کد خبر: 1001925
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
عامل حدود ۹۰ درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع عامل انسانی است. امسال به‌دلیل بارش‌های جوی مناسب، پوشش جنگلی و مرتعی در کشور انبوه است و این موضوع پتانسیل آتش‌سوزی را در تابستان افزایش خواهد داد.
بیژن سورانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: نبود تجهیزات و امکانات مناسب و هماهنگ نبودن بخش‌های متولی بر دامنه آتش‌سوزی‌ها در جنگل خواهد افزود و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برجا خواهد گذاشت. البته به گفته مسئولان امسال قرار است با استفاده از ماهواره نقاط بحرانی وقوع آتش تعیین و تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

سال گذشته حدود ۲۵ آتش‌سوزی وسیع در جنگل‌های کشور روی داد و صد‌ها هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور طعمه حریق شد. امسال، اما بارش‌های خوب سبب پوشش جنگلی و مرتعی انبوه شده‌است. این موضوع پتانسیل آتش‌سوزی را افزایش داده‌است. همزمان با گرم شدن هوا و رفع محدودیت‌ها برای سفر، حضور افراد در عرصه‌های منابع طبیعی نیز افزایش پیدا می‌کند که این امر میزان آتش‌سوزی‌ها را افزایش خواهد داد. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در این خصوص با اشاره به تجهیزات و امکانات این سازمان برای اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: متأسفانه سال گذشته ما برای اطفای هوایی حریق از طریق بالگرد دچار مشکل بودیم و به تجهیزات هوایی دسترسی نداشتیم. از این‌رو برخی آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها بیش از ۲۴ ساعت به طول انجامید که سبب افزایش سطح سوخته جنگلی نسبت به سال ۹۷ شد.

سرهنگ علی عباس‌نژاد با بیان اینکه سال گذشته حدود ۲۵ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها به وقوع پیوست که از لحاظ عددی نسبت به سال ۹۷ کمتر بود، تصریح کرد: بیشتر این آتش‌سوزی‌ها در مناطق صعب‌العبوری رخ داد که برای اطفای آن نیاز به تجهیزات هوایی داشتیم. همچنین طی سال گذشته آتش‌سوزی‌های بیشتری در سطح مراتع کشور رخ داد که بخشی از آن به دلیل پوشش انبوه و خوب مرتع نسبت به سال‌های گذشته به‌سرعت گسترش یافت.

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر نقاط بحرانی بخش‌هایی از جنگل‌های زاگرس در استان‌های کردستان، لرستان، چهار محال و بختیاری و خوزستان است؛ چراکه طی سال گذشته بیشترین مشکلات حریق را در جنگل‌های زاگرس داشتیم. در شمال کشور بخشی از جنگل‌های استان گیلان نیز جزو این مناطق بحرانی است. عباس‌نژاد با تأکید بر اینکه تمامی مردم می‌توانند در جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع به ما کمک کنند، اظهار کرد: حدود ۹۰ درصد آتش‌سوزی به دلیل عوامل انسانی رخ می‌دهد.

به طور کلی آتش روشن کردن در جنگل ممنوع و جرم است. برخی افراد نه‌تن‌ها اقدام به روشن کردن آتش در جنگل می‌کنند، بلکه در خاموش کردن آن نیز بی‌دقتی می‌کنند. در این خصوص فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه از دیگر عوامل انسانی وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن زمین‌های کشاورزی مجاور عرصه‌های منابع طبیعی پس از برداشت محصول است، گفت: عموماً افراد قادر به کنترل این‌گونه آتش‌سوزی‌ها در زمین کشاورزی خود نیستند و این وضعیت سبب می‌شود که حریق به جنگل‌ها و مراتع برسد. این اقدام نیز جرم است و نیرو‌های منابع طبیعی درصورت مشاهده چنین موضوعی پیگیری قضایی خواهند کرد.

به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری جلسه‌ای با حضور سرپرست سازمان جنگل‌ها، نمایندگان ستاد مدیریت بحران کشور و وزارت دفاع جهت دسترسی به تجهیزات اطفای حریق هوایی برگزار شده‌است.

سرهنگ علی عباس‌نژاد در ادامه اظهار کرد: هر ساله سازمان جنگل‌ها برای کنترل و پیشگیری از وقوع حریق در فصل بهار و تابستان برنامه‌ریزی‌هایی را انجام می‌دهد. امسال نیز تمهیدات حفاظتی به استان‌ها ابلاغ و تأکید شده‌است که برای جلوگیری از آتش‌سوزی و کنترل آن با دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله استانداری‌ها و مراکز مدیریت بحران هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در استان‌های مختلف کشور با جوامع محلی و معتمدینی که پیش از این نیز در اطفای حریق به ما کمک کردند هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است، بنابراین علاوه بر نیرو‌های یگان حفاظت، گروه‌های مختلف جوامع محلی آماده‌باش هستند، تصریح کرد: در حال حاضر بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و تجربه‌های پیشین، نقاط بحرانی از نظر وقوع آتش‌سوزی مشخص شده‌اند و جزئیات آن‌ها در اختیار ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها قرار گرفته‌است. عباس‌نژاد با اشاره به اینکه برخی آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی به صورت عمدی رخ می‌دهد، توضیح داد: گاهی برخی افراد سودجو و متخلف که زمین‌هایی را در کنار جنگل‌ها و مراتع دارند به این دلیل که قسمتی از عرصه‌های منابع طبیعی را به زمین خود اضافه کنند، اقدام به آتش‌زدن آن می‌کنند. همچنین گاهی در مراتع که طرح‌های مرتع‌داری اجرا می‌شود، برخی به دلیل اختلاف نسبت به آتش‌زدن مراتع یکدیگر اقدام می‌کنند. اینگونه اقدامات نه‌تن‌ها جرم است، بلکه غیرانسانی است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار