کد خبر: 1001166
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
رئیس بانک مرکزی:
رئیس بانک مرکزی از ضرورت برقراری تعادل در بازار سرمایه خبر داد و در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: برای چندمین بار تأکید می‌کنم، در شرایط حاضر اقتصادی، انتشار اوراق بدهی روش مناسب‌تری برای تأمین کسری و نیز جلوگیری از پولی کردن کسری بودجه و تورم است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: حالی که روز گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارش نگران‌کننده‌ای از ارقام اجتمالی کسری بودجه در سال‌۹۹ منتشر کرد، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت منتشره در فضای مجازی به نکات زیر درباره شرایط کنونی اشاره کرده‌است:

باتوجه به اقبال مردم به حضور در بازار سرمایه، عرضه سهام شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و تکمیل سهام شناور شرکت‌های بورسی از ضرورت‌های ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و عمق بخشیدن به بازار سرمایه است.

در راستای اجرای ضوابط قانونی کاهش بنگاهداری بانک‌ها، بخشنامه‌ای را در خصوص ضرورت واگذاری سهام شرکت‌های وابسته به بانک‌ها در بورس صادر کردم. نحوه اقدام و عملکرد بانک‌ها، شاخص مهم ارزیابی عملکرد مدیران بانک‌ها در همراهی با سیاست‌های اقتصادی دولت است.

در خصوص کسری بودجه دولت، ناشی از سقوط شدید قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی، برای چندمین بار تأکید می‌کنم در شرایط حاضر اقتصادی، انتشار اوراق بدهی روش مناسب‌تری برای تأمین کسری و نیز جلوگیری از پولی کردن کسری بودجه و تورم است. بانک مرکزی آماده استفاده گسترده از عملیات بازار باز، برای کمک به دولت و رشد اقتصادکشور است.

دولت با انتشار اوراق بدهی، نه تنها می‌تواند نیاز‌های خود را پوشش دهد، بلکه به تعمیق بازار بدهی و اصلاح ترازنامه بانک‌ها نیز کمک کرده و ابزار کنترل بهتر تورم را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد. سطح پایین بدهی‌های دولت نسبت به استاندار‌های دنیا و روند آتی نرخ سود حقیقی و رشد اقتصادی، افق مناسبی در پیش روی دولت برای استفاده از این ابزار قرار داده است.

مراقب خروج نقدینگی از بازار سرمایه باشیم

بر اساس این گزارش کسری بودجه با توجه به کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا تمامی کشور‌ها را درگیر خود کرده‌است، این در حالی است که اقتصاد ایران نیز در سال جاری با کسری بودجه مواجه خواهد شد، به‌طوری که مرکز پژوهش‌های مجلس در این رابطه رقم چند ده‌هزار میلیارد تومانی را تخمین زده که ایجاد نگرانی کرده‌است.

اگر چه تا پیش از این کسری بودجه دولت عموماً از محل‌هایی، چون افزایش قیمت ارز، فروش سکه و طلا و استقراض از سیستم بانکی تأمین می‌شد، اما با توجه به هدایت نقدینگی به بازار سرمایه و شکل‌گیری عدم تعادل در این بازار عده‌ای معتقدند زمان آن رسیده تا قبل از خروج نقدینگی از بازار سرمایه، از نقدینگی ورود کرده به این بازار سریعاً در جهت تأمین مالی دولت و بودجه بهره برد. با توجه به اینکه سرمایه گذاران در بازار سرمایه سود‌های نجومی قابل ملاحظه‌ای طی یک‌سال گذشته تحصیل کرده‌اند نگرانی در رابطه با خروج نقدینگی از بازار به یک دغدغه جدی تبدیل شده‌است، به‌طور نمونه وزیر اقتصاد پیش از این از نگرانی خود در رابطه با خروج نقدینگی از بازار سرمایه به صراحت پرده‌برداری کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار