کد خبر: 993080
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
یادداشت «مهدی فضائلی» پیرامون نتایج انتخابات مجلس
صرف نظر از چندصدایی بودن مجلس یازدهم، آنچه برای مردم مهم است اولاً سلامت و پاک دستی نمایندگان است و سپس کارآمدی و نقش‌آفرینی مثبت آن‌ها در خدمتگزاری و حل یا کاهش مشکلات.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: مهدی فضائلی، کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی در روزنامه صبح نو نوشت:‌ انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در فضایی خاص و بی‌سابقه، در مجموع و با توجه به همه واقعیت‌ها نه با مشارکت حداکثری، اما به شکل مطلوبی برگزار شد.
بدعملی و بی‌عملی دولت و مجلس، اظهارات دلسرد‌کننده برخی جریانات سیاسی و به‌خصوص رییس‌جمهوری در هفته‌ها و روز‌های قبل از انتخابات، بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اقتصادی دشمن، عملیات پرحجم رسانه‌ای و روانی دشمن، برخی اتفاقات تلخ مانند ترور سردار سلیمانی و ماجرای هواپیمای اوکراینی و بالاخره شیوع کرونا از جمله اهم مواردی است که فضای حاکم بر انتخابات را تحت تأثیر خود قرار داده بود.

نتیجه این انتخابات، اما بسیار معنی‌دار بود و از روی‌گردانی قاطبه مردم از جریان اصلاحات و اعتدال و اقبال دوباره به جریان انقلابی و اصول‌گرا حکایت داشت.
اگر چه اکثریت قاطع نامزد‌های برگزیده از سوی مردم متعلق به جریان اصول‌گرایی هستند، اما معنای آن تک صدایی بودن مجلس یازدهم نیست.
 
براساس آمار دقیق و ترکیب سیاسی نامزد‌های منتخب، مجلس یازدهم حداقل چهارصدایی خواهد بود.
صدای اول متعلق به اکثریت اصول‌گرایانی است که اصطلاحاً از فهرست شورای ائتلاف اول به مجلس راه یافته‌اند.
صدای دوم را باید از نامزد‌هایی شنید که به نام جبهه پایداری شناخته می‌شوند. افرادی که اگرچه در ذیل جریان انقلابی تعریف می‌شوند لیکن به‌دلیل سلایق و رفتار خاص سیاسی تفاوت‌های قابل توجهی با دیگر اصول‌گرایان دارند.
صدای سوم از آن نامزد‌های متعلق به جریان اصلاحات و اعتدال است که اقلیتی چند ده نفره را به خود اختصاص داده‌اند و قاعدتاً تریبون مجلس بازتاب‌دهنده آراء و نظرات آنان نیز خواهد بود؛ و بالاخره گروه چهارم که اصطلاحاً مستقلان نامیده می‌شوند. براساس تجارب ادوار قبل مجلس شورای اسلامی، برخی از این افراد جذب طیف‌های دیگر مجلس خواهند شد و اندکی هم تا پایان همچنان مستقل باقی خواهند ماند.

صرف نظر از چندصدایی بودن مجلس یازدهم، آنچه برای مردم مهم است اولاً سلامت و پاک دستی نمایندگان است و سپس کارآمدی و نقش‌آفرینی مثبت آن‌ها در خدمتگزاری و حل یا کاهش مشکلات.

البته از مجلس و هیچ دستگاه دیگری نباید انتظار معجزه داشت، اما توقع سلامت، پاک دستی و تلاش مجاهدانه برای خدمت به موکلان و حتی کسانی که رأی نداده‌اند، انتظاری طبیعی و بجاست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
0
نتیجه این انتخابات، اما بسیار معنی‌دار بود و از روی‌گردانی قاطبه مردم از جریان اصلاحات و اعتدال و اقبال دوباره به جریان انقلابی و اصول‌گرا حکایت داشت........
در صورتی می توان چنین ادعایی داشت که دقیقا همان کسانی که دوره قبل به اصلاحات رای داده اند دراین دوره به اصول گرایان رای داده باشند وگرنه چنین ادعایی کاملا از لحاظ علمی نامعتبر است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار