کد خبر: 992451
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۹
سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده
شهر احمدآباد در غرب ایالت گجرات هند زادگاه نارندرا مودی، نخست‌وزیر هندوستان، است. تاکنون شخصیت‌هایی مثل شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، به این شهر آمده‌اند، اما خبرگزاری رویترز به نقل از برخی مقامات هندی گزارش داده که میزان تدارکات برای دیدار ترامپ از این شهر «بی‌سابقه» بوده است. گفته می‌شود که سه ساعت دیدار ترامپ از این شهر ۱۳ میلیون دلار خرج روی دست مسئولان هندی گذاشته که یک قلم آن ساختن دیواری در مسیر حرکت کاروان ترامپ بوده تا او شاهد محلات فقیرنشین در گجرات نباشد. در هر صورت، به نظر می‌رسد که مودی برای خوشامدگویی به ترامپ سنگ تمام گذاشته است، اما باید دید که با وجود این هزینه سنگین، دستاورد او از نخستین سفر ترامپ به هندوستان چه خواهد بود.

نکته جالب توجه اینجا است که ترامپ بعد از ناکامی دو کشور در رسیدن به یک توافق تجاری نخستین سفرش را به هندوستان انجام می‌دهد. ترامپ سال قبل معافیت‌های مالیاتی را برای هند لغو کرد تا اینکه هند نتواند مثل قبل و بدون پرداخت تعرفه گمرکی حدود ۲ هزار محصول خود را روانه بازار امریکا کند. مودی سپتامبر گذشته به واشنگتن رفت تا در این خصوص و انعقاد توافقنامه تجاری جدید بین دو کشور با ترامپ مذاکره کند. آن مذاکره به جایی نرسید و گزارش نشریه هندی «تایمز او ایندیا» هم نشان می‌دهد که مذاکرات دو طرف تا هفته قبل هم به نتیجه‌ای نرسید. در واقع، هند در جریان این مذاکرات حاضر شد حتی از مسائل اعتقادی خود در زمینه محصلات لبنی کوتاه بیاید و به امریکا اجازه صادرات این محصولات را بدهد، اما بعد متوجه شد که خواسته‌های امریکا پایانی ندارد و این کشور خواهان این است که دیگر محصولات خود از جمله مواد غذایی را روانه بازار هند کند. به عبارت دیگر، هند در جریان این یک سال مذاکرات خود متوجه شد که هر چه امتیاز بیشتری به طرف امریکایی می‌دهد، درخواست‌های آن بیشتر می‌شود و در مقابل حاضر نیست در زمینه تعرفه فولاد و آلومینیوم کوتاه بیاید.

به این دلیل است که موضوع توافقنامه تجاری از دستور کار سفر ترامپ خارج شده و خود او هم قبول کرده که نمی‌توان تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر «قرارداد بزرگ تجاری با هند» به امضا رساند. با وجود این، او متوجه است که نباید دست خالی به هندوستان برود به خصوص اینکه مهاجران ایالت گجرات به امریکا هم ثروتمند و افرادی با نفوذ هستند و هم در انتخابات گذشته از او حمایت کرد‌ه‌اند. سونیا فالنیکار، گزارشگر دویچه‌وله، با اشاره به این دسته از مهاجران هندی می‌گوید که هدف ترامپ از این سفر و رفتنش به احمدآباد، تشویق بیشتر این مهاجران است. به عبارت دیگر، این سفر ترامپ برای او بیشتر وجه تبلیغاتی دارد و با توجه به اینکه توافقنامه تجاری به جایی نرسیده، او بر فروش تسلیحات امریکا به هند لفاظی می‌کند تا به طرفداران هندی خود نشان بدهد دست خالی به این سفر نرفته است. موضوع بر سر فروش ۲۷ بالگرد نظامی اس اچ سیهاوک، شش فروند بالگرد آپاچی، پهپاد‌های شکارچی و سیستم دفاع موشکی است، اما در این موارد هم زیاده‌طلبی طرف امریکایی مشکل‌ساز شده به نحوی که گفته می‌شد قیمت هر فروند پهپاد شکارچی به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار چندان مورد قبول دهلی نو نیست و مودی انتظار دارد در این سفر تخفیفی از ترامپ بگیرد. به هر صورت، ترامپ در حالی به هند سفر می‌کند و دولت مودی هم هزینه‌ای گزاف برای استقبال او خرج کرده که هر دو طرف در حال سپری کردن تنش تجاری هستند و هدف ترامپ در این سفر از یک وجه انتخاباتی است و از وجه دیگر انجام معامله‌های نظامی است تا مثل موارد قبل، از آن‌ها به عنوان دستاورد سیاست خارجی بهره‌برداری تبلیغاتی کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار