کد خبر: 995080
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
غریب آبادی خطاب به نماینده سعودی:
نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به ادعا‌های بی اساس نماینده عربستان، برنامه هسته‌ای این کشور را بسیار غیرشفاف خواند و گفت که بقای رژیم سعودی با تداوم جنگ و تنش گره خورده است.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: در جریان بررسی گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد راستی آزمایی اجرای برجام در ایران، «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین نماینده ایران در آژانس به ادعا‌های نماینده عربستان سعودی در این نشست که ایران را به باج‌خواهی هسته‌ای و استفاده از منابع مالی حاصل از برجام برای حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرد٬ واکنش نشان داد.

آژانس و کشور‌های عضو باید برای عربستان روشن کنند که جامعه بین‌المللی هیچ انحرافی را از برنامه صلح آمیز هسته‌ای در این کشور تحمل نخواهد کرد

سفیر و نماینده دائم کشورمان در بخشی دیگر از توضیحات خود، با اشاره به اینکه عربستان سعودی به عنوان کشوری با برنامه هسته‌ای بسیار غیر شفاف، شاید بتواند سکوت را در قبال وضعیت کنونی خود بخرد، اما نمی‌تواند آن را برای همیشه مخفی کند، با ابراز نگرانی گفت: پادشاهی سعودی یک عضو معاهده ان. پی. تی بوده و دارای موافقتنامه جامع پادمان دوجانبه لازم الاجراء با آژانس است. اما متاسفانه این کشور همچنین کماکان پروتکل به اصطلاح «مقادیر کم» را اجرا کرده که آن را از تعهد به پذیرش بازرسان آژانس استثناء می‌کند.

غریب آبادی افزود: باعث تاسف جدی است که به رغم درخواست‌های مکرر آژانس طی سال‌های طولانی، پادشاهی عربستان تاکنون مدل به روز شده پروتکل مقادیر کوچک را که اختیارات دولت‌ها در رد بازرسان را محدود می‌کند، نپذیرفته است.

وی، همچنین با ابراز تاسف از اینکه این واقعیت حتی در بحبوحه تهدید آشکار از سوی مقامات سعودی جهت کسب سلاح‌های هسته‌ای کماکان توسط آژانس به شورای حکام گزارش نشده است، افزود: متاسفانه، چنین رفتار‌های غیرمسئولانه عربستان سعودی حتی با پاداش از سوی دولت ترامپ ذیل رویکرد سودمحور، مورد حمایت واقع شده و انتقال دانش هسته‌ای را به عربستان در چندین نوبت تایید کرده است. از این رو، آژانس و کشور‌های عضو باید برای عربستان روشن کنند که جامعه بین‌المللی هیچ انحرافی را از برنامه صلح آمیز هسته‌ای در این کشور تحمل نخواهد کرد.

بقای برخی کشور‌های منطقه مانند امارات و عربستان با تداوم جنگ و تنش گره خورده است

نماینده دائم کشورشان همچنین در پاسخ به اتهام زنی عربستان در مورد به اصطلاح حمایت ایران از تروریسم و فعالیت‌های بی ثبات کننده در منطقه و برنامه موشکی گفت: در خصوص تروریسم در منطقه لازم نیست تحقیق مبسوطی صورت گیرد، صرفا با یک جستجوی اینترنتی ساده در مورد کلماتی نظیر القاعده، یازده سپتامبر، داعش، طالبان و ... متوجه محل تولد آن‌ها خواهید شد که تمامی این‌ها در عربستان سعودی نیز ریشه دارند. در خصوص ثبات منطقه نیز نیازی به اثبات نیست که این، عربستان سعودی است که پشت فجایع یمن، سوریه، لیبی و ... قرار دارد.

وی افزود: در خصوص موشک نیز باید بگویم که امنیت ایران، مانند هر کشور دیگری، از بالاترین اهمیت برخوردار است. امنیت برای ایران وارداتی نیست، بلکه متکی بر مردم و قابلیت‌های داخلی آن است. ایران حداقل در دو قرن گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده، بلکه خود در معرض تجاوز بوده است. تجربه ما از جنگ تحمیلی با رژیم صدام به ما آموخته است که در حوزه دفاعی از جمله موشک، باید مستقل و خودکفا باشیم. این برنامه کاملا دفاعی است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار داشت: اجازه دهید تا دوباره تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران مایل است تا بهترین روابط را در نوع خود با همه کشور‌های خلیج فارس داشته باشد، همانگونه که هم اکنون با برخی از آن‌ها داریم، و از پیشنهاد‌ها برای گفتگو، اعتمادسازی و رسیدگی به اختلافات در راستای اهداف مشترک، استقبال می‌کنیم.

وی افزود: تاکنون ایران پیشنهاد‌های مختلفی را در همین رابطه ارائه کرده، از جمله برای ایجاد مجمع منطقه‌ای گفتگو و توافق در مورد بسته عدم تجاوز در بین کشور‌های منطقه و همچنین ابتکار امید. این یک حقیقت کاملا مایوس کننده است که برای برخی کشور‌های منطقه مانند امارات و عربستان، تداوم جنگ و تنش به طور نزدیکی با بقای آن‌ها گره خورده است. امیدوار و منتظر هستیم برای روزی که آن‌ها سر عقل بیایند.

به گزارش فارس٬ «عبدالله بن خالد بن سلطان بن عبدالعزیز»، سفیر رژیم سعودی در اتریش و نماینده این کشور در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز چهارشنبه در سخنانی ضمن استقبال از گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای برجام توسط ایران، به حمله لفظی علیه تهران پرداخت.

وی مدعی شد که نقض مستمر توافق هسته‌ای توسط ایران باج‌خواهی تلقی شده و تهدیدی برای جامعه بین‌المللی است و همچنین بیانگر محدودیت‌های برجام است.
وی همچنین ایران را متهم کرد که از منابع مالی حاصل از برجام برای حمایت از گروه‌های تروریستی بهره برده و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود را تشدید کرده است.

این دیپلمات سعودی در سخنان خود همچنین از ادعای آژانس مبنی بر لزوم دسترسی به برخی اماکن در ایران حمایت کرده است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار