کد خبر: 1001573
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۳
سومین دور رسیدگی به پرونده محمد‌علی نجفی پس از نقض حکم صادر شده از سوی دیوان عالی کشور روز گذشته انجام شد. نجفی در جلسه دادگاه گفت که اختلافش پس از ازدواج با میترا استاد بنیادین بوده و به عنوان مثال او قبل از وصلت با چادر به دیدارش می‌آمده است، اما پس از ازدواج با حجاب نامناسب از خانه خارج می‌شد. میترا از او خانه بزرگ و خودروی پورشه درخواست می‌کرد و حاضر به طلاق هم نبود و تهدید به رسوایی می‌کرد.
سرویس حوادث جوان آنلاین: صبح دیروز جلسه رسیدگی به پرونده قتل شهردار اسبق تهران، در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی متین راسخ تشکیل شد. ابتدای جلسه نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و در قرائت کیفرخواست گفت: محمد علی نجفی از ۷‌خرداد‌سال‌۹۸ به اتهام قتل همسر دومش و نگهداری غیرمجاز اسلحه بازداشت شده‌است. این پرونده قبلاً در شعبه نهم دادگاه کیفری یک‌رسیدگی و متهم بعد از جلب رضایت اولیای‌دم از جنبه عمومی جرم به هفت‌سال و شش‌ماه حبس محکوم شده بود. حکم صادر شده با اعتراض وکلای وی بار دیگر در شعبه ۴۲ دیوان عالی کشور رسیدگی و پس از نقض به این شعبه فرستاده شده است.

نماینده دادستان درباره سه دلیل نقض حکم از سوی دیوان عالی کشور هم گفت: اول اینکه احتمال غیرعمدی بودن تیراندازی وجود داشته است؛ چراکه محرز شده بین متهم و همسر دومش مشاجره صورت گرفته و تلاش آن‌ها برای گرفتن سلاح از دست هم جود داشته است که شاهد آن شلیک‌شدن گلوله‌های متعدد در جهات مختلف در حال مشاجره و بی‌هدف و در جهات و زاویه‌های متفاوت است. دوم اینکه احتمال و امکان اصابت گلوله پس از خروج از دست به سینه مقتول که قطعی‌بودن این فرض اثبات نشده و مادامی که احتمالات دیگر در مسئله وجود دارد، محکوم‌کردن مرتکب به مجازات قتل عمد وجاهت قانونی ندارد و حداقل مورد تردید است. سومین دلیل نقض حکم هم این است که احتمال اصابت گلوله پس از خوردن به دیوار حمام و کمانه‌کردن آن وجود داشته است. نماینده دادستان گفت که نجفی با پرداخت وجه‌المصالحه گزاف رضایت اولیای دم را اخذ کرده و بر اساس آنچه شنیده‌ایم، با این مبلغ می‌توان نیمی از محکومان به قصاص در زندان رجایی‌شهر را که به خاطر خشم آنی مرتکب قتل شدند، آزاد کرد! نماینده دادستان گفت: با توجه به مدارکی که ارائه شده‌است درخواست اشد مجازات متهم را دارم و مجازات تکمیلی نیز شامل حال او می‌شود. همچنین درخواست دارم قرار وثیقه متهم به بازداشت تبدیل شود.

دفاعیات نجفی

در ادامه محمدعلی نجفی در جایگاه قرار گرفت او با انکار قتل عمدی میترا استاد گفت: «قتل عمدی نبود و همه کارشناسان نیز گفته‌اند که شلیک‌ها مستقیم نبوده و در حالت بی‌تعادلی مرتکب قتل شدم.»

در ادامه نجفی به سؤالات قاضی پرونده پاسخ داد.

قاضی: از چه زمانی سلاح را در دست گرفتید و چه زمانی آن را مسلح کردید و آخرین بار چه زمانی آن را تنظیم کردید؟

نجفی: از سال‌۶۰ سلاح داشتم. سلاح ابتدا منزل همسر اولم بود بعد از نقل مکان به منزل همسر دومم آن را در چمدان لباس‌هایم گذاشتم. مسلح بودن آن را نمی‌دانستم و اصلاً نمی‌دانم چه زمانی مسلح شد. کار تمدید مجوز و تنظیم آن را هم محافظان من انجام می‌دادند. من سلاح را در خانه پنهان کرده‌بودم و هرگز آن را بیرون نیاورم تا روز حادثه.

قاضی: اختلاف شما و مقتول به چه دلیل بود؟

«ما سر مسائل بنیادی با هم اختلاف داشتیم مثلاً قبل از عقد دائم او با چادر به دیدنم می‌آمد، اما بعد از عقد او با حجاب نامناسب بیرون می‌رفت. برسر مسائل اعتقادی هم بسیار با هم اختلاف نظر داشتیم. او گفته بود با من در دو اتاق هم زندگی می‌کند، اما بعد که عقد کردیم به من گفت هرچه همسر اولم و دخترم دارد باید بگیرم و به او بدهم. او از من ماشین پروشه و خانه‌۳۰۰ متری می‌خواست. بار‌ها گفته‌ام به زن اولم ظلم کردم، زیرا او به خواسته میترا جدایی را پذیرفت، اما میترا اموال او را هم می‌خواست بگیرد و من در برابر این خواسته مقاومت می‌کردم. بعد از این اختلافات به میترا گفتم باید از هم جدا شویم، اما میترا قبول نکرد و می‌گفت «من شما را له می‌کنم». حتی تهدید به اسید پاشی روی صورت خانواده‌ام می‌کرد. با میترا چندین بار درگیری فیزیکی داشتم تا جائیکه او دست به چاقو می‌شد. این شرایط باعث شد از او بخواهم از هم جدا شویم.»

قاضی: شما ۱۳۶۲ سکه بهار آزادی مهریه میترا کردید در حالیکه مهریه همسر اولتان ۲۰۰‌سکه است! چه دلیلی برای این کار داشتید؟ آیا مسئله‌ای برای پنهان کردن داشتید که میترا با آن شما را تهدید می‌کرد؟

نجفی: میترا به من می‌گفت «همسر اول تو خیلی ثروتمند است اگر ۵۰۰‌سکه مهریه‌ام باشد او بعد از مدتی می‌گوید مهریه را می‌دهم میترا را طلاق بده». به همین دلیل خواست تا به اندازه سال تولدش مهرش کنم. من نگران آسیب رسیدن به خانواده‌ام و آبروریزی بودم و او از این موضوع سوءاستفاده و تهدید به آبروریزی درفضای مجازی می‌کرد.

قاضی: پس اگر مسئله شخصی بود چرا بار‌ها از یک نهاد امنیتی نام بردید و چرا چنین حرف‌هایی زدید؟

نجفی: بله درست است. میترا در واتساپ با یک فرد امنیتی ارتباط داشت و فایل‌های صوتی مرا برای او می‌فرستاد. نمی‌توانم ثابت کنم آن فرد مأمور شده بود یا شخصاً این کار را می‌کرد، چون فایل‌ها در واتساپ فرستاده می‌شد به همین دلیل هیچ راهی برای اثباتش ندارم. اما می‌توانم مشخصات آن فرد را بدهم.

قاضی: چرا موضوع مهدورالدمی را مطرح کردید شما که به این اعتقاد نکشتید؟

نجفی: در دورانی که میترا صیغه من بود متوجه شدم با همسر سابقش در یک خانه زندگی می‌کند. او می‌گفت هیچ رابطه‌ای با او ندارد، اما چون پسرش ناراحت می‌شود چنین کاری کرده است. بعد از آن به من گفت روابط دیگری هم قبل از ازدواج با من داشته‌است، اما توبه کرده است.

قاضی:، اما شما نتوانستید این ادعا‌ها را ثابت کنید واقعیت را بگویید.

نجفی: میترا بار‌ها به بهانه خیانت مرا تهدید کرده بود. از روابطی صحبت می‌کرد که هرگز ندیده بودم. حتی اگر مهدورالدم بود کشتنش کار من نبود. اشتباهم را قبول دارم.

قاضی: کسانی که شما معرفی کردید همگی اظهار کرده‌اند با میترا ارتباطی نداشته‌اند. چه توضیحی دارید؟

نجفی: بار‌ها به بازپرس گفتم اظهاراتم نقل قول از میترا است.

او ادامه داد: با میترا به مشهد رفتیم. او توبه کرد، اما دست از تهدید من و آبروریزی بر نمی‌داشت. تا اینکه تصمیم گرفتم به صورت توافقی طلاق بگیریم. از عواقب جدایی او آگاه بودم به همین دلیل به یکی از بزرگان قومشان زنگ زدم و درخواست کردم او را راضی کند. پدرش رضایت داشت، اما میترا راضی نمی‌شد.

نجفی در خصوص نحوه شلیک گلوله و قتل میترا توضیح داد و گفت:

از روی عصبانیت وارد حمام شدم و قصد شلیک نداشتم. شلیک گلوله مستقیم نبوده و کمانه کرده است و کمانه کردن گلوله بود که عامل مرگ میترا شد. حتی در یکی از جلسات محاکمه یکی از کارشناسان درخواست نبش قبر داد.

نجفی در آخر با عذرخواهی از مردم، مسئولان و دستگاه قضایی دفاعیاتش را تمام کرد.

بعد از دفاعیات نجفی، گودرزی یکی از وکلای وی در جایگاه قرار گرفت. او در دفاع از موکلش کمانه کردن گلوله را مطرح کرد و سپس با استناد به نظر دیوان عالی کشور مبنی بر نقض حکم صادره از نجفی دفاع کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار