کد خبر: 1001934
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
بر اساس مشاهدات میدانی، قیمت‌ها در بازار میوه این بار به بهانه ماه رمضان گران شده است و گران‌فروشان در سایه نبود نظارت بر بازار کار می‌کنند.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش فارس، در برخی از مغازه‌های میوه‌فروشی که در فاصله کمتر از دو کیلومتری میدان میوه و تربار تهران قرار دارند، قیمت‌ها تا دو برابر عرضه می‌شود. اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران دلیل افزایش بیش از اندازه قیمت در مغازه‌های سطح شهر تهران را به دلیل گرانی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار عنوان می‌کند.

وی می‌گوید: قیمتی که دست مغازه‌داران می‌رسد، گران است، وگرنه مغازه‌دار مجاز است، تنها ۳۰ درصد گران‌تر از فاکتوری که خریداری کرده، بفروشد. کارگر حتی عنوان می‌کند که قیمت‌ها در میدان مرکزی میوه و تره‌بار نوسانات زیادی دارد و از صبح زود تا عصر که میوه‌ها به فروش می‌رسد، چندین نرخ وجود دارد. حتی مغازه‌داران منطقه جنوب و شمال تفاوت‌های قیمت بیش از اندازه دارند که آن‌ها گرانی اجاره مغازه‌ها را توجیهی برای این کار عنوان می‌کنند. در‌حالی‌که طبق قانون تنها مجاز هستند ۳۰ درصد به قیمت میوه اضافه کنند و بالا بودن نرخ اجاره یا هزینه‌های دیگر ارتباطی به مصرف‌کننده ندارد. نکته بعدی این است که امروزه خود مغازه‌داران نیز یک واسطه به واسطه‌های میوه اضافه کرده‌اند؛ یعنی خودشان مستقیم برای خرید مراجعه نمی‌کنند و خرید‌های آن‌ها را با یک واسطه دیگری انجام می‌دهد. علاوه بر اینکه با این کار قیمت میوه گران‌تر به دست آن‌ها می‌رسد، کیفیت لازم را هم ندارد و همه مشکلات و تاوان آن را مصرف‌کننده می‌پردازد. بر اساس مشاهدات، خرید میوه از مغازه‌ها کمتر شده است؛ یعنی مراجعان کمتری دارند و البته حجم میوه‌هایی که می‌خرند نیز نسبت به گذشته کاهش دارد، بخش زیادی از کسانی که در حال خرید هستند، بیشتر مربوط به نیاز‌های ضروری روزانه مانند سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی و سبزی‌هاست. افزایش قیمت میوه‌ها در حالی است که هم تنوع و هم فراوانی در بازار زیاد است، هیچ کمبود عرضه‌ای در بازار وجود ندارد که دلیلی برای بالا رفتن قیمت‌ها باشد.

علی حاج‌فتحعلی، نایب رئیس بارفروشان گفت: همه نوع میوه‌ای در میدان مرکزی وجود دارد و محصول از استان‌های مختلف کشور سرازیر و برای همه میوه‌ها فاکتور صادر و در مبادی خروجی فاکتور‌ها توسط مسئولان حراست کنترل می‌شود. اما سرنخ‌های دیگری از بالا رفتن قیمت برخی میوه‌ها در بازار را در بخش‌های دیگر می‌توان جست‌وجو کرد. به طوری‌که مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان اعلام کرده بود انحصار لیموترش و شیرین در دستان پنج نفر است، آن‌ها این محصولات را در انبار‌ها و حتی زیرزمین خانه‌ها ذخیره کرده بودند تا اینکه به قیمت‌های گران‌تری بفروشند و همین مسئله قیمت‌ها را افزایش داده است. انگیزه این انحصارگران برای انبار میوه‌ها از آنجا آغاز شد که با شیوع کرونا برخی اعلام کردند میوه‌هایی مانند لیموشیرین و لیمو ترش ضد‌کرونا هستند و بیماری کووید ۱۹ را پیشگیری یا علاج می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار