کد خبر: 986055
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷
رهبر معظم انقلاب در دیدار امیر قطر و هیئت همراه:
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی شب گذشته در دیدار شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و هیئت همراه تأکید کردند: شرایط کنونی منطقه بیش از پیش نیازمند تقویت ارتباطات کشور‌های منطقه و تأثیر نپذیرفتن از القائات بیگانگان است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی گفتند: جمهوری اسلامی ایران بار‌ها اعلام کرده و آقای رئیس‌جمهور هم صراحتاً گفته است، ایران آماده همکاری‌های نزدیک‌تر با کشور‌های منطقه است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شرایط کنونی منطقه را نامناسب دانستند و افزودند: علت این وضعیت فسادانگیزی امریکا و رفقای او است و تنها راه مقابله با آن هم تکیه بر همکاری‌های درون منطقه‌ای است. ایشان با اشاره به روابط سیاسی خوب ایران و قطر خاطرنشان کردند: روابط اقتصادی دو کشور در سطح روابط سیاسی نیست و باید همکاری‌های ایران و قطر در زمینه‌های مشترک بیش از پیش گسترش یابد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: البته برخی‌ها به‌خصوص آن‌هایی که از آن سر دنیا به این منطقه آمده‌اند، تمایل به گسترش همکاری‌های کشور‌های منطقه ندارند، ولی این موضوع ربطی به آن‌ها ندارد و کشور‌ها و ملت‌های منطقه، دیگر چنین تحکم‌ها و دخالت‌هایی را قبول نمی‌کنند.

در این دیدار که روحانی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در سخنانی با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی شرایط منطقه را دشوار خواند و گفت: ما با صحبت‌های جنابعالی درخصوص لزوم افزایش همکاری‌های منطقه‌ای کاملاً موافقیم و معتقدیم باید گفتگو‌های جامع میان کشور‌های منطقه برگزار شود. امیرقطر همچنین با اشاره به مذاکرات خود در تهران افزود: قرار بر این شد که کمیسیون مشترک دو کشور، حدود سه ماه دیگر در ایران برگزار شود و امیدواریم روابط اقتصادی ایران و قطر به سطح روابط سیاسی برسد.

وی همچنین از کمک‌ها و حمایت‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم قطر، تشکر و قدردانی کرد.

تصمیمات مهم برای گسترش روابط ایران و قطر

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر عصر دیروز در سفر به تهران در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعد‌آباد به طور رسمی مورد استقبال دکتر روحانی رئیس‌جمهور کشورمان قرار گرفت. مذاکرات خصوصی رئیس‌جمهور ایران و امیر قطر بلافاصله پس از مراسم استقبال رسمی آغاز شد و پس از گفت‌وگوی خصوصی سران دو کشور، مذاکرات مشترک هیئت‌های عالیرتبه دو کشور به ریاست دکتر روحانی و شیخ تمیم برگزار شد.

رئیس‌جمهور در نشست مشترک هیئت‌های عالیرتبه ایران و قطر ضمن ابراز خرسندی از حضور امیر قطر در ایران گفت: ایران از توسعه بیش از پیش روابط با همسایگان به‌ویژه قطر استقبال می‌کند و از روابط نزدیک و صمیمانه دو کشور در سال‌های اخیر خوشحالیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی با بیان اینکه امیدواریم در این سفر بتوانیم گام مهمی در راستای توسعه روابط و مناسبات تهران - دوحه برداریم، اظهار داشت: گسترش مناسبات و همکاری‌های ایران و قطر برای دو ملت مهم بوده و منافع آنان را به دنبال دارد و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا گام‌های جدیدی در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور برداشته شود.

روحانی تأکید کرد: قطر به عنوان کشور دوست و برادر، می‌تواند پایگاهی برای توسعه روابط و همکاری‌های تجاری، اقتصادی و دریایی دو کشور باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوان سرمایه‌گذاری در کشورمان در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، صنعت و هتل‌سازی، اظهار داشت: فعالان اقتصادی و بخش خصوصی قطر هم می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها، همکاری‌های مشترک دو کشور را بیش از پیش گسترش دهند. روحانی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در بخش‌های گوناگون علم و فناوری، فعالیت‌های دانش‌بنیان و خدمات مربوط به بخش‌های آب و برق گفت: آماده انتقال تجربیات خود در این بخش‌ها به کشور دوست، قطر هستیم.

روحانی با بیان اینکه همکاری ایران و قطر در زمینه توسعه ثبات و امنیت منطقه به‌ویژه اجرای طرح صلح هرمز بسیار حائز اهمیت است، افزود: جمهوری اسلامی ایران از گذشته در مسائل گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی با قطر رایزنی و تعامل داشته و امروز می‌بایست این مناسبات بیش از پیش گسترش پیدا کند. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این نشست با تقدیر از حسن استقبال و میهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران از هیئت قطری و دعوت رسمی از دکتر روحانی برای سفر به دوحه گفت: دوستی و روابط ایران و قطر ریشه در تاریخ دارد که خوشبختانه در سال‌های اخیر توسعه یافته و تقویت شده و امیدوارم این سفر گامی خوب برای گسترش بیش از پیش مناسبات تهران – دوحه و تسریع در اجرای توافقات فی‌مابین باشد.

امیر قطر با بیان اینکه باید با تلاش مسئولان روابط دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، تبادل تجاری، گردشگری و سرمایه‌گذاری مشترک بیش از پیش گسترش پیدا کند، گفت: از همکاری مشترک فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان ایران و قطر استقبال کرده و برای توسعه این همکاری‌ها تسهیلات ویژه‌ای در نظر خواهیم گرفت. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی افزود: معتقدیم باید برای حفظ امنیت در این منطقه با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری تأثیرگذار در منطقه همکاری کنیم و هرگونه همکاری امنیتی در این منطقه بدون حضور ایران ارزشی ندارد.

ایران در کنار قطر بوده و خواهد ماند

رئیس‌جمهور، ایران و قطر را دو کشور برادر، دوست و همسایه در منطقه خواند و تأکید کرد که دو کشور با توجه به اهمیت امنیت منطقه به‌ویژه امنیت راه‌های آبی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، رایزنی‌ها و همکاری‌های بیشتری برای امنیت کل منطقه خواهند داشت.

دکتر روحانی پس از انجام دیدار خصوصی و مذاکرات مشترک هیئت‌های عالیرتبه ایران و قطر در مجموعه فرهنگی تاریخی – سعدآباد، در نشست خبری مشترک با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر تأکید کرد: برای همه روشن است که روابط بین دو کشور برادر، دوست و همسایه، روابطی تاریخی است و در طول سالیان دراز همواره حسن همجواری و دوستی بین ما برقرار بوده است. رئیس‌جمهور افزود: در سال‌های اخیر بعد از آنکه برخی کشور‌ها علیه قطر حصر و تحریم به‌وجود آوردند، ایران به وظایف همسایگی و دوستی خود عمل کرد و در کنار قطر بود و همچنان در کنار قطر خواهد ماند. روحانی با بیان اینکه در مذاکرات امروز با امیر قطر تصمیمات مهمی برای گسترش روابط دو کشور اتخاذ شد، گفت: روابط سیاسی ما بسیار خوب است و در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی برای همکاری داریم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در چند ماه آینده کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تشکیل خواهد شد، گفت: امیدوارم در کنار این کمیسیون، گام‌های خوبی برای توسعه همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها برداشته شود.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی تأکید کرد: در اینجا بار دیگر از موضع جمهوری اسلامی ایران در زمانی که ما تحت محاصره قرار گرفتیم و ایران به ملت قطر کمک کرد، تشکر می‌کنم. ما این کمک‌ها را به هیچ وجه فراموش نخواهیم کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار