کد خبر: 1001181
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
طی شش هفته گذشته ۳۰ میلیون امریکایی برای دریافت حق بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رئیس‌جمهور امریکا در حالی پیش از شیوع کرونا ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی را به عنوان دستاورد‌های دولت خود معرفی می‌کرد که طی شش هفته گذشته آمار تعداد بیکاران به محدوده ۳۰ میلیون نفر نزدیک شده است که این اتفاق همزمان با کاهش نرخ بهره به محدوده صفر درصد و تزریق هزاران میلیارد دلار به اقتصاد امریکا رخ می‌دهد.

هر هفته که گزارش وضعیت بازار کار در امریکا نشر می‌یابد، از وخامت اوضاع در بازار کار حکایت دارد، زیرا هر هفته ۳ تا ۵ میلیون امریکایی شغل خود را از دست می‌دهند و هم‌اکنون تعداد بیکاران در امریکا به محدوده ۳۰ میلیون نفر رسیده است. این در حالی است که امریکا در دوره خانه‌نشینی اجباری به دلیل مقابله با زنجیره اشاعه ویروس کرونا قرار دارد.

پیش از این برای مقابله با آثار منفی ویروس کرونا بر اقتصاد در امریکا سیاست‌هایی، چون کاهش نرخ بهره به محدوده صفر درصد و تزریق هزاران میلیارد دلار به اقتصاد عملیاتی شده بود. در این میان هر چند تحلیلگران اقتصادی امریکا بحران کنونی اقتصاد را به مراتب بدتر از بحران سال ۲۰۰۸ ارزیابی می‌کنند، اما باید دید ترامپ برای خروج از مخمصه بر باد رفتن دستاورد‌های اقتصادی‌اش به راهکار‌های غیراقتصادی روی خواهد آورد یا خیر؟

به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، طی شش هفته گذشته دوره کرونایی ۳۰ میلیون نفر از مردم امریکا برای دریافت حق بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که تعداد بیکاران در امریکا حداقل ۳۰ میلیون نفر است.

در حالی که قرار است وزارت کار امریکا آمار بیکاری هفتگی را از روز پنج‌شنبه منتشر کند، اقتصاددانان براین باورند که حداقل ۵/ ۳ میلیون امریکایی دیگر برای دریافت حق بیمه بیکاری در هفته منتهی به ۲۵ آوریل ثبت‌نام کرده‌اند. بنابراین با این ثبت‌نام جدید ۴/۴ میلیون نفر دیگر نسبت به هفته گذشته به آمار‌های بیکاری اضافه می‌شود که با این حساب طی شش هفته گذشته طرح قرنطینه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اعمال شده است و ۳۰ میلیون امریکایی بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

اقتصاددانان انتظار دارند که تعداد بیکاران امریکا در ماه آوریل به بیشترین رکورد پس از جنگ جهانی دوم برسد. در ماه مارس نرخ بیکاری با رشد بی‌سابقه ۹/ ۰ درصد افزایش یافت و به ۴/ ۴ درصد رسید که بیشترین افزایش ماهانه از ژانویه ۱۹۷۵ تاکنون محسوب می‌شود.

در این میان آندره هالن هورست اقتصاددان فعال در سیتی‌کروپ نیویورک گفت: «اوج بیکاری در ماه آوریل یا «می» اتفاق می‌افتد و باید در مورد وام‌های مشاغل کوچک، بخشودگی اعمال شود» مزایای بیکاری تا اواخر ماه جولای پرداخت خواهد شد.

امریکا بدترین آسیب را از شیوع کرونا دیده که بیش از یک میلیون نفر مبتلا شده‌اند و ۶۱ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بیکاری و افزایش کسری بودجه

روند کسری بودجه در شرایط کنونی بیش از ۵درصد تولید ناخالص داخلی امریکاست و براساس گزارش‌های فدرال رزرو کسری بودجه در حال افزایش است. همچنین میزان بدهی عمومی به بیش از ۲۴ تریلیون دلار۱۱۰ درصد GDP رسیده است.

اگرچه اقتصاد امریکا به مدد کاهش نرخ بهره به محدوده صفر درصد حکمرانی دلار امکان استقراض نامحدود را دارد، اما تحولات سیاسی جدید و تصمیم کشور‌هایی مانند چین و روسیه در جایگزینی طلا و پول‌های ملی به جای دلار، میزان ضربه‌پذیری اقتصاد امریکا را افزایش خواهد داد.

احتمال شکل‌گیری جنبش بهار غربی

پاسخ به نیاز‌های کوتاه‌مدت و اجرای سیاست‌های مالی برای حمایت از نیروی کار و تولید داخلی امریکا معادل تداوم روند افزایش هزینه‌های دولتی است و جلوگیری از آسیب‌پذیری بیشتر اقتصاد در بلندمدت مستلزم کاهش هزینه‌ها. ترامپ در آخرین سال دوره نخست با آزمونی سخت در عرصه سیاست‌گذاری اقتصادی روبه‌رو است. به نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا دردسر‌های بزرگی برای او به همراه داشته و ممکن است زمینه‌ساز ناکامی وی در دوره آتی ریاست‌جمهوری شود. به خصوص که ممکن است حتی همپیمانان سنتی امریکا در اروپا نه تمایل و نه توان حمایت و همراهی وی را داشته باشند، ممکن است ناکامی ترامپ ابعاد اجتماعی و سیاسی غیرقابل انتظاری در امریکا و جهان به ارمغان آورد چراکه هنوز شعله‌های جنبش ضد سرمایه‌داری زیرخاکستر جامعه امریکا زنده است. شرایط نابسامان اجتماعی که مردم فرانسه در اعتراض به اصلاح قانون بازنشستگی ایجاد کرده‌اند، می‌تواند با سرایت به امریکا بهار عربی را به بهار غربی تغییر دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار