کد خبر: 984100
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
شهروندان خشمگین عراقی پس از تشییع پیکر‌های شهدای حمله اخیر امریکا به مواضع حشدالشعبی، دیروز با تجمع مقابل سفارت امریکا در بغداد، در ورودی آن را به آتش کشیدند و قصد تسخیر سفارت را در شب سال نو داشتند که با درخواست مسئولان عراقی، از این اقدام منصرف شدند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: این اولین ضرب شست عراقی‌ها به امریکایی‌ها بود و حشدالشعبی گفته که پاسخ کوبنده در راه است؛ هشداری که مقامات واشنگتن نیز انتظار آن را می‌کشند. دونالد ترامپ در پیامی توئیتری ضمن ابراز نگرانی از حمله به سفارت کشورش، مدعی شد که ایران در پس این ماجرا قرار دارد. فرماندهان بسیج مردمی هم اعلام کرده‌اند که پاسخ به جنایت واشنگتن، کوبنده خواهد بود.

در شرایطی که امریکا در ماه‌های اخیر با موج‌سواری روی اعتراضات عراق، به دنبال بهره‌برداری از آن بود تا اعتراضات را به سمت ایران جهت بدهد، حمله اخیر امریکا به پایگاه‌های بسیج مردمی عراق سبب شد اعتراضات مردمی به سمت امریکا کشیده شود. دیروز هزاران تن از مردم و رزمندگان بسیج مردمی در مراسم تشییع شهدای رزمندگان بسیج مردمی که در حملات هوایی یک شنبه شب به شهادت رسیدند در میدان الحریه شهر بغداد حضور یافتند. به گزارش شبکه السومریه نیوز، پس از تشییع پیکر شهدا، صد‌ها نفر از عراقی‌ها خود را به منطقه الخضرا رساندند و وارد سفارتخانه امریکا شدند. گروهی از عراقی‌ها اقدام به نصب خیمه در مقابل سفارتخانه کردند و شماری دیگر هم روی سفارت شعار «ما شکست نخواهیم خورد» نوشتند. معترضان خشمگین با سر دادن شعار‌هایی بر ضد امریکا، پرچم این کشور و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند. در پلاکارد‌هایی که معترضان در دست داشتند، نوشته شده بود «عراق دیگر برای امریکا و مزدورانش امن نیست». یک منبع میدانی از آتش گرفتن یکی از برج‌های مراقبتی سفارتخانه امریکا خبر داد و گفت: «شماری از تظاهرکنندگان در اثر شلیک گلوله و گاز اشک‌آور از داخل سفارتخانه شهید و زخمی شدند. تعداد مجروحان که از سوی گارد محافظ سفارت امریکا هدف قرار گرفته‌اند به ۲۰ تن رسیده است». معترضان در مقابل سفارت امریکا اعلام کردند اگر پارلمان خروج نظامیان امریکایی از عراق را در دستور کار قرار ندهد و آنان را اخراج نکند در مقابل پارلمان هم تحصن خواهند کرد. به گزارش شبکه المیادین، در پی خشم عراقی‌ها از حملات واشنگتن، سفیر امریکا به همراه ۸۰ کارمند از سفارت متواری شده است. همزمان شخصیت‌ها و فرماندهان بسیج مردمی از جمله شیخ خزعلی، فرمانده عصائب اهل الحق، ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی، شیخ حامد الجزایری فرمانده گروه الخراسانی و هادی العمری رهبر سپاه بدر به جمع تظاهرات‌کنندگان پیوستند. بر اساس گزارش‌ها، معترضان عراقی قصد تسخیر سفارت را داشتند که به درخواست مقامات بغداد، از این اقدام منصرف شدند. یاسین الیاسری، وزیر کشور عراق با حضور در میان تظاهرکنندگان مقابل سفارت امریکا خواستار حفظ آرامش معترضان شد و از تظاهرکنندگان خواست قوانین بین‌المللی و کنسولی در خصوص حفظ مراکز دیپلماتیک بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۱ وین را مورد توجه قرار دهند. حسن سالم، نماینده فراکسیون الصادقون در پارلمان هم از طریق بلندگو از تظاهرات‌کنندگان خشمگین مقابل سفارت امریکا خواست که به خاطر حفظ جان‌شان به این سفارتخانه حمله نکنند.

هرچند عراقی‌ها در ماه‌های گذشته در واکنش به مشکلات اقتصادی، اعتراضات ضد دولتی به راه انداخته‌اند، اما جنایت امریکایی‌ها علیه پایگاه‌های حشدالشعبی، عراقی‌ها را علیه اشغالگران متحد کرده است. روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز در گزارشی ضمن هشدار درباره تبعات تلفات بالای حملات امریکا به حشدالشعبی، بر اتحاد عراقی‌ها در رد این حملات و تشدید مخالفت‌ها با حضور نظامی واشنگتن در عراق تأکید کرد. این روزنامه افزود: «پس از حملات امریکا به مواضع حشدالشعبی، در اعتراضات خیابانی هم شعار‌های ضد ایرانی جایش را به شعار‌های ضد امریکایی داده است. درخواست‌هایی برای پایان یافتن اشغالگری امریکا و خروج نظامی امریکا از عراق مطرح شدند.»

خشم ترامپ
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در واکنش به تجمع گسترده مردم عراق در مقابل سفارت امریکا در پیامی در توئیتر اظهارات ضد ایرانی خود را تکرار کرد و مدعی شد: «ایران پیمانکار امریکایی در عراق را کشت و چندین نفر را مجروح کرد. ما قویاً پاسخ دادیم و همیشه خواهیم داد. اکنون ایران یک حمله به سفارت واشنگتن در عراق را هماهنگ کرده است. آن‌ها کاملاً مسئول آن هستند. علاوه بر آن، ما انتظار داریم عراق از نیروی نظامی خود برای محافظت از سفارت‌مان در بغداد استفاده کند و همینطور هم به آن‌ها گفته شده است». ترامپ و دیگر مقامات واشنگتن بار‌ها مدعی شده‌اند که دولت عراق تحت فرمان ایران است و تلاش گسترده‌ای کرده‌اند تا به روابط دو کشور آسیب بزنند و حتی شروع دور جدید اعتراضات در شهر‌های عراق و حملات به مواضع بسیج مردمی هم برای مقابله با ایران انجام شده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا نیز در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز اذعان کرد که کشورش برای اهدافی مرتبط با ایران، به نیرو‌های عراقی در خاک این کشور حمله کرده است. امریکایی‌ها از قدرت‌گیری حشدالشعبی که آن را وابسته به ایران می‌دانند نگران هستند و به هر شکلی شده می‌خواهند قدرت این گروه را در عراق تضعیف کنند. این تلاش‌ها درحالی است که گروه‌های مقاومت عراق در انتخابات پارلمان سال گذشته، بیشترین کرسی‌ها را از آن خود کرده‌اند و همین مسئله نگرانی واشنگتن را در پی داشته است. در عین حال ریان الکلدانی فرمانده نیرو‌های مسیحی حشدالشعبی در توئیتر نوشت: آقای ترامپ! ما اینجا ایستاده ایم. از ایران هم نیامده‌ایم. ما عراقی هستیم. فرزندان و برادران کسانی که کشتید. این خشم فزاینده عراقی‌هاست و قول می‌دهیم که از بدترین کابوس‌های تو بدتر خواهد شد.

پاسخ حشدالشعبی و نگرانی واشنگتن
بسیج مردمی عراق که از جنایات اخیر امریکا خشمگین هستند، حق پاسخگویی به خود را محفوظ می‌دانند و به دنبال انتقام سخت از امریکایی‌ها هستند. یکی از فرماندهان حشدالشعبی گفت که نیرو‌های آن پاسخ سختی به حمله امریکا به مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق خواهند داد. عبدالهادی الدراجی در گفتگو با پایگاه العهد، گفت: «امریکا با حمله به مواضع حشدالشعبی، حاکمیت عراق را نقض کرده و برای آن احترامی قائل نیست». وی با تأکید بر اینکه فرماندهان حشدالشعبی حق داشتن ارتباط با ایران را دارند، تصریح کرد: «باید قانونی و عملی به اقدام امریکا در بمباران مواضع حشد پاسخ داد». محمد محیی، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق هم دیروز در گفتگو با پایگاه «بغداد الیوم» درباره نشست فوق‌العاده رهبران این گردان برای بررسی نحوه پاسخگویی به نیرو‌های امریکایی تصریح کرد: «در این نشست سازوکار برای پاسخ مناسب به نیرو‌های امریکایی پس از حمله به مقر‌های حشدالشعبی در القائم و بازنگری در توافق امنیتی امضا شده میان عراق و ایالات متحده بررسی شد». وی افزود: «موضع گردان‌های حزب‌الله درباره این تجاوز شفاف است. باید پاسخی مناسب و در سطحی مطلوب به این تجاوز داده شود.»

هشدار حشدالشعبی درحالی است که مقامات واشنگتن از این مسئله به شدت نگران هستند. مسئولان نظامی امریکایی روز سه شنبه اعلام کردند، احتمال هرگونه اقدامات تلافی‌جویانه را در واکنش به حملات هوایی امریکا به مواضع گردان‌های حزب‌الله وابسته به حشدالشعبی در عراق و سوریه از نزدیک پیگیری می‌کنند و ممکن است با چرخه عملیات تلافی‌جویانه روبه‌رو شوند. مسئولان نظامی امریکا که به شرط عدم انتشار نام‌شان با خبرگزاری رویترز مصاحبه کردند، گفتند: «شکی ندارند که حشدالشعبی به گونه‌ای واکنش نشان خواهد داد». یکی دیگر از مسئولان نظامی امریکایی هم گفت: «این نگرانی وجود دارد که حوادثی که طی روز‌های گذشته رخ داده به چرخه اقدامات تلافی‌جویانه منجر شود.»

یک روز پس از حملات هوایی امریکا به مواضع بسیج مردمی، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق اعلام کرد که مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا با او تماس گرفته و او را در جریان نزدیک بودن زمان اجرای حمله‌ای نظامی به مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق قرار داده بود. به گزارش شبکه السومریه نیوز، عادل عبدالمهدی اظهار کرد: «تلاش کردم با حشدالشعبی تماس بگیرم، اما حمله به سرعت اجرا شد، یک ساعت از تماس مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا نگذشته بود که حمله انجام شد.»

حمایت سعودی- صهیونیستی
رژیم صهیونیستی و سعودی که از هر اقدام امریکا علیه محور مقاومت به شدت استقبال می‌کنند، این بار هم از حملات به مواضع حشدالشعبی ذوق‌زده شده و از این جنایت حمایت به عمل آوردند. به گزارش شبکه العالم، یک منبع حکومت سعودی ادعا کرد پادشاهی سعودی حملات گروه‌های مورد حمایت ایران به نظامیان امریکایی در عراق را محکوم می‌کند. این منبع با نادیده گرفتن حملات آشکار امریکا به مواضع حشدالشعبی مدعی شد که «حملات به نظامیان امریکایی، حاکمیت عراق را نقض کرده و بر تلاش‌های مبارزه با تروریسم تأثیر می‌گذارد و این مسئله مستلزم همکاری دولت عراق و نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی از طریق تحقیق در حادثه ۲۷ دسامبر در نزدیکی کرکوک که به کشته شدن یک شهروند امریکایی منجر شد و انجام تدابیر مناسب برای جلوگیری از تکرار اقدامات خصمانه مورد حمایت نظام ایران است». بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در تماس تلفنی با وزیر خارجه امریکا، به وی بابت حمله به مواضع نیرو‌های مسلح عراق تبریک گفت. اسرائیل کاتص، وزیر خارجه اسرائیل هم از این حمله استقبال کرده و آن را یک نقطه عطف در منطقه خوانده بود. چند ماه پیش پهپاد‌های اسرائیلی به تعدادی از پایگاه‌های حشدالشعبی در خاک عراق حمله کردند و نتانیاهو تلویحاً مسئولیت این حملات را برعهده گرفت و مدعی شد که تل‌آویو به همه پایگاه‌های ایران در منطقه حمله خواهد کرد.
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
0
1
خدا قوت رزمندگان اسلام
این لانه عنکبوتی شیطان بزرگ امریکای جهانخوار را بکلی ویران نموده و همانند ایران به تصرف خود در آورده و جاسوسان مستقر در آن را به اسارت خود در آورید تا پای امریکا از کشور شما و منطقه بکلی بریده شود .
پیرزوزی از آن حق است .
یا حق .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار