کد خبر: 1001817
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
چالش پرداخت نشدن حقوق در تعطیلات کرونایی برخی مدارس غیردولتی حالا به یکی از مهمترین مشکلات بخشی از معلمان این مدارس تبدیل شده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: حالا دو ماهی می‌شود که مدارس در تعطیلات کرونایی به سر می‌برند و گوشی هر معلم، ابزار کار او و کلاس درسش شده است، اما در این میان برخی معلمان مدارس غیردولتی باید برای مطالبه حقوق خود بجنگد، چون تعطیلی مدارس پرداخت حقوق آن‌ها را هم تعطیل کرده است!

"از همان ابتدای تعطیلی مدارس، تدریس مجازی را آغاز کردم، اما متأسفانه از اسفند تا به امروز حقوقی دریافت نکردم و در این اوضاع باید هزینه‌های اینترنت را هم پرداخت کنم؛ مؤسس مدرسه برای ایام تعطیلات نه حقوق داده و نه بیمه رد کرده است و می‌گوید از بیمه بیکاری استفاده کنید! الان باوجود شرایط پیش آمده وتسهیلاتی که شامل حال موسسان می‌شود باز هم حقوق را پرداخت نمی‌کند و می‌گوید بیمه را هم خودتان پرداخت کنید! "

این بخشی از صحبت‌های یکی از معلمان پایه چهارم ابتدایی مدارس غیردولتی استان فارس است که در تماس با خبرنگار تسنیم به طرح گلایه‌های خود پرداخت البته مشابه صحبت‌های او این روز‌ها در فضای مجازی از سوی بسیاری از معلمان مدارس غیردولتی شنیده می‌شود که به تعدادی از آن‌ها در ادامه اشاره می‌کنیم:

" تعداد زیادی از معلمان غیردولتی هنوز حقوق اسفند و فروردین را دریافت نکرده‌اند و این در صورتی است که شهریه‌ها را به خانواده‌ها برنگردانده‌اند! از طرف مدیر همگی سوق داده شدند به ثبت‌نام برای بیمه بیکاری؛ درست است در این مدت به مدرسه نرفتیم، اما تدریس‌ها به صورت مجازی ادامه دارد و ۶ ساعت کار در روز تبدیل به ۱۰ تا ۱۲ ساعت کار شده است.

حقوق کمتر از یک میلیون تومانی و بیمه ۱۵ روزه

بخشی از معلمان مدارس غیردولتی حقوق‌های زیر یک میلیون تومان دریافت می‌کنند این افراد فاقد بیمه یا دارای بیمه‌های هفت روز در ماه، یا بیمه‌های ۱۵ روزه هستند که بخشی از این بیمه را باید خودشان پرداخت کنند؛ سنوات، عیدی و پاداش ندارند و به محض اینکه کوچکترین اعتراضی کنند از طرف مدیر و موسس مدرسه به اخراج تهدید می‌شوند! "

گذران زندگی بدون حقوق در شرایط دشوار اقتصادی

حالا در کنار تمام مشکلات تعطیلات کرونایی مدارس و دشواری‌های پیش پای معلمان برای تدریس مجازی از جمله سرعت پایین اینترنت، هزینه‌های اینترنت و ... معلمان مدارس غیردولتی در این ایام باید استرس نداشتن حقوق و گذران زندگی در شرایط دشوار اقتصادی فعلی را تجربه کنند.

البته موسسان مدارس غیردولتی شهریه‌ها را به طور کامل از خانواده‌ها دریافت کرده‌اند و بار‌ها هم مسئولان سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با خانواده‌ها اتمام حجت کرده‌اند که انتظار بازگشت شهریه را نداشته باشند، چون آموزش‌ها تعطیل نشده است، اما مشخص نیست چرا موسسان مدارس غیردولتی از پرداخت حقوق معلمان شانه خالی می‌کنند!

بسته‌های حمایتی دولت از صاحبان مدارس

تازه باید به تمام این موارد، تصمیمات حمایتی دولت از موسسان مدارس غیردولتی را هم اضافه کرد که شامل معافیت ۴ ماهه از پرداخت اجاره‌بها به آموزش و پرورش، اعطای تسهیلات کم‌بهره ۱۶ میلیون تومانی به ازای هر یک از کارکنان به شرط حفظ اشتغال و تخصیص حداقل ۵۰ درصد آن به دستمزد و امهال سه ماهه اقساط تسهیلات بانکی است؛ با وجود این راهکار‌های حمایتی دولت از صاحبان مدارس اینکه حقوق معلمان پرداخت نمی‌شود، به شکل جدی جای سؤال دارد.

مسئولان سازمان مدارس غیردولتی در برابر انتقاد معلمان مدارس غیردولتی از پرداخت نشدن حقوق واکنش‌هایی داشتند مثلاً سعید صالح؛ مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید: از روز‌های ابتدای تعطیلات اعلام کردیم با توجه به اینکه آموزش در این مدارس تعطیل نیست، مؤسسان مدارس موظفند حقوق معلمان را طبق قرارداد‌هایی که با آن‌ها دارند به‌طور کامل پرداخت کنند و در این زمینه اگر معلمی شکایت دارد می‌تواند با سامانه ۴۳۱۷ تماس بگیرد تا مسئله توسط کارشناسان مربوطه پیگیری و به نتیجه برسد.

مسئولان آموزش‌وپرورش، معلمان مدارس غیردولتی را به ثبت شکایات از موسسان متخلف، حواله می‌دهند، اما تجربه سال‌های اخیر در حوزه نظارت‌ها و ضعف‌های مشهود آموزش و پرورش در این حوزه، باعث شده که حالا معلمان مدارس غیردولتی چندان به این راهکار تجویزی مسئولان خوش‌بین نباشند.

حمایت‌ها فقط از مدرسه‌داران!

به هر حال اگر قرار باشد تسهیلاتی حمایتی دولت در اختیار موسسان مدارس غیردولتی قرار بگیرد، این پرسش مطرح است که آیا آن‌ها هم به تعهدات خود در برابر معلمان پایبند هستند، معلمانی که در شرایط دشوار اقتصادی فعلی حالا دو ماهی می‌شود که از حداقل حقوق هم محروم شده‌اند آیا در جریان سیاست‌گذاری‌ها، نیم نگاهی هم به وضعیت معلمان این مدارس می‌شود، یا حمایت از صاحبان مدارس غیردولتی و کمک به چرخه فعالیت آن‌ها نسبت به حقوق معلمان اولویت دارد.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار