کد خبر: 985498
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵
وحشت بین اعراب و اسرائیل
حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تروریست‌های امریکایی در واکنش به ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، جهان را به واکنش واداشت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پیش‌تر اسناد ویکی‌لیکس از تمایل سعودی‌ها و هم‌پیمانان‌شان به اقدام نظامی امریکا علیه ایران پرده برداشته بود، اما در پی حمله بامداد چهار شنبه ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق، امارات متحده عربی که شاهد نوسان در بازار‌های جهانی بود، خواستار حکمفرما شدن آرامش در منطقه شد. «سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات گفت: «امیدواریم دیگر تنشی در راه نباشد. ما به آرامش و ثبات در بازار نفت نیاز داریم.»‌همچنین «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجه هم در توئیتی نوشت: «لازم است که منطقه خالی از تنش‌های کنونی و نگران‌کننده شود. کاهش تنش هم خردمندانه است و هم ضروری. باید مسیر سیاسی را برای رسیدن به ثبات طی کرد.» رژیم صهیونیستی دیروز نخست از موضع‌گیری رسمی خودداری و اعلام کرد که برای بررسی عواقب عملیات موشکی انتقامی ایران و افزایش تنش‌ها با امریکا تشکیل جلسه می‌دهد، اما همانطور که انتظار می‌رفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، ساکت نماند و گفت که باید از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به دلیل ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقدیر شود و گفت: «اسرائیل کاملاً در کنار امریکا ایستاده است. امریکا هیچ دوستی بهتر از اسرائیل ندارد و اسرائیل هم دوستی بهتر از امریکا ندارد. اسرائیل پاشنه ثبات در خاورمیانه متلاطم است. ما در مقابل کسانی که می‌خواهند ما را نابود کنند، محکم می‌ایستیم. هرکسی که بخواهد به ما حمله کندف ضربه سختی دریافت می‌کند.» جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز چهار شنبه گفت: «حملات موشکی اخیر به پایگاه‌های هوایی در عراق که مورد استفاده نیرو‌های ائتلاف و امریکا بود، نمونه دیگری از تنش‌زایی و افزایش تقابل است. این به نفع هیچ‌کسی نیست که مارپیچ خشونت را بیش از این تند کند.» انگلیس هم انتقام موشکی ایران را محکوم کرد.

امیدواریم امریکا سر عقل آمده باشد
کشور‌های آسیای شرقی هم به این تحولات واکنش نشان دادند. وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای در واکنش به انتقام موشکی ایران گفت: «تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به نفع هیچ‌کسی نیست.»‌چین از همه طرف‌های درگیر خواست خویشتنداری کنند. آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن هم سفر خود به غرب آسیا را لغو کرد. یوشیهیده سوگا، دبیر کابینه و سخنگوی دولت ژاپن از طرفین درگیر خواستار خودداری از تشدید تنش‌ها شد و بر تلاش‌های دیپلماتیک تأکید کرد و گفت: «ما عمیقاً از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه نگرانیم و باید از تشدید بیشتر تنش‌ها دوری کنیم.» این دیپلمات ژاپنی تأکید کرد که توکیو به دنبال برقراری توازن میان روابط دوستانه با ایران و ائتلاف امنیتی طولانی‌مدت با ایالات متحده امریکا است.

کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته شورای روابط خارجی فدراسیون روسیه از جمله مقامات روس بود که به اقدام ایران واکنش نشان داد و گفت: «امیدواریم واشنگتن اکنون سر عقل آمده باشد که نه به حمله موشکی، بلکه به اظهارات رسمی تهران توجه کند. تهران گفت پاسخ متناسب داده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار