کد خبر: 984982
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲
ترامپ تهدید کرد که در صورت انتقام ایران ۵۲ نقطه را هدف قرار خواهد داد
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ظاهراً برآورد دولت امریکا هم این است که ایران پاسخ قاطعی به ترور سردار قاسم سلیمانی و همرزمانش خواهد داد و دونالد ترامپ در سلسله رفتار‌هایی که مشخص است از روی ترس انجام می‌دهد در رشته توئیت‌هایی برای جلوگیری از این اقدام به رجزخوانی روی آورده و مدعی شده که در صورت واکنش تهران، مدرن‌ترین سلاح‌های امریکا را به منطقه آورده و ۵۲ مکان از جمله مکان‌های فرهنگی ایرانی را هدف قرار خواهد داد؛ ادعایی که علاوه بر وزیر خارجه ایران، نمایندگان کنگره هم به آن واکنش نشان داده و آن را جنایت جنگی توصیف کردند، اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همنوا با ترامپ، مدعی شد که اسرائیل در کنار واشنگتن ایستاده است. برخلاف حمایت‌های تل‌آویو، جهان سیاست‌های جنگ‌طلبانه ترامپ را محکوم کرده و شنبه شب ده‌ها شهر امریکا و دیگر مناطق جهان خشم خود را از اقدامات دونالد ترامپ ابراز کردند.

هشدار‌های مقامات ایران درباره پاسخ کوبنده به ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، مقامات واشنگتن را به قدری نگران کرد که تلاش می‌کنند با لفاظی‌های تهدیدآمیز از اقدام تلافی‌جویانه ایران جلوگیری کنند. ترامپ، شنبه شب در توئیتر مدعی شد: «هیچ کشوری قادر به رقابت با امریکا از نظر قدرت نظامی نیست. اگر ایران درصدد حمله به امریکایی‌ها یا تأسیسات امریکایی برآید، ما از بخشی از این فناوری جدید نظامی برای دفاع از آن‌ها استفاده خواهیم کرد. هیچ‌گونه انعطافی نشان داده نخواهد شد!». ترامپ همچنین در توئیت دیگری نوشته بود: «اگر ایران به امریکایی‌ها یا تأسیسات امریکایی حمله کند، ما ۵۲ هدف در ایران را [اشاره‌ای به ۵۲ گروگان امریکایی که چند دهه قبل توسط ایران به گروگان گرفته شده بودند]مورد حمله سریع قرار خواهیم داد. بعضی از این اهداف برای ایران و فرهنگ ایرانی مهم هستند. حملات به این اهداف و دیگر اماکن در ایران با سرعت و با قدرت زیاد وارد خواهد شد. امریکا دیگر تحمل خطرات را ندارد!»

این سراسیمگی و آشفتگی ترامپ در واقع در واکنش به تأکید مکرر مقامات عالی کشورمان است که از زمان شهادت سردار سلیمانی، بار‌ها تأکید کرده‌اند که پاسخی قاطع و دردناک در زمان و مکان مناسب به جنایت امریکا خواهند داد. لفاظی‌های ترامپ بیش از آنکه تهدید علیه ایران باشد، با هدف جلوگیری از اقدامات تلافی‌جویانه تهران انجام می‌شود تا از تبعات چنین حملاتی بکاهد. همچنان که شبکه سی‌ان‌ان به نقل از منابعی در دولت ترامپ گزارش داده است که مقام‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی امریکا معتقدند که ایران قطعاً به ترور سردار سلیمانی پاسخ می‌دهد. ادعای ترامپ برای حمله به ایران در شرایطی است که در سرنگونی پهپاد پیشرفته امریکا در حریم هوایی ایران، ترامپ از پاسخ به این اقدام ناتوان و عاجز ماند. ترامپ اگرچه به صراحت مسئولیت ترور سردار سلیمانی را برعهده گرفته، اما اضطرابی که در چهره او و محتوای پیام‌هایش برداشت می‌شود، نشان می‌دهد که از واکنش ایران که به گفته مقامات کشورمان می‌تواند پایانی بر حضور امریکا در منطقه باشد، به شدت ترسیده است. همچنان که نامه واشنگتن به تهران ساعاتی پس از عملیات ترور، به خوبی گویای این مسئله است که امریکایی‌ها به عواقب چنین اقدامی پی برده‌اند و به همین خاطر، نیرو‌های امریکایی مستقر در کشور‌های منطقه در حالت آماده‌باش امنیتی قرار گرفته‌اند. حتی دیروز شبکه العالم اعلام کرد که شناور‌های امریکایی در خلیج فارس از ترس واکنش ایران، هزار کیلومتر از آب‌های ایران دور شده‌اند.

این شروع پایان حضور بدخیم امریکا است
در شرایطی که مقامات امریکایی می‌خواهند با هشدار‌های توخالی، سطح تنش با ایران را کاهش دهند، اما محور مقاومت به هیچ وجه از تصمیم خود برای انتقام عقب‌نشینی نخواهد کرد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیروز در صفحه توئیتر خود نوشت: «دونالد ترامپ با نقض جدی قوانین بین‌المللی در ترور‌های ناجوانمردانه روز جمعه، مرتکب نقض دوباره قوانین می‌شود. هدف قرار دادن اماکن فرهنگی جنایت جنگی است. چه لگد بزنند و چه فریاد بزنند، پایان حضور بدخیم امریکا در غرب آسیا آغاز شده است». ظریف همچنین به امریکایی‌ها یادآوری کرد: «کسانی که در طول تاریخ به دنبال نابودی ایران بوده‌اند، اکنون نابود شده‌اند، اما ایران سرافراز ایستاده است.»

گروه‌های حشدالشعبی عراق هم که به شدت از عملیات امریکا در داخل این کشور و ترور فرماندهان مقاومت زخم خورده‌اند، عزم خود را برای مقابله با سیاست‌های واشنگتن جزم کرده‌اند. فرمانده نظامی جنبش نجبا دیروز در سخنانی با تأکید بر آنکه موشک‌ها و سلاح‌ها برای پاسخ به اقدام تروریستی امریکایی‌ها آماده است، گفت: «برای سربازان امریکایی جهنم به‌پا می‌کنیم». به گزارش شبکه السومریه‌نیوز، فرمانده نظامی جنبش نجبا در بیانیه‌ای شدیداللحن وعده داد که انتقام خون شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و یاران ایشان را از امریکایی‌ها خواهند گرفت. در این بیانیه با تأکید بر اینکه خون این دو شهید بزرگ، آتش دل های‌مان را شعله‌ور کرده که جز با به‌خاک مالیدن بینی‌تان بر زمین آرام نخواهد گرفت، آمده است: «قافله جهادی که این دو شهید بزرگ آن را فرماندهی کردند، با هجرت‌شان متوقف نخواهد شد، چرا که هدف آنان در راستای زوال پایگاه‌های شوم شما (امریکا) و دست‌نشانده شما اسرائیل غاصب، ثابت خواهد بود». همچنین پارلمان عراق هم دیروز در جلسه‌ای کلیات خروج امریکایی‌ها از این کشور را تصویب کرد.

اسرائیل در کنار امریکا
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که بیش از هر کس دیگری از ترور سردار سلیمانی خوشحال است، بار دیگر با اتهام‌زنی به سردار سلیمانی، تأکید کرد که این رژیم کاملاً در کنار امریکا ایستاده است. نتانیاهو روز یک شنبه در نشست کابینه بار دیگر با حمایت از اقدام تروریستی واشنگتن در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی، گفت که این رژیم در کنار امریکا ایستاده است. به گزارش شبکه المیادین، نتانیاهو با تکرار اتهام‌زنی به فرمانده نیرو‌های قدس سپاه پاسداران مدعی شد: «سلیمانی بسیاری از شهروندان امریکایی و غیرنظامیان بی‌گناه را در سال‌های اخیر کشته است». نتانیاهو مدعی شد: «سلیمانی بسیاری از حملات تروریستی در سراسر خاورمیانه را آغاز، برنامه‌ریزی و اجرا کرد». وی ضمن تقدیر از ترامپ گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ به دلیل اقدام قاطعانه، مقتدرانه و سریع، شایسته قدردانی است. اسرائیل کاملاً در مبارزه به حق امریکا برای امنیت، صلح و دفاع از خود، در کنار این کشور ایستاده است». نتانیاهو تنها شخصیتی در جهان است که به طور علنی از ترور سردار سلیمانی ابراز خرسندی کرده است. هرچند دست داشتن صهیونیست‌ها در ترور سردار سلیمانی و همرزمانش تأیید نشده است، اما نوع عملیات انجام شده و واکنش نتانیاهو نشان می‌دهد که به احتمال زیاد تل‌آویو در این حمله با امریکایی‌ها همکاری اطلاعاتی داشته است. نتانیاهو و مقامات تل‌آویو در سال‌های اخیر سردار سلیمانی را بزرگ‌ترین تهدید برای منافع اسرائیل اعلام کرده بودند و بار‌ها از امریکایی‌ها خواسته بودند سلیمانی را ترور کنند، اما مقامات کاخ سفید به خاطر عواقب چنین اقدام خطرناکی، با این درخواست مخالفت کرده بود، ولی ترامپ بدون توجه به پیامد‌های آن و در راستای تأمین منافع صهیونیست‌ها، این حماقت را مرتکب شد.

تظاهرات د ر ۷۰ شهر
درحالی که ترامپ با لحن تهدیدآمیز سعی دارد فضا را به شدت امنیتی کرده و امریکا را وارد درگیری جدید در منطقه کند، مردم امریکا و دیگر مناطق جهان خشم خود را از سیاست‌های جنگ‌طلبانه ترامپ ابراز کردند. به گزارش شبکه راشاتودی، هزاران نفر از امریکایی ها شنبه شب در اعتراض به اقدامات دونالد ترامپ که به تشدید تنش با ایران منجر شده، به خیابان‌ها آمدند. در نیویورک، معترضان با در دست داشتن پلاکارد‌هایی با مضامین ضد جنگ، خروج نظامیان امریکایی از غرب آسیا و پایان دادن به جنگ‌های این کشور در این منطقه را خواستار شدند. «به بمباران عراق پایان دهید و از خاورمیانه خارج شوید» از جمله شعار‌هایی بود که در این تظاهرات مطرح شد. یکی از برگزار‌کنندگان این تظاهرات خطاب به جمعیت معترض گفت: «ما اجازه نخواهیم داد که کشورمان به جنگ ناخودآگاه دیگری کشیده شود». معترضان ضد جنگ در واشنگتن هم در برابر کاخ سفید تجمع کردند. مجموعاً در ۷۰ نقطه در امریکا تظاهرات ضد جنگ برگزار شده است و شرکت کنندگان که برخی از آن‌ها تصاویر سردار سلیمانی و پرچم ایران را هم در دست داشتند، حمله تروریستی اخیر امریکا را که به شهادت سردار سلیمانی منجر شد، محکوم کردند. علاوه بر امریکا، دیگر شهر‌های جهان هم صحنه اعتراضات ضد امریکایی بود. به نوشته خبرگزاری رویترز، بیش از ۱۵۰ فعال ضد جنگ در خیابان داونینگ لندن که ساختمان نخست‌وزیری در آن قرار دارد تجمع کرده و خواستار عدم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه شدند. در برلین نیز تظاهرکنندگان با تجمع در مقابل سفارت امریکا، خواستار توقف تنش‌ها در منطقه شدند. همچنین روز شنبه شهر تورنتو در کانادا نیز شاهد تظاهرات ضد جنگ بود. در پاکستان نیز معترضان به در اعتراض به اقدامات و سیاست‌های تنش‌زای امریکا، فریاد مرگ بر امریکا سر داده و پرچم‌های امریکا و اسرائیل را در واکنش به شهادت سردار سلیمانی به آتش کشیدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسلمانان شهر ابوجا، پایتخت نیجریه شنبه شب با برگزاری تظاهراتی، اقدام تروریستی امریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را محکوم کردند.

واکنش‌های جهانی
علاوه بر تظاهرات جهانی علیه سیاست‌های جنگ‌طلبانه امریکا، مقامات و شخصیت‌های امریکایی و جهان نیز مخالفت خود را با سیاست‌های نابخردانه ترامپ و دیگر مقامات واشنگتن اعلام کردند. جو بایدن، نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ با اشاره به توئیت تهدیدآمیز ترامپ علیه ایران تأکید کرد که ترامپ بسیار خطرناک و بی‌مسئولیت است. به گزارش پایگاه پولتیکو، بایدن گفت: «هیچ رئیس‌جمهوری حق ندارد که کشور ما را بدون رضایت آگاهانه مردم امریکا به سوی جنگ سوق دهد و در حال حاضر ما نمی‌دانیم که چه چیزی در ذهن این آدم می‌گذرد و هیچ ایده‌ای در این خصوص نداریم».

نوام چامسکی، نظریه‌پرداز مشهور امریکایی در انتقاد به سیاست‌های واشنگتن نسبت به ایران، گفت: «نظرسنجی‌های مراکز معتبر نشان می‌دهد امریکا بزرگ‌ترین تهدید برای صلح جهانی است و این چیزی است که در رسانه‌های امریکایی گفته نمی‌شود». اقدام یکجانبه ترامپ در ترور سردار سلیمانی حتی در بین مقامات کاخ سفید هم مخالفان زیادی داشته است. بر اساس آنچه نیویورک‌تایمز نوشته است، برخی مقامات دولت ترامپ با گزینه ترور سردار سلیمانی در شرایط فعلی مخالف بوده‌اند، اما ترامپ گفته است که این عملیات در اولویت قرار دارد. در روز‌های اخیر، مقامات ارشد امریکایی‌ها ضمن انتقاد از ترامپ، اعلام کرده‌اند که اینگونه اقدامات امریکا را به سمت منجلاب عمیقی می‌کشاند و هزینه‌ها و کشته‌های سربازان امریکایی در غرب آسیا را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، شورای سردبیری روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز در یادداشتی نوشت که کنگره شتاب ترامپ برای جنگ با ایران را کاهش دهد.» به نوشته نیویورک تایمز، «ایرانی‌ها پس از کشته شدن ژنرال‌شان توسط امریکا پشت سر رهبرشان قرار گرفته‌اند». این درحالی است که ترامپ و دیگر مقامات کاخ سفید پس از آشوب‌های اخیر ایران بار‌ها مدعی شدند که شکاف بزرگی بین مردم و نظام سیاسی ایران ایجاد شده است.

تلاش‌ها برای جلوگیری از تنش
به‌رغم هشدار‌های ایران برای گرفتن انتقام از امریکایی‌ها و لفاظی‌های ترامپ برای واکنش به حملات تهران، برخی طرف‌های منطقه‌ای دست به کار شده‌اند تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنند. شبکه المیادین روز یک شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد: هیئتی از عمان که برای میانجیگری به تهران سفر کرده بود، بدون دستاورد بازگشت. بر این اساس، تهران به هیئت عمانی اعلام کرده است که به هیچ میانجیگری توجه نخواهد داشت. روز شنبه وزیر خارجه قطر هم برای کاستن از عمق تنش‌ها بین ایران و امریکا، به تهران سفر کرد و با وزیر خارجه کشورمان گفتگو کرد. به گزارش اسپوتنیک، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با ابراز نگرانی از بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه در نتیجه ترور سردار قاسم سلیمانی، محمدجواد ظریف را برای بحث و بررسی درخصوص راه‌های تنش‌زدایی در منطقه به بروکسل دعوت کرد. روزنامه بیلدآم‌زونتاگ شنبه شب گزارش داد که هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان به دنبال گفت وگوی مستقیم با ایران برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه است. ماس در مصاحبه با این روزنامه اظهار کرد: «ما در روز‌های آینده در سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و در همکاری با شرکای منطقه‌ای از جمله گفتگو با ایران هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا از تشدید تنش جلوگیری شود». سباستین کورتس، صدراعظم اتریش هم پیشنهاد داد: «برای کاهش تنش‌ها میان امریکا و ایران، در سطح سران دو کشور در شهر وین مذاکره کنند». اروپایی‌ها از زمان خروج امریکا از برجام، همواره تلاش کرده‌اند از تشدید تنش‌ها بین تهران و واشنگتن جلوگیری کنند، اما دونالد ترامپ بدون توجه به عواقب سیاست‌های یکجانبه خود، به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه دامن زده است. مقامات اروپایی و دیگر کشور‌های جهان، بر این باورند که درگیری احتمالی بین ایران و امریکا به خاورمیانه محدود نخواهد شد و به ناچار همه جهان را درگیر خواهد کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
0
0
ماهم به تلافی ، اسرائیل غاصب و شهرهای تل آویو و حیفا را با خاک یکسان می کنیم. بزن ببین چطور می خوری ترامپ احمق.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
0
0
او از ترسش تهدید میکند
ناشناس
|
France
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
0
0
این عالیههه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار