کد خبر: 1000554
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
با تلاش متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، امکان «توانبخشی از راه دور» (Tele Rehabilitation) توانخواهان فراهم شد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دکتر امیرسالار، جعفرپیشه در‌این‌باره توضیح داد: تیم تخصصی این شرکت موفق شد با تلاش شبانه‌روزی و ضمن نشان دادن مسئولیت اجتماعی خود در حوزه حمایت از معلولان و سالمندان در شرایط شیوع بیماری کرونا- که باید در منزل بمانند- و نیز با توجه به ضرورت تداوم تمرینات توانبخشی در اغلب اختلالات؛ «سیستم‌های جامع بیوفیدبک یادگیری حرکتی» به شکل «توانبخشی از راه دور» را طراحی و تجاری‌سازی کند.

وی افزود: با توجه به اینکه در بسیاری از اختلالات زمان شروع توانبخشی بسیار مهم است و وقفه در فرآیند توانبخشی می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر اختلال داشته باشد، طراحی و تولید این سیستم‌ها علاوه بر اینکه خدمت نوینی را متناسب با شرایط کنونی کشور به سالمندان و معلولان ارائه می‌دهد، هزینه بسیار پایین این تجهیزات در مقایسه با رقبای خارجی و امکانات متنوع‌تر و پیشرفته‌تر آن، این محصول را نسبت به محصولات مشابه خارجی، برتر کرده است. مدیر‌عامل شرکت سازنده «سیستم‌های جامع بیوفیدبک یادگیری حرکتی» با بیان اینکه توانبخشی از راه دور (Tele Rehabilitation)، از موضوعات روز تکنولوژی در کشور‌های پیشرفته دنیاست و حرکت به سوی آن در کشور ما نیز آغاز شده و در شرایط فعلی کشور یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در حوزه توانبخشی محسوب می‌شود، گفت: این سیستم‌ها قابلیت نصب در منزل بیمار و انجام تمرینات توانبخشی را تحت‌نظر درمانگری که ممکن است در همان شهر یا شهر دیگری در هر جای دنیا باشد، دارند.

جعفرپیشه توضیح داد: درمانگر می‌تواند بدون حضور فیزیکی، از طریق تعریف و تنظیم الگوی حرکتی مشخص روی نمایشگر‌های رایج در منزل بیماران (از قبیل هر نوع تلویزیون و نمایشگر خانگی رایج) از توانخواه بخواهد که الگوی حرکتی با فشار کاف یا انقباض عضلانی در اندام مرتبط را تعقیب کند. این الگو‌های حرکتی از ساده به پیچیده به شکل پیش‌فرض در سیستم وجود دارند و درمانگر با بررسی میزان پیشرفت توانخواه می‌تواند الگوی متناسب را اعمال یا تنظیم کند.

وی افزود: قابلیت ارتباط متنی بین طرفین به صورت برخط، انتقال صدای نرم‌افزار ناشی از موفقیت یا عدم موفقیت تمرینات، ارسال تمرینات، تصاویر و ویدئو‌ها و فایل‌های راهنما به سیستم توانخواه از دیگر قابلیت‌های این سیستم است. همچنین امکان ذخیره میزان تمرینات انجام شده و میزان کیفیت آن در نرم‌افزار تعبیه شده است؛ به شکلی که درمانگر در هر بار اتصال به نرم‌افزار دستگاه، می‌تواند میزان تمریناتی را که توانخواه مستقلاً انجام داده است، بررسی کند. این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: از آنجا که یادگیری حرکتی، پایه مداخلات توانبخشی محسوب می‌شود، رویکرد نوین توانبخشی دنیا، تأکید جدی بر استفاده از بیوفیدبک دارد و تمامی این سیستم‌ها کاملاً بر‌اساس اصول کنترل و یادگیری حرکتی طراحی و ساخته شده‌اند.

وی افزود: همچنین این تجهیزات به شکلی طراحی شده‌اند که برای همه تمرین‌های اندام‌های مختلف (از جمله تمرین‌های ظریفی مانند توانبخشی فلج عضلات صورت (فلج بل) تا تمرین‌های درشت مانند وزن‌اندازی همچنین تمرین‌های خاص مانند تمرین‌های عضلات کف لگن، تمرین‌های پینچ، گریپ و...)، کاف‌ها و الکترود‌های متناسب تعبیه شده است و سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاه‌ها با توجه به تمام این تمرین‌ها و هماهنگ با شرایط توانخواه طراحی شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار