کد خبر: 1001182
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: ۹۰درصد شرکت‌های دریافت‌کننده ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی شرکت‌های کاغذی بودند که سال ۱۳۹۶ در سازمان ثبت شرکت‌ها ثبت شده‌اند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش تسنیم، حسینعلی حاجی دلیگانی گفت: جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در تاریخ ۲۱ /۱ /۹۷ در تلویزیون اعلام کرد هر شرکت و هر کسی می‌تواند ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را به هر میزان دریافت کند که با پیگیری‌ها و تذکرات پیاپی مجلس نهایتاً دولت ۱۷ مرداد سال به تصمیم اشتباه خود پی برد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه این سیاست دولت، جز مصرف نادرست و حیف و میل کردن بیت المال عایدی دیگری نداشت، افزود: در کمال تأسف این ارز‌های ارزان صرف مصارفی شد که هیچ نیازی به آن نبود و ضرورتی نداشت. حاجی دلیگانی با اشاره به نمونه‌ای از مصارف نادرست ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گفت: بخشی از این ارز در اختیار آژانس‌ها قرار داده شد، آژانس‌ها این ارز‌ها را به ازای کدملی دریافت و آن را در بازار آزاد به ریال تبدیل می‌کردند و سه برابر قیمت می‌فروختند، جالب اینجا بود که در ازای دریافت کد ملی افراد، هزینه رفت و برگشت مسافران و خواب و خوراک و هتل آن‌ها را مجانی می‌کردند.

این نماینده مجلس در ادامه تأکید کرد: رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان باید در این مورد پاسخگو باشند که به چه حقی این ارز‌ها در اختیار یک عده قلیل قرار گرفت و اینطور سرمایه ملی هدر رفت. در آن شرایط که حرفی می‌زدیم ما را «دلواپسان» و سیاست زده خطاب می‌کردند. حاجی دلیگانی عنوان کرد: طبق بررسی‌ها، ۹۰ درصد شرکت‌هایی که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را دریافت کرده بودند، شرکت‌های کاغذی بودند که سال ۱۳۹۶ در سازمان ثبت شرکت‌ها ثبت شده بودند.

وی همچنین گفت: به نظر می‌رسد یک دستی در کار بوده تا با ارائه راهکار‌هایی در این مقطع حساس و به منظور خالی کردن خزانه کشور از ارز، شرکت‌های کاغذی در سال ۱۳۹۶ ثبت شوند و همان شرکت‌ها در سال ۱۳۹۷ عمده ۳ /۲۱ دهم میلیارد دلار را تحت عنوان واردات کالا دریافت کنند و چنین بلایی را بر سر کشور بیاورند.

نماینده مجلس این موضوع را یک کار از قبل برنامه‌ریزی شده دانست و گفت: از طرفی شرکت‌هایی ایجاد شدند تا ارز‌ها را دریافت کنند و از طرف دیگر در گرفتن این ارز هم شرکت‌ها فقط به اندازه یک سوم ارزش عدد وام را وثیقه گذاشتند که یعنی اگر این ارز‌ها به کشور هم برنمی‌گشت اهمیتی نداشت و بلکه به نفعشان هم بود. حاجی دلیگانی ضمن درخواست از دستگاه قضایی برای ورود جدی به این قضیه تصریح کرد: این یک حق عمومی بود که به خاطر ضعف مدیریت یا خدایی نکرده از سوی نفوذی‌ها تضعیف و پایمال شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار