کد خبر: 1002066
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸
در ابر شهر تهران پیداکردن آدرس محل کار یا سکونت با توجه به ناقص بودن شیوه نامگذاری معابر و تشابه‌های اسمی و گنگ بودن برخی آدرس‌ها بسیار مشکل و زمان‌بر است. در پایتخت آدرس‌هایی هستند که به مقصد نمی‌رسند که این موضوع علاوه بر سرگردانی و سر‌درگمی شهروندان عامل افزایش تردد و تشدید ترافیک و تبعات آن شده‌است. ساماندهی معابر و شماره‌گذاری معابر و کوچه‌ها با حذف نام‌های تکراری و اعمال همخوانی با آدرس کدپستی با هماهنگی شرکت پست توسط شهرداری در اولویت برنامه مدیریت شهری قرار گرفته‌است تا دیگر آدرسی نباشد که به مقصد نرسد.
بیژن یانچشمه
سرویس جامعه جوان آنلاین: پایتخت ۶۵۰ کیلو متربعی ابر شهر تهران، دارای جمعیت ثابت و شناور ۱۳ میلیونی است که درآن ۲۲ منطقه شهری با ۱۳۲ ناحیه گنجانده شده‌است. معابر اصلی و فرعی شهر تهران بعضاً با نام‌های قدیمی و آدرس‌های مبهم، گنگ و تکراری و مشابه سبب شده‌است تا آدرس یافتن به سختی صورت بگیرد. در شهری که دارای پیچیدگی ترافیکی و آمدوشد است و لحظه‌ای و مقطعی تصمیمات ترافیکی آن تغییر می‌کند، سردر گمی و سرگردانی شهروندان و وسایل در حال افزایش است. نبود شیوه مناسب در نامگذاری معابر بر اساس آدرس‌یابی استاندارد و مطلوب با کدپستی علاوه بر تحمیل هزینه مازاد و هدر دادن زمان، تشدید ترافیک معابر را نیز به همراه دارد.

بعضاً مشاهده می‌شود که حتی پلاک برخی منازل در یک معبر یا کوچه با آدرس پستی همخوانی ندارد و یابنده آدرس بار‌ها باید آن مسیر را جابه‌جا شود تا بتواند به سختی آدرس مقصد را پیدا کند.

بسیاری از معابر و خیابان‌های شهر مزین به نام شهدا است. ساده‌تر کردن آدرس‌یابی موضوع مهمی است که باید در شهر پیگیری شود و به اجرا درآید. بر این اساس لازم است تا با حفظ نام شهدای گرانقدر، شیوه‌ای اعمال شود تا پیدا کردن و دادن آدرس به راحت‌ترین شکل ممکن صورت گیرد. عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از اجرای طرحی در فاوای شهرداری جهت شماره‌گذاری کوچه‌های پایتخت خبر داد و گفت:‌حذف نام‌های تکراری معابر و خیابان‌های پایتخت سیاست شورای شهر است.

حسن خلیل‌آبادی درباره نامگذاری معابر و خیابان‌های پایتخت گفت:‌روز پیش در جلسه کمیسیون نامگذاری نماینده فاوای شهرداری حضور داشت و قرار شد اقداماتی انجام گیرد تا علاوه بر شماره‌گذاری کوچه‌های تهران در سال‌جاری، نام‌های تکراری از معابر و خیابان‌ها نیز حذف شود. خلیل‌آبادی گفت:‌زمانی که نامگذاری کوچه‌ها بر اساس شماره باشد، سبب شده که شهروندان بهتر بتوانند به آدرس مورد نظر دست یابند. البته در جلسه این موضوع نیز طرح شد که علاوه بر شماره‌گذاری کوچه‌ها نام‌های سابق همچنان بر کوچه‌های تهران باقی بماند. وی با اشاره به اینکه شماره‌گذاری کوچه‌ها باید با هماهنگی شرکت پست و بر اساس کدپستی انجام شود، گفت:‌در نظر گرفتن نقشه‌های الکترونیکی و کار‌های فنی در این زمینه مدنظر قرار دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سیاست شورای شهر دو اصل حذف نام‌های تکراری و درج شماره بر کوچه‌های تهران است، گفت: در صورت تکمیل شدن طرح شماره‌گذاری کوچه‌ها در فاوای شهرداری این مسئله جهت تصویب در صحن شورا مطرح می‌شود. خلیل‌آبادی گفت:‌نام‌های تکراری در خیابان‌ها و معابر، سبب سردرگمی مردم و ترافیک می‌شود بنابر این حذف آن‌ها تسهیل در ترددها، شناسایی راحت‌تر خیابان‌ها و حفظ هویت محله‌ها را به همراه خواهد داشت. نبود نقشه به روز محلات و نواحی در معابر اصلی از یکسو و نامناسب بودن محل نصب برخی تابلو‌های کوچه و معابر باید در ساماندهی آدرس‌یابی مد‌نظر مسئولان شهری و متولیان شرکت پستی قرار گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار