کد خبر: 1002669
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۴
شیوا نوروزی
محرمانه نگه داشتن رقم و مفاد قرارداد مربیان خارجی در فوتبال ما یکی از اصول اساسی محسوب می‌شود تا جایی که آقایان تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا این مسئله همچون رازی سر به مهر باقی بماند. البته این موضوع تنها تا زمانی مخفی می‌ماند که مربی فرنگی شکایت نکند، چراکه به محض رسیدن شکایت به فیفا دست‌گل‌هایی که مدیرانمان به آب داده‌اند فاش می‌شود. در مورد اسکوچیچ، اما شرایط کمی متفاوت است و فعلاً یکی از دروغ‌ها لو رفته است.

مدیران از وزارت گرفته تا فدراسیون فوتبال با آب و تاب از قرارداد سرمربی تیم ملی می‌گفتند و از آن به عنوان فتح‌الفتوح یاد می‌کردند. تمام افتخار آقایان این بود که قرارداد اسکوچیچ ریالی منعقد شده و دیگر مشکلی بابت پرداخت ارز نخواهیم داشت!

بعد از مطرح شدن این ادعا، آن‌ها که به قرارداد‌های خارجی آشنا بودند واکنش نشان دادند و ریالی بودن یک قرارداد بین‌المللی را دور از تصور خواندند. اینکه مربی خارجی چطور حاضر شده قراردادی ریالی امضا کند نیز یکی دیگر از این ابهامات بود. منتها آقایان همچنان موج‌سواری کردند، قرارداد اسکوچیچ را افتخار دوره مدیریت خود خواندند و حتی در برابر دلسوزان و مطلعان موضع گرفتند.

اما دبیر برکنار شده همان فدراسیون پرحاشیه پرده از رازی برداشت که مدیران فعلی برای لاپوشانی واقعیت به تکاپو افتاده‌اند. قرارداد اسکوچیچ به یورو ثبت شده است؛ ادعای شکوری برایمان مثل روز روشن بود، چراکه عادت کرده‌ایم ادعا‌های فدراسیونی‌ها را تا زمان روشن شدن واقعیت‌ها و پشت پرده‌ها باور نکنیم. این اولین باری نیست که حرف‌های‌شان دروغ از آب درمی‌آید و امیدواریم واقعیت‌ها فقط به بحث ارزی بودن قرارداد ختم شود و در آینده جزئیات تازه‌ای از رقم دستمزد اسکوچیچ رو نشود. جای تأسف دارد که رو شدن واقعیت‌ها هم باعث نمی‌شود آقایان دست از دروغگویی و بهانه‌تراشی بردارند. اینکه بگویند یورو‌های اسکوچیچ به ریال پرداخت خواهد شد، فرافکنی به سبک فدراسیون فوتبال است.

مشکلات ارزی و اقتصادی برای پرداخت دستمزد مربیان و فوتبالیست‌های خارجی یکی از چالش‌های مهم فوتبال ما به شمار می‌رود و تعداد شاکیان نیز رو به افزایش است. با تکیه بر همین مسئله حساسیت‌ها روی قرارداد اسکوچیچ زیاد بود، به همین دلیل مسئولان برای موفق جلوه دادن عملکرد خود روی موضوع دستمزد ریالی سرمربی تیم ملی مانور دادند، در حالی که پذیرفتن این ادعا بسیار سخت بود. حالا رئیس بخش اقتصادی فدراسیون به جای عذرخواهی بابت ادعا‌های غیرواقع، موضوعی به مراتب عجیب‌تر را مطرح کرده است؛ در حالی که از گوشه و کنار می‌شنویم در همین فوتبال ایران برخی‌ها دستمزد دلاری دریافت می‌کنند، فدراسیون از مردم می‌خواهد باور کنند اسکوچیچ هم مثل آن‌ها به ریال حقوق دریافت می‌کند. اگر اینطور باشد باید ببینیم سرمربی کروات پس از دریافت دستمزد ۲۰۰ هزار یورویی‌اش، آن هم به ریال چطور آن را به یورو یا دلار تبدیل می‌کند و از چه طریقی این مبلغ را به بانک‌های خارجی انتقال می‌دهد.

نوسانات ارزی دردسر‌های زیادی برای کشور داشته و بر فرض اینکه ادعای فدراسیون درست باشد این ما هستیم که ضرر می‌کنیم. قیمت ارز‌های خارجی در حال افزایش است و با قرار گرفتن یورو در کانال ۱۷ هزار تومان اسکوچیچ با خیال راحت به همان ۲۰۰ هزار یورو فکر می‌کند. البته یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن اینکه قرارداد یورویی به یورو پرداخت خواهد شد که این بحث از بقیه محتمل‌تر است. دبیر قبلی فدراسیون علت این کار را پرداخت دستمزد آقای سرمربی از محل درآمدهایمان از فیفا عنوان کرده است که در هر صورت مبحث فرافکنی و فرار آقایان از واقعیت در فوتبال ما تمامی ندارد و اگر روزی به مرحله‌ای برسیم که با مدیران دروغگو برخورد شود، قطعاً آن روز آغاز پیشرفت مدیریتی در فوتبال و حتی ورزش کشور خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار