کد خبر: 996998
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۵
وزیر دولت اصلاحات:
از حوادث مهمی که دوم اسفند سال گذشته در کشور رقم خورد و به خاطر گسترش ویروس کرونا تحلیل و ارزیابی آن مانند بسیاری دیگر از موضوعات به حاشیه رفت، انتخابات مجلس یازدهم بود؛ انتخاباتی که با حضور و مشارکت همه جناح‌های سیاسی کشور رقم خورد و ملت با رأی معنادار خود، ریل حرکت مجلس و دولت برآمده از اصلاحات را تغییر دادند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: گرچه بخشی از جریان اصلاحات عقیده دارند در این انتخابات حضور مؤثر و حداکثری نداشته‌اند، اما در عین حال به این نکته اذعان دارند که ملت از عملکرد نمایندگان اصلاح‌طلب (لیست امید) و دولت برآمده از آن‌ها ناراضی هستند، بنابراین تأکید می‌کنند «اصلاح‌طلبان باید برای ترمیم اعتماد خود روی مردم کار کنند و اعتماد و اعتبار مردم را جلب کنند.» علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات در زمره این افراد است. او می‌گوید: باید بپذیریم که گرایش مردم به اصلاح‌طلبی آسیب دیده چرا که ما همه اعتبار خود را پای حمایت از روحانی گذاشته‌ایم و او هم همه اعتبار خود و اصلاح‌طلبان را هدر داد و مردم را نسبت به اصلاح‌طلبان و اوضاع کلی ناراضی کرد. صوفی در گفت‌وگویی با فارس با بیان اینکه لیست انتخاباتی یاران هاشمی (لیست حزب کارگزاران سازندگی) و لیست آمدیم برای ایران (لیست هشت حزب اصلاح‌طلب) را نمی‌توان لیست همه اصلاح‌طلبان خواند، تصریح کرده است: اینکه هشت حزب اصلاح‌طلب به علاوه حزب کارگزاران لیست انتخاباتی دادند را نمی‌توانیم لیست اصلاح‌طلبان تلقی کنیم چرا که طبق آیین نامه شورای عالی اصلاح‌طلبان اگر شورا لیستی بدهد هیچ حزبی حق ندارد لیست انتخاباتی معرفی کند، اما در این دوره از انتخابات آن‌ها استثنا قائل شدند یعنی به احزاب اجازه دادند که فردا از نامزد‌های مورد حمایت خود حمایت و آن‌ها را تبلیغ کنند. وی درباره انتخابات ۱۴۰۰ و اینکه آیا اصلاح‌طلبان بنا دارند که فردی اصلاح‌طلب به جامعه معرفی کنند و اینکه آیا همچون سال ۹۲ با بیرق افرادی همچون لاریجانی، وارد کارزار می‌شوند یا خیر، گفت: زمینه فعالیت اصلاح‌طلبان نخست به گرایش مردم و دوم به رویکرد حاکمیت بستگی دارد. باید بپذیریم که گرایش مردم به اصلاح‌طلبی آسیب دیده چرا که ما همه اعتبار خود را پای حمایت از روحانی گذاشته‌ایم و او هم همه اعتبار خود و اصلاح‌طلبان را هدر داد و مردم را نسبت به اصلاح‌طلبان و اوضاع کلی ناراضی کرد. صوفی بر این باور است که مردم از انتخاب خود در سال ۹۶ راضی نیستند و حتی از انتخاب‌های خود در سال ۹۴ (دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی) ناراضی هستند چرا که توقعات و انتظارات مردم برآورده نشده و مدام از خود می‌پرسند چه فکر می‌کردیم و چه شد.

به وعده‌هایی که به مردم دادیم عمل نکردیم
وی تأکید کرد: همین «چه فکر می‌کردیم و چه شد» مردم در سال‌های ۹۴ و ۹۶ به درخواست اصلاح‌طلبان بود. ما از مردم خواستیم به روحانی رأی دهند و به این ۳۰ نفری که در لیست امید بودند. حالا نزد مردم زیر سؤال رفته و این زیر سؤال رفتن همچنان ادامه دارد. اوضاع از آنچه به مردم برای پسا دولت احمدی‌نژاد وعده داده بودیم بهتر نشد بلکه با گرانی بنزین و ارز که هر دو این دو شوک اقتصادی و تکان اقتصادی مردم در سال ۹۶ صورت گرفت بار سنگینی را بر دوش مردم گذاشت و وضعیت معیشتی مردم را با چالش جدی مواجه کرد و این‌ها باعث شد که مردم ناراضی باشند.

به اعتقاد رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلبان باید برای ترمیم اعتماد خود روی مردم کار و اعتماد و اعتبار مردم را جلب کنند. به مردم بگویند که برای حمایت از حسن روحانی که هیچ‌گاه اصلاح‌طلب نبوده آن لیست امید را معرفی کردند. به مردم بگویند که عملکرد روحانی در دوره دوم قابل قبول نبوده است.

اصلاح‌طلبان باید رویکرد‌های سلبی را کنار بگذارند
صوفی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید برای ترمیم خود اصلاحات درون اصلاحات انجام دهند، گفت: باید هویت اصلاح‌طلبی را سر دست بگیریم باید رویکرد‌های سلبی را کنار بگذاریم. چرا که این رویکرد جواب نمی‌دهد باید رویکرد ایجابی را دنبال و افرادی را معرفی کنیم که پشت ما بایستند و از عملکرد اصلاح‌طلبی دفاع کنیم. وی منظورش را از رویکرد سلبی اینگونه بیان می‌کند که اینکه آمدیم در مجلس هفتم و هشتم و نهم گفتیم دست تندرو‌ها بوده و آن‌ها جنگ‌طلب هستند و عاقلانه فکر نمی‌کنند و اینکه آقای روحانی بعد از احمدی‌نژاد بهترین گزینه است و اگر طیف احمدی‌نژاد روی کار باشد کشور آسیب می‌بیند همان رویکرد سلبی است.

صوفی درباره اینکه اصلاح‌طلبان دوست دارند و یا اینکه به نظرشان ریاست کدام فرد بر مجلس دهم می‌تواند مؤثرتر باشد، گفته است: ما وارد بازی‌های سیاست مجلس نمی‌شویم چرا که اساساً اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم تعیین‌کننده نیستند که بگویند چه کسی رئیس شود و چه کسی رئیس نشود.

رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: اگر وضعیت اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم مثل مجلس دهم بود و تأثیرگذاری داشت قطعاً می‌توانستیم در انتخاب هیئت رئیسه و رئیس مجلس ارزیابی و وجه تمایزی داشته و آن شخصی که به مصلحت نزدیک‌تر بود انتخاب کنیم و وارد ائتلاف شویم. صوفی با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم هیچ اهرمی ندارند که بتواند تعیین‌کننده باشد، گفت: به آنچه در مجلس می‌گذرد، چون تعیین‌کننده نیستیم نظری نمی‌دهیم و فقط نظاره‌گر خواهیم بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار