کد خبر: 1002097
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸
جنگ تروریست‌های امریکایی- سلفی علیه عراق همزمان با جنگ رأی‏‌ها در پارلمان
عراق در حال تقلا است تا از بی‌دولتی دربیاید و به ثبات برسد، اما ثبات در این کشور یعنی تسریع فرایند خروج امریکا و جان گرفتن داعشی که از سوریه با پوشش امریکایی به عراق تزریق شده و این روز‌ها دست به عملیات می‌زند و کارشکنی بعضی از گروه‌های سیاسی را در همین راستا باید تحلیل کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: کار تشکیل کابینه همچنان پردست‌انداز است و امور طاقت‌فرسا پیش می‌رود. نماینده جریان الحکمه در پارلمان عراق روز گذشته از قطعی شدن سرنوشت۱۸ وزارتخانه کابینه الکاظمی خبر داد و از سوی دیگر ائتلاف العراقیه تهدید کرد اگر کابینه الکاظمی رأی بیاورد، به جمع مخالفان دولت خواهد پیوست تا همسو با جنگ رأی‌ها در پارلمان، تروریست‌های داعشی که به واسطه حمایت تروریست‌های امریکایی با دوپینگ وارد صحنه عراق شده‌اند، سعی در جنگی کردن فضای عراق داشته باشند. روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی درباره اوضاع امنیتی عراق با بیان اینکه سازمان تروریستی داعش هسته‌های وابسته به خود را در مناطق آزادشده بازسازی کرده است، نوشت: حدود ۳هزار عنصر مسلح داعشی در شمال شرق عراق حضور دارند که از سوریه آمده‌اند. بر اساس این گزارش عناصر یادشده جزو مسلحانی هستند که از طریق مرز صحرایی ۶۰۰ کیلومتری میان عراق و سوریه نفوذ کرده‌اند. این روزنامه فرانسوی افزود که در پایان ماه مارس فعالیت هسته‌های داعشی در استان الانبار عراق (غرب) و در طول مرز با اردن و سوریه پررنگ‌تر شده است. در همین ارتباط، خبرگزاری رسمی سوریه، دو روز پیش، به نقل از برخی منابع محلی گزارش کرده بود که امریکا برخی عناصر داعش را از زندان‌های سوریه به پایگاه خود در عراق انتقال داده است.
حمید الهایس، رئیس شورای نجات استان الانبار به پایگاه خبری الاتجاه گفته است: نیرو‌های امریکایی در شرایط کنونی در تلاش برای اعمال فشار بر دولت برای تمدید حضور خود در عراق و ترک نکردن این کشور، از برگه احیای داعش استفاده می‌کنند. وی افزود: بیش از ۴ هزار داعشی در مناطق صحرایی و مرزی بین عراق، سوریه و عربستان به سر می‌برند.

همچنین «سعد الکعبی»، کارشناس امنیتی عراق روز چهار شنبه گفت که پس از موفقیت دولت سوریه برای آزادسازی بیشتر مناطق تحت کنترل تروریست ها، امریکا عناصر داعشی را از سوریه به عراق منتقل کرده است.

الکعبی تأکید کرد که احتمالاً روز‌های آینده شاهد افزایش اقدامات تروریستی خواهیم بود که این خود مستلزم انجام عملیات پیشگیرانه امنیتی در سطح گسترده است. وی گفت: «نیرو‌های امریکایی از برخی مناطق عراق خارج شده اند، اما همزمان زمینه لازم را برای بازگشت تروریست‌ها به این مناطق فراهم کرده اند تا چنین وانمود کنند که حضور آن‌ها مایه تضمین امنیت این مناطق بوده است.

کاطع الرکابی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، روز گذشته گفت که برخی هواپیما‌های امریکایی عناصر داعش را از سوریه به‌ویژه از شهر «الحسکه» (شمال شرق سوریه) به عراق انتقال می‌دهند و دولت عراق قدرت توقیف این هواپیما‌ها را ندارد. عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفتگو با وبگاه خبری «بغداد الیوم» گفت: «هواپیما‌های امریکایی در حال حاضر عناصر مسلح داعشی را از الحسکه و دیگر مناطق سوریه به عمق خاک عراق انتقال می‌دهند. دولت عراق قدرت توقیف هواپیما‌های امریکا را که آزادانه و بدون موافقت‌های رسمی پرواز می‌کنند، ندارد.»

کاطع الرکابی در ادامه گفت: «تحرکات کنونی شبیه به حوادث پیش از سال ۲۰۱۴ است که باعث درنوردیده شدن موصل شد. می‌ترسیم که این [سناریو]اکنون برای دیگر استان‌های عراق نیز اتفاق بیفتد.»

تهاجم حشد به داعش

با جان گرفتن داعش و اقدامات دفاعی حالا نیرو‌های امنیتی عراق مواضع تهاجمی در پیش گرفته‏اند. حشدالشعبی در عملیات سامرا روز گذشته علاوه بر موفقیت در خنثی کردن عملیات نفوذ تروریست‌های داعش به این شهر در منطقه «تل طوگان» و همین‌طور جلوگیری از نفوذ یک گروه تروریستی داعشی از طریق «تالاب سامرا» به زندان امام علی الهادی (ع) در شهر مقدس سامراء، در استان نینوا (شمال عراق) عملیات تازه امنیتی برای تعقیب و سرکوب عناصر داعش را در غرب و جنوب این استان آغاز کرد.

براساس اعلام ستاد رسانه‌ای فرماندهی حشدالشعبی، تیپ‌های ۴۰، ۵۳ و ۴۴ این نیرو با مشارکت بخش زرهی حشد این عملیات امنیتی را برای تعقیب و سرکوب عناصر تروریستی داعش در مناطق غرب نینوا آغاز کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: این عملیات همچنین پاکسازی فرودگاه متروکه نظامی موسوم به «ژنو» در جنوب منطقه «الحضر» واقع در جنوب استان نینوا را نیز شامل شده است. براساس بیانیه ستاد رسانه‌ای حشدالشعبی، دسته «یگان رودخانه‌ای» حشدالشعبی موفق به جلوگیری از این نفوذ عناصر تروریستی داعش شد.

همزمان عملیات تعقیب و سرکوب هسته‌های خفته داعش در مناطق «مکیشیفه» و «بلد» و مناطق پیرامون شهر مقدس سامرا همچنان ادامه دارد.

این عملیات گسترده جست‌وجو و تعقیب عناصر داعش در پی حمله غافلگیرانه اخیر این گروه تروریستی به نیرو‌های حشدالشعبی در مناطق جنوب و شمال سامرا که ۱۱ کشته و ۲۰ زخمی برجای گذاشت، آغاز شده است.

توپخانه حشدالشعبی یک پایگاه داعش را در میادین نفتی «علاس» در شرق استان «صلاح الدین» درهم کوبید. پیش‌تر هم سازمان حشدالشعبی عراق روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که منطقه «مکیشیفه» در شهر سامرا در استان صلاح‌الدین به طور کامل پاکسازی شده است.

نهاد اطلاع رسانی امنیتی عراق روز سه شنبه اعلام کرده بود که واحد‌های فرماندهی عملیات صلاح‌الدین و گردان‌های ۴۵، ۳۵، ۴۲ و ۶ حشدالشعبی از چهار محور عملیات نظامی را برای جست‌وجوی بقایای داعش در منطقه مکیشیفه و مناطق همجوار غرب رود دجله آغاز کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار