کد خبر: 987856
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: ژنرال خلیفه حفتر بیش از نیمی از صادرات نفت لیبی را مسدود و شرکت ملی نفت لیبی وضعیت اضطراری اعلام کرده که بر اثر آن ۸۰۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت قطع شده و به این کشور ضرر روزانه ۵۵ میلیون دلار تحمیل کرده است.
به گزارش ایسنا، اکنون که کل تولید ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز نفت لیبی با تعطیلی کامل روبه‌روست، بازار درباره میزان تولید نفتی که متوقف شده، کاملاً سردرگم مانده است.
طبق اعلام شرکت ملی نفت لیبی، چهار بندر حریقه، بریقه، سدره و راس لانوف همگی تعطیل شده و تحت وضعیت اضطراری قرار گرفتند. در نتیجه زمانی که ظرفیت مخازن این بنادر پر شود، شرکت ملی نفت لیبی ناچار خواهد بود تولید نفت خام را تعطیل کند.

در حال حاضر این شرکت نرخ تولید نفت خام را کاهش داده تا از تعطیلی کامل اجتناب کند. تعطیلی کامل تولید منجر به قطع ۲ /۱ میلیون بشکه در روز تولید و ضرر روزانه ۷۷ میلیون دلار می‌شود.
عامل دیگری که به هرج و مرج ناشی از تعطیلی بنادر توسط ژنرال حفتر افزود، اقدام گارد تأسیسات نفتی در بستن شیر فلکه‌ها در ایستگاه پمپاژ حماده در ۱۹ ژانویه بود که باعث شد شرکت ملی نفت لیبی در آنجا هم وضعیت اضطراری اعلام کرده و تولید میادین نفتی الشراره و الفیل را تعطیل کند. توقف تعطیلی این میادین به معنای آن است که نیروگاه بری به زودی سوختی نخواهد داشت و به خاموشی فرو می‌رود.

شرکت ملی نفت لیبی روز جمعه ۱۸ ژانویه وضعیت اضطراری اعلام کرد؛ واکنش قیمت نفت زمانی که بازار‌ها روز دوشنبه ۲۰ ژانویه گشوده شدند، تحت‌تأثیر تعطیلی روز مارتین لوترکینگ در امریکا و بی‌تفاوت شدن بازار‌ها به مسائل ژئوپلتیکی، آرام بود. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت با ۵۹ سنت معادل یک درصد افزایش به ۵۹ دلار و ۱۷ سنت در هر بشکه رسید و بهای معاملات نفت برنت با ۶۵ سنت معادل یک درصد افزایش، به ۶۵ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید.
اما حتی این افزایش اندک هم موقتی بود و شاخص قیمت نفت امریکا روز سه‌شنبه در ۵۸ دلار و ۳۴ سنت بسته شد و تا اواسط روز چهارشنبه به سطح پایین‌تری نزول کرد. نفت برنت روز سه‌شنبه در ۶۴ دلار و ۵۹ سنت ایستاد و روز چهارشنبه در ۶۲ دلار در نوسان بود. دوباره تولید نفت امریکا بود که بازار‌ها را در برابر چشم‌انداز توقف کامل تولید نفت لیبی کاملاً بی‌تفاوت کرد.






نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار