کد خبر: 983739
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۳
تشریح و تبیین دستاورد‌های دفاع مقدس برای نسل‌های سوم و چهارم انقلاب مهم‌ترین هدف از اعزام راهیان نور دانش‌آموزی به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس است. طعم شیرین امنیت به برکت خون این شهداست و سفر‌های راهیان نور با هدف زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال این فرهنگ مقدس به نسل‌های آینده است
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: ایلام؛ استانی مرزی و محروم که ظرفیت‌های زیادی برای شکوفایی دارد. منطقه‌ای که حالا با ۳۰۰ گروه جهادی مردمی آماده است تا رنگ محرومیت و فقر را از چهره خود بزداید و به سمت افق‌های روشنش حرکت کند. حالا پروژه‌هایی که سپاه و بسیج در دستور کار قرار داده و اقداماتی که گروه‌های جهادی در مناطق کم‌برخوردار استان انجام داده‌اند، یکی‌یکی به بار نشسته و مردم می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند. به‌خصوص وقتی که فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) ایلام از سرمایه‌گذاری در ۳۶۰۰ پروژه خبر داد و اعلام کرد از سهم ۴۰ هزار پروژه استان‌ها ۱۴۰۰ پروژه به ایلام رسیده و به‌زودی شاهد بهره‌برداری از ۴۴۰ پروژه خواهیم بود.

همین چند روز پیش بود که با حضور سردار سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ایلام طرح‌های زیادی در جهت محرومیت‌زدایی به بهره‌برداری رسید. ۱۳۰ واحد مسکونی که به خانواده‌های کم‌بضاعت تحویل داده شد را می‌توان در صدر کار‌های سردار قرار داد، اما از آن روز به بعد حرکت‌ها در مسیر محرومیت‌زدایی سرعت بیشتری به خود گرفت و حالا گروه‌های جهادی در کنار نیرو‌های سپاه و بسیج در تلاشند تا در کمترین زمان ممکن طرح‌ها عملیاتی شود و اقدامات به نتیجه برسد.

در همین راستا سردار جمال شاکرمی با بیان اینکه فعالیت‌های سپاه بر مبنای انقلابی، مردمی و ولایی بودن بوده و در تمام مأموریت‌های خود این سه نکته ضروری را در برنامه‌های خود عملیاتی می‌کند، گفت: «بسیج سازندگی سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام تاکنون بیش از ۳۶۰۰ پروژه با اعتبار ۲۱ میلیارد ریال در حوزه عمرانی و ۳ میلیارد ریال در حوزه غیرعمرانی را در دستور کار قرار داده است.»

وی با تأکید بر اینکه سپاه استان در ساخت مساجد، غسالخانه‌ها، جاده‌های بین روستایی، جاده‌های بین مزارع، کمک به پمپاژدارانی که در سیل دچار خسارت شدند و در حوزه‌های غیرعمرانی اقدامات بسیار مؤثری انجام داده است، ادامه داد: «از ۴۰ هزار پروژه‌ای که امسال به استان‌ها ابلاغ شد سهم استان ایلام ۱۲۰۰ پروژه بود که ما تاکنون ۴۴۰ پروژه را عملیاتی کرده‌ایم و به‌زودی شاهد بهره‌برداری از آنان خواهیم بود.»

شاکرمی ابراز امیدواری کرد: «از پروژه‌های مهم و قابل توجه آبی کردن ۵۰۰ هکتار از زمین‌های دیمی استان بوده که با ایجاد سد و اقدامات محرومیت‌زدایی انجام شد.» ازجمله مهم‌ترین اقدامات سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام را می‌توان بعد از وقوع سیل در این استان مشاهده کرد. وقتی سیل بهاری بخشی از استان و روستا‌هایی را درنوردید و خساراتی به شهروندان تحمیل کرد، نیرو‌های سپاه و بسیج در کمترین زمان، کار‌ها را شروع کردند و به خدمات‌رسانی پرداختند.

در همین رابطه فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام، گفت: «سپاه بعد از وقوع سیل نقش پیشتاز داشت و از همان روز نخست وقوع این حادثه در کنار مردم بود و در ساخت سه پل اساسی بخش ماژین اقدامات لازم را به‌کار گرفت. در مورد ساخت این پل‌ها هم باید گفت که نیرو‌های ما با کمک نیروی هوافضای سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیا این سه پل را به بهره‌برداری رساندند.»

وی ادامه داد: «در بخش سیروان بیش از ۱۰ کیلومتر جاده ارتباطی که بر اثر سیل از بین رفته بود در کمترین زمان ممکن بازسازی شد.» شاکرمی با بیان اینکه مصمم هستیم در قالب طرح جهاد همبستگی بیش از ۳۰۰ خانه را تعمیر و مرمت کنیم، ادامه داد: «در حوزه محرومیت‌زدایی با تفاهمنامه‌ای که بین سپاه و کمیته امداد وجود دارد، ۶۴۰ خانه برای محرومین در تابستان ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است و ۱۵۰ پروژه نیز در هفته بسیج به بهره‌برداری رسید.»

وی با اشاره به اینکه سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام در تمام نقاط استان به‌ویژه در جا‌هایی که اعتبار لازم وجود نداشته تاکنون کار تعمیر و مرمت بیش از ۲۱۳ مسجد را انجام داده است، در مورد اعزام گروه‌های جهادی به نقاط محروم گفت: «بیش از ۳۰۰ گروه جهادی در استان برای انجام کار‌های عمرانی و غیرعمرانی سازماندهی شده است و با اعزام به مناطق محروم استان کار‌های لازم را انجام می‌دهند.» در زمینه اقدامات بهداشت و درمان در ایلام می‌توان به فعالیت کلینیک تخصصی بسیج جامعه پزشکی در مهران اشاره کرد که به مدت ۱۵ روز به مردم خدمات‌رسانی کرد. مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه امیرالمؤمنین (ع) ایلام در مورد بخش‌های مختلف این کلینیک تخصصی گفت: «این کلینیک درمانی دارای بخش‌های دندانپزشکی، آزمایشگاه تخصصی و فیزیوتراپی بود که به مدت دو هفته با استقرار در مرز مهران خدمات تخصصی به مراجعه‌کنندگان به صورت رایگان ارائه کرد و بین ۴۰ تا ۴۵ نفر در هر شیفت به نیازمندان در سه حوزه درمانی خدمات تخصصی ارائه می‌کردند.»

سرهنگ ساسان زمانی با اشاره به اینکه علاوه بر کادر درمانی تخصصی استان ایلام، تیم‌های درمانی از استان‌های معین تهران، اصفهان، کرمانشاه، یزد و کرمان در خدمت بیماران بودند، ادامه داد: «بخش دندانپزشکی این کلینیک بسیار مجهز بود و دو بخش دیگر شامل فیزیوتراپی و آزمایشگاه تخصصی هم در کنار آن قرار داشت.»

اردو‌های راهیان نور، برنامه ثابت ایلامی‌ها
اعزام دانش‌آموزان به مناطق عملیاتی و اردو‌های راهیان نور را باید جزو برنامه‌های ثابت در ایلام دانست. در همین راستا چند روز پیش بود که فرمانده سپاه چرداول از اعزام ۱۵۰ دانش‌آموز چرداولی به اردو‌های راهیان نور خبرداد. سرهنگ پاسدار پاکزاد نوید، با بیان اینکه ۱۵۰ نفر از دانش‌آموزان بسیجی از مناطق مختلف شهرستان چرداول در قالب سه اتوبوس و به مدت دو روز در قالب اردو‌های راهیان نور به شهرستان‌های مهران و دهلران اعزام شدند، گفت: «تشریح و تبیین دستاورد‌های دفاع مقدس برای نسل‌های سوم و چهارم انقلاب مهم‌ترین هدف از اعزام راهیان نور دانش‌آموزی به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس است.»

وی با اشاره به ۲۵۰ هزار شهید کشور که در طول دفاع مقدس تقدیم شده است، تصریح کرد: «طعم شیرین امنیت به برکت خون این شهداست و سفر‌های راهیان نور با هدف زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال این فرهنگ مقدس به نسل‌های آینده است. در مدتی که این نیرو‌ها در شهرستان‌های مهران و دهلران هستند از یادمان‌های مختلف شهدا بازدید خواهند کرد و راویانی که کاروان را همراهی می‌کنند نیز به عملیات‌های انجام شده و بیان خاطرات شهدا خواهند پرداخت.»

فرمانده سپاه چرداول تصریح کرد: «نسل جوان ما باید با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا شود و هدف از اعزام نیز آشنایی این نسل به‌ویژه جوانان با فرهنگ شهادت، ایثار و ازخودگذشتگی و انتقال این فرهنگ به آنان است.».
اما کمی آن‌طرف‌تر یعنی از شهرستان ایوانی هم تا کنون ۵۰۰ دانش‌آموز به مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام شده‌اند. سرهنگ عارف یاسمی، فرمانده سپاه ناحیه ایوان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۵۰۰ دانش‌آموز ایوانی در قالب کاروان راهیان نور دانش‌آموزی شهرستان ایوان با هدف انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی قشر نوجوان با ارزش‌های دفاع مقدس به مناطق عملیاتی شهرستان‌های دهلران و مهران و غرب کشور اعزام شدند، گفت: «این کاروان‌ها از مناطق عملیاتی همچون قلاویزان، قرارگاه عملیاتی حضرت امیر (ع) در دوران دفاع مقدس، نقطه ایثار، شرهانی و... بازدید کردند؛ همچنین در این اردو اکیپ‌های پشتیبانی، امدادی، راویان و روحانیون تبلیغی و فرهنگی کاروان را همراهی کردند.»

به گفته این مسئول، در کنار بازدید از مناطق عملیاتی برنامه‌های مختلف فرهنگی و آموزشی برای دانش‌آموزان نیز اجرا شد. سرهنگ یاسمی تأکید کرد: «نسل جوان ما نیازمند آشنایی بیشتر با رشادت‌های رزمندگان و سیره شهدا است و با توجه به تبلیغات دشمن در فضای مجازی و ماهواره‌ها، اردو‌های راهیان نور یکی از بهترین راه‌ها برای انتقال این فرهنگ و معنویت‌افزایی در این قشر است.»، اما در شهرستان ایوانی فعالیت‌های دیگری هم در حال انجام است. مخصوصاً اینکه بدانیم بسیج سازندگی در این شهرستان با هدف محرومیت‌زدایی گام‌های خوبی برداشته است.
در همین رابطه فرمانده سپاه ناحیه ایوان با اشاره به فعالیت‌های بسیج سازندگی خاطرنشان کرد: «در کنار مأموریت فرهنگی و آموزشی بسیج در شهرستان مأموریت‌های بسیاری در عرصه بسیج سازندگی و محرومیت‌زدایی به ما محول شده است که بسیج سازندگی سپاه ناحیه ایوان در راستای رفع محرومیت اقدام به ساخت چهار واحد مسکونی محرومان کرده است که در این راستا ۱۲۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص پیدا کرده است.»

وی با بیان اینکه سپاه و بسیج سازندگی تمام توان خود را برای رفع محرومیت به کار می‌گیرند، به توافقنامه‌ای که بین سپاه و کمیته امداد امام خمینی (ره) در این زمینه منعقد شده، اشاره و خاطرنشان کرد: «کمیته امداد امام خمینی (ره) باید ضمن شناسایی افراد محروم و بی‌بضاعت، زمین مورد نظر را برای ساخت واحد مسکونی مربوطه در اختیار سپاه قرار دهد تا اقدامات لازم انجام شود.» وی همچنین به فعالیت این نهاد در سایر عرصه‌ها اشاره و بیان کرد: «ساخت سرویس‌های بهداشتی، لایروبی انهار و اقدامات عمرانی از دیگر فعالیت‌های بسیج سازندگی است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار