شرایط کنونی و گرانی و از دست رفتن ارزش پول ملی دیگر پولی در جیب مردم نمانده که با این مبالغ برای خود خودرو خریداری نمایند.
کلا با این مقایسه انجام شده توسط اقتصاددان مذکور که در واقع علمش طبق بیوگرافی که صاحب است در زمینه تاریخ میباشد حالا چطور از تارخ به اقتصاد جهش کرده سوال ایجاد میکند و به هیچ عنوان قابل ذکرش در جراید نمی باشد و این یادداشت باعث عصبانیت بیشتر اقشار میشود و قابل پذیرش نیست که نرخ لبنیات با نرخ خودرو مقایسه انجام شود!!!!!!!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار