کد خبر: 986826
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
یک استاد دانشگاه ویرجینیای تک امریکا می‌گوید: تصور دولت ترامپ از سقوط اقتصاد ایران پس از چند ماه از اعمال تحریم‌ها بسیار خوش‌بینانه بود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش فارس به نقل از NPR امریکا، از سال ۲۰۱۷ و بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران با هدف خالی کردن دست تهران از منابع مالی و مجبور کردن کشورمان برای بازگشت به میز مذاکره و بستن توافق جدید به جای برجام، امریکا همواره فکر می‌کرد تا چند ماه دیگر اقتصاد ایران فروپاشیده و ایران تسلیم خواهد شد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا، در سخنان اخیر خود گفت:‌کمپین فشار حداکثری علیه ایران با هدف کاهش ۸۰ درصدی درآمد این کشور از محل صادرات نفت انجام شد.

وی تأکید کرد: خود رئیس‌جمهور ایران نیز تأیید کرده که به دلیل تحریم‌ها ایران ۲۰۰ میلیارد درآمد و سرمایه‌گذاری را از دست داده است. به‌رغم همه اینها، اما اقتصاد ایران سقوط نکرده است.

جاوید صالحی‌اصفهانی، استاد اقتصاد دانشگاه ویرجینیای تک امریکا که در زمینه اقتصاد ایران تخصص دارد، گفت: به نظر من پیش‌بینی سقوط سریع اقتصاد ایران پس از تحریم‌ها بسیار خوش‌بینانه بود.

وقتی امریکا ایران را دست کم گرفت
وی می‌گوید: به‌رغم تحریم‌های سختی که دولت ترامپ علیه ایران اعمال کرده است یک فهم اشتباه درباره سطح پیچیدگی اقتصاد ایران و مهارت و تجربه این کشور در مقابله با تحریم‌ها وجود دارد.

این استاد دانشگاه معتقد است: تحریم‌ها که از سال ۲۰۱۷ اعمال شده‌اند به اقتصاد ایران آسیب زده‌اند و اقتصاد این کشور با شرایط مطلوب فاصله گرفته، اما طی چهار دهه گذشته ایران در تقابل با تحریم‌ها تجارب زیادی را به دست آورده و یاد گرفته که چگونه با آن‌ها مقابله کند. شرایط کنونی هم خیلی متفاوت نیست. صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی پیش‌بینی کردند طی سال جاری اقتصاد ایران به دلیل کاهش درآمد‌های نفتی رشد منفی را تجربه کند.

مهارت ایران در مقابله با تحریم
وی می‌گوید: شرایط کنونی را با دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۷۰ میلادی مقایسه کنید. زمانی که امریکا به دلیل تصرف سفارت امریکا در ایران تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرد که طی آن سرانه تولید داخلی ایران به نصف رسید.

اسفندیار باتمان‌قلیچ، بنیانگذار مؤسسه بورس و بازار نیز می‌گوید: پیش‌بینی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول بر مبنای کاهش صادرات نفت ایران است. پیش از تحریم‌های امریکا، ایران روزانه ۲‌میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد و در حال حاضر این رقم ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه تخمین زده می‌شود که بخش قابل توجهی از آن به مقصد چین انجام می‌شود، اما اقتصاد ایران فقط به صادرات نفت وابسته نیست.

وی افزود: اقتصاد این کشور بسیار متنوع است و حوزه تولید یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است. باتمان قلیچ می‌گوید: در شرایط کنونی صنعت یک‌پنجم کل اشتغال در ایران را به خود اختصاص می‌دهد که از جمله صنایع مهم ایران خودروسازی، صنایع فلزی و پلاستیک است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار