کد خبر: 1001587
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
حوزه هنری استان اصفهان،
مرکز موسیقی حوزه هنری کشور و حوزه هنری اصفهان آلبوم موسیقیایی «نجوای جان» را که نمونه هایی از آثار استادسید احمدمراتب«دره التاج» است منتشرکرد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، «نجوای جان» آلبومی است از بهترین آثار استاد سید احمد مراتب با موضوع نیایش خداوند و ستایش اهل بیت(ع) این آلبوم متناسب با حال و هوای ماه مبارک رمضان در هفت بخش مختلف از میان آوازهای خوانده شده استاد احمد مراتب در سال‌های گذشته گلچین و منتشر شده است.

اشعار این آلبوم از سعدی، غلامحسین جواهری، صغیر اصفهانی، و فواد کرمانی است که در دستگاه‌ها و نغماتی مثل: سه‌گاه، بیات ترک، افشاری، شوشتری، اصفهان و دشتی اجرا شده‌اند که بعضی در قالب مناجات، و بعضی در مدح امیرالمومنین علی(ع) هستند، و نفس گرم استاد سید احمد مراتب، مخاطب را کاملا در حال و هوای این ایام قرار می‌دهد.

گفتنی است، سید احمد مراتب، اول شهریورماه سال ۱۳۳۱ در اصفهان دیده به جهان گشود. پدر و پدر بزرگ او هر دو از بزرگان موسیقی آیینی و از ارادتمندان به اهل بیت(ع) بودند. در شش سالگی و پس از درخشش در آزمون قرائت قرآن، مدیر مدرسه- مرحوم «عبدالحسین سپهری‌نژاد»- که از شاگردان «سید رحیم اصفهانی» بود، به خاطر استعداد درخشان و خیره‌کننده مراتب در آواز، ردیف‌های آوازی را به او تعلیم داد؛ ایشان در هشت سالگی نیز به توصیه پدر به محضر استاد «محمد‌رضا شمشیری» راه یافت.

استاد سید احمد مراتب از نخستین شاگردان «تاج اصفهانی» است که با جدیت، پشتکار و استعداد سرشار خود، از زبان ایشان مفتخر به لقب «دره التاج» شده است. همچنین وی، نخستین ایرانی بود که بر بام کعبه اذان گفت. ابتدا در سال ۱۳۵۲ در حال طواف، زمانی که پرده حجر اسماعیل باز شده بود به پشت بام کعبه رفت و در آنجا مناجات حضرت علی (ع)؛ «لک الحمد یا ذالجود و المجد و العلی» را در دستگاه سه‌گاه اجرا کرد. سال بعد در مکه «‌امام موسی صدر» که تحت تاثیر صدای مراتب قرار گرفته بود از او تقاضا کرد بر بام کعبه اذان بگوید و بدین ترتیب به عنوان نخستین ایرانی بر بام کعبه به افتخار خواندن اذان نائل شد.

سید احمد، در چهارده سالگی وارد رادیو شد و با هنرمندانی همچون «حسن کسایی»، «جلیل شهناز»، «ادیب خوانساری» و.... همکاری داشت. او هم‌چنین مدتی با ارکستر استاد «فرامرز پایور» همکاری کرد؛ ولی بعد از آن بنا به دلایلی از جمله درخواست پدرشان، ناچار به اصفهان بازگشت. این استاد آواز، برای درک هر چه بیشتر فنون و رموز و ظرایف آوازها و اشعار مذهبی از محضر اساتیدی هم‌چون علامه جلال‌الدین همایی بهره‌ برده است. از او  بیش از ۲۰۰ مقاله و مصاحبه و شعر بر جای مانده که عمدتا در زمینه عرفان، ادبیات، موسیقی ایرانی و آیینی و تعزیه خوانی است. هم‌چنین تاکنون حدود ۱۰۰۰ ساعت آواز ضبط شده از این استاد برجسته آواز ایرانی برجای مانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه آلبوم موسیقی «نجوای جان» به صورت نسخه اصلی به مراکز معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری سراسر کشور و همچنین سایت‌های www.beeptunes.com ،www.navaak.com ،www.ritmo.ir و مرکز پخش و نشر جوان و پخش رها مراجعه کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر