کد خبر: 1000122
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
سفیر ترکیه در واشنگتن در بیانیه‌ای اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره وقایع ۱۹۱۵ مربوط به کشتار ارامنه را فاقد ارزش و اعتبار خواند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «سردار قلیچ» سفیر ترکیه در واشنگتن در واکنش به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص وقایع ۱۹۱۵ تصریح کرد که این اظهارات که با ملاحظات سیاست داخلی بیان شده است، هیچ ارزشی برای آنکارا ندارد.

پایگاه اطلاع‌رسانی «ینی شفق» ترکیه گزارش کرد، قلیچ روز گذشته (جمعه) در این خصوص تصریح کرد که اظهارات ترامپ درباره وقایع ۱۹۱۵، «خالی از واقعیت و بر اساس توهمات ذهنی ارامنه است که تلاش می‌کنند این وقایع را طبیعی جلوه دهند».

وی در بیانیه‌ای گفت: «این اظهارنظرات که با ملاحظات سیاست داخلی بیان شده است، هیچ ارزش و اعتباری برای ما ندارد. ما این ادعا‌هایی که در این بیانیه مطرح شده را رد می‌کنیم».

سفیر ترکیه در واشنگتن ادامه داد: «ما شاهد بودیم که در اظهارات ترامپ، هیچ اشاره‌ای به رنج بیش از ۵۰۰ هزار مسلمانی نشد که در همان دوره توسط گروه‌های شورشی ارامنه قتل عام شدند. این نوع نگاه فاقد برابری و عدالت باید از این پس تغییر کند.».

قلیچ در این بیانیه توییتری خود تصریح کرد که این اظهارات ترامپ، «در انعکاس حوادث ۱۹۱۵، خالی از واقعیت بوده است و کاملاً غیرقابل قبول است».

اظهارات سفیر ترکیه بعد از آن مطرح شد که ترامپ روز جمعه، بیانیه‌ای را به مناسبت سالگرد وقایع ۱۹۱۵ منتشر کرد و بار دیگر در توصیف وقایع ۱۹۱۵، از واژه «Meds Yeghern» استفاده کرد که در زبان ارمنی به معنای «فاجعه بزرگ» است.

وی در بیانیه‌ای تصریح کرد: «در این روز، ما شاهد استحکام و مقاومت مردم ارامنه در مقابل این تراژدی هستیم. خوشحالیم که بسیاری از ارامنه فرهنگ غنی خود را به سواحل ما آورده‌اند و سهم زیادی در این زمینه در کشور ما دارند».

تا کنون بیش از ۳۰ کشور کشتار ارامنه در خلال جنگ جهانی اول به دست عثمانی را به عنوان «نسل کشی ارامنه» به رسمیت شناخته‌اند، اما دولت ترکیه با اینکه وقوع چنین کشتاری را می‌پذیرد؛ اما آن را یک نسل‌کشی هدفمند نمی‌داند و واکنش سختی نیز در برابر این تعریف از خود نشان می‌دهد.

پیشتر نیز در چهارم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، دونالد ترامپ در پیامی در صفحه توییتر خود، اتفاقات سال ۱۹۱۵ در امپراتوری عثمانی را «فلاکت بزرگ» و «بدترین جنایت گروهی» خوانده بود.

مقامات ایروان برای سال‌ها تلاش می‌کنند کشور‌های جهان، ۲۴ آوریل هر سال را به عنوان سالروز کشتار ادعایی ارامنه در دوران جنگ جهانی اول از سوی دولت عثمانی ترکیه به رسمیت بشناسند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار