کد خبر: 998360
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
ضجه‌های شکست عربستان با سودای فرار از جنگ
ال مانیتور: برای ولیعهد محمد بن‌سلمان، جنگ یمن نیاز به حل و فصل دارد تا بتواند بر اصلاحات اقتصادی و اجتماعی خود متمرکز شود و عامل تحریک‌کننده در روابط ایالات‌متحده و سعودی را از بین ببرد
سرویس بین الملل جوان آنلاین: عربستان سعودی در فاصله کمتر از پنچ روز از اعلام آتش‌بس یکجانبه در یمن، فقط ظرف ۷۲ ساعت منتهی به دیروز ۱۰۰ بار مناطق مختلف این کشور را بمباران کرده است. در حالی که برخی ناظران می‌گویند سعودی‌ها اصالتاً قصدی برای آتش‌بس ندارند، «کریس مورفی» سناتور امریکایی با انتشار چند پیام در توئیتر گفته که عربستان به دنبال خروج از باتلاق جنگ یمن است. اگر این نگاه درست باشد، به نظر می‌رسد ریاض قصد دارد شکست خود را بعد از پنج سال در یمن با بمباران‌های دقیقه نودی جبران کند.

به گزارش «جوان»، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان بامداد پنج شنبه به دلیل بحران کرونا، یک آتش‌بس یکجانبه به مدت دو هفته اعلام کرد و گفت که این آتش‌بس پس از آن نیز قابل تمدید است. این یعنی اینکه احتمالاً سعودی‌ها قصد دارند آتش‌بس را در طول رمضان هم ادامه بدهند. انصارالله یمن که از همان روز اول، به اعلان آتش‌بس یکجانبه سعودی‌ها با دیده شک و تردید نگاه کرد، دیروز هم در تازه‌ترین موضع‌گیری خود، هدف آتش‌بس عربستان را «گمراه کردن افکار عمومی» خواند. محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن گفته که ائتلاف سعودی به حملات هوایی و زمینی خود ادامه می‌دهد و اعلام آتش‌بس صرفاً گمراه کردن افکار عمومی است. عبدالسلام گفته است: «اگر اراده واقعی برای صلح وجود داشته باشد شورای امنیت تصمیم واضحی درباره توقف جنگ و لغو محاصره خواهد گرفت.» یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن هم دیروز گفت که طی ۷۲ ساعت گذشته جنگنده‌های ائتلاف سعودی بیش از ۱۰۰ نوبت مناطق مختلف این کشور را بمباران کرده‌اند. بر اساس گزارش المعلومه، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشته که: نیرو‌های ائتلاف عربی تحت امر عربستان طی ۷۲ساعت گذشته بیش از ۱۵ حمله زمینی انجام داده‌اند که پنج حمله آن، به منطقه «خب و شعف» واقع در استان «الجوف» و چندین حمله دیگر نیز به منطقه «صراوح» واقع در استان «مأرب» انجام شده است. به گفته یحیی سریع، نیرو‌های انصارالله همچنین توانستند در ساعات اولیه صبح دیروز، جلوی چندین تلاش برای نفوذ به جبهه ناطع استان البیضا را بگیرند.

آقای دبیرکل دنبال اهرم نفوذ ایران
همزمان با حملات سعودی‌ها به نقاط مختلف یمن، تلاش‌های بین‌المللی برای صلح در یمن تشدید شده است.
 
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز پنج شنبه با صدور بیانیه‌ا‌ی از آتش‌بس استقبال کرد و گفت که این اقدام به تلاش‌های شکل گرفته جهت دستیابی به صلح کمک می‌کند. «جان ابوزید» سفیر امریکا در عربستان نیز با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود از این آتش‌بس استقبال کرد. دبیرکل سازمان ملل همزمان تلاش‌هایی را برای برقراری آتش‌بس به کار گرفته و طی روزهای شنبه و یک شنبه شب دو مرتبه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران تماس گرفت؛ تماس‌هایی که نشان‌دهنده تلاش سازمان ملل برای استفاده از نفوذ ایران در یمن برای پیشبرد امور است. ال مانیتور هرچند نوشته که برای اجرا و پایداری آتش‌بس در یمن باید به نقش، جایگاه و نفوذ ایران نیز توجه کرد و با تهران وارد مذاکره شد، ولی تأکید می‌کند «این به آن معنا نیست که ایران لزوماً کنترل کامل بر انصارالله دارد.»

انصارالله یمن خواستار برداشته شدن تحریم‌ها و محاصره یمن شده و محمد عبدالسلام روز یک شنبه با انتشار یادداشتی توئیتری، نوشته که آتش‌بس بدون برداشته شدن محاصره یمن، به معنی قانونی شدن تحریم است. در مقابل، «محمد آل جابر» سفیر عربستان سعودی در یمن دیروز مدعی شد که فرودگاه صنعا باز است و تلاش می‌شود پرواز‌های بشردوستانه و پزشکی برای رساندن کمک‌ها و مواد بهداشتی مرتبط به کرونا به استان صنعا، عدن و دیگر مناطق انجام شود. عربستان که از آگوست ۲۰۱۶ فرودگاه صنعا را بسته، مدعی است محاصره‌ای علیه حوثی‌ها وجود ندارد که مانع از رسیدن کمک‌های پزشکی به آن‌ها در زمان آتش‌بس شود؛ ادعایی که انصارالله آن را «فریبکاری» خوانده و «محمد عبدالسلام» سخنگو و رئیس هیئت انصارالله گفته که تشدید حملات هوایی و زمینی نیرو‌های متجاوز ائتلاف، همراه با تداوم محاصره و اعلام آتش‌بس، فقط یک کلاهبرداری و برای گمراه کردن جهان است.

راهی که کووید ۱۹ باز کرد
در حالی که طی پنج سال جنگ عربستان با یمن، تاکنون چندین توافق صلح و آتش‌بس بی‌نتیجه مانده، انصارالله یمن به آتش‌بس کنونی هم به شدت بی‌اعتماد است و آن را دارای اهداف استراتژیک می‌داند. «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله، معتقد است که عربستان با اعلام آتش‌بس به دنبال «کاهش فشار‌ها بر خود و بر هم زدن معادلات در مأرب است»، ارزیابی که چندان هم با واقعیت‌های روی زمین در یمن بیگانه نیست. نشنال‌اینترست در تحلیلی به قلم «آنله شلین»‌نوشته که این آتش‌بس یکجانبه نشان‌دهنده این است که «عربستان آماده پایان دادن به مداخله جنگی در یمن است.» شلین می‌نویسد: شاهزاده محمد بن سلمان نیازمند راهی بود که بدون قبول شکست، راهی برای خروج از یمن پیدا کند و حالا کووید ۱۹ یک بهانه کافی برای آن فراهم کرده است.»‌به گفته نویسنده نشنال اینترست، «حوثی‌ها دست برتر را دارند» و تقریباً همان ارزیابی استراتژیک محمد عبدالسلام را شرح کرده است: «آن‌ها (انصارالله) طی هفته‌های اخیر، موضع نظامی خود را با دسترسی به سرزمین‌هایی از استان الجوف و مأرب در شمال یمن تثبیت کرده‌اند. مأرب آخرین مقر حزب اصلاح و سایر نیرو‌های وابسته به رئیس‌جمهور [برکنار شده]هادی است که زمانی قدرتمند بود.» حوثی‌ها اخیراً در مرز‌ها نیز یک کمپ نظامی استراتژیک متعلق به ائتلاف متحد سعودی را هم تحت کنترل گرفتند.» کریس مورفی، سناتور امریکا‌یی هم در توئیتی، این تحلیل را تأیید کرده و نوشته است: «عربستان پس از آنکه سال‌ها مانع گفتگو‌های صلح می‌شد، به نظر می‌رسد سعودی‌ها سرانجام به راهی برای خروج می‌نگرند.» ال مانیتور در تکمیل این تحلیل نوشته است: «برای ولیعهد محمد بن‌سلمان، جنگ یمن نیاز به حل و فصل دارد تا بتواند بر اصلاحات اقتصادی و اجتماعی خود متمرکز شود و عامل تحریک‌کننده در روابط ایالات‌متحده و سعودی را از بین ببرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار