کد خبر: 983389
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
اعتراض مسالمت‌آمیزی که می‌توانست منجر به نتیجه بیشتر و اخذ حمایت‌های دوچندان از دولت شود با اغتشاش و تخریب به حاشیه کشیده شد تا حواشی بنزینی فراموش گردد و حفظ امنیت در رأس قرار گیرد. ساعات پایانی ۲۳ آبان ماه صف پمپ بنزین‌ها یکی پس از دیگری طولانی‌تر می‌شود. گویا خبرهایی در راه است و تایید و تکذیب‌های یک سال اخیر درخصوص گرانی بنزین قرار است رنگ واقعیت به‌خود بگیرد. عقربه‌های ساعت روی ۲۴ بامداد می‌ایستد و خبری مهم فضای مجازی را در بر می‌گیرد، “بنزین گران شد!”

اما واکنش‌ها به این خبر مثبت نیست، رسانه‌ها در گام اول از آغاز طرح سهمیه‌بندی بنزین در شب مبارک انتقاد می‌کنند و در گام بعد افزایش قیمت بنزین را در شرایط اقتصادی موجود فشاری مضاعف بر اقشار ضعیف جامعه تلقی می‌نمایند.

اپیزود دوم: هجمه‌ها به دولت سنگین است و کاربران فضای مجازی که گرانی بنزین را افزایش نرخ دیگر محصولات و کرایه‌ها تعبیر می‌کنند حسابی از کوره در رفته‌اند! تصمیم سرانِ قوا برای اجرای طرحِ فوق در حاشیه قرار می‌گیرد و بحث جناحین پیرامونِ حاضرین در شورای هماهنگی و موافقت همه‌ی اعضاء آن داغ‌تر می‌شود. عده‌ای معتقدند افزایش قیمت بنزین با اصرارِ قوه‌ی مجریه صورت گرفته اما واقعیت چیز دیگری است و سرانِ قوا با همفکری به این تصمیم رسیده‌اند.

اپیزود سوم: اطلاعیه‌هایی در فضای مجازی در حال پخش است، “ساعت ۱۰ صبح به نشانه‌ی اعتراض خودروهایتان را وسط خیابان خاموش کنید!” اما واکنش‌ها به این درخواست متفاوت است، گروهی از شهروندان از آن استقبال می‌کنند و عده‌ای دیگر این اقدام را بیهوده می‌نامند. حوالی ساعت ۱۰ صبح تصاویر و فیلم‌هایی از ایجاد ترافیک سنگین در برخی شهرها انتشار می‌یابد، تبریز هم جزو آن‌هاست و در یکی دو نقطه‌ی شهر چند خودرو پیش‌قراول شده‌اند و راه را بند آورده‌اند!

یک ساعت از ماجرا می‌گذرد و ترافیک در نقاط مرکزی شهر پایان می‌یابد. عده‌ای از اینکه اعتراض‌شان را با خاموش کردن خودرو وسط خیابان نشان داده‌اند خرسندند و برخی شهروندان به‌خاطر اینکه در ترافیک اجباری مانده‌اند تا معترض لقب بگیرند عصبانی‌اند!

اپیزود چهارم: پیش‌بینی‌ها تحقق می‌یابد، آنانکه خواستار وقایع ۱۰ صبح شده‌اند شهروند عادی نیستند و قرار هم نیست با ایجاد ترافیک یک ساعته در شهر ارضاء شوند. خبرهای خوبی از میدان فهمیده‌ی تبریز و برخی نقاط سایر کلانشهرها به گوش نمی‌رسد، عده‌ای مطالبات مردمی را به حاشیه رانده‌اند و در این مسیر با مدیریت فضا و تهییج برخی جوانان درصدد ایجاد آشوب و ناامنی‌اند.

صحنه‌هایی از کتک‌کاری و سنگ‌اندازی به مامورین در فضای مجازی در حال پخش است و اضطراب و استرس را می‌شود در نگاهِ بینندگان لمس کرد، دیری نمی‌گذرد که اینیستا و تلگرام می‌پرد! شورای عالی امنیت ملی برای جلوگیری از تهییج مردم و سوءاستفاده از مطالبات و عصبانیت بنزینی‌شان تصمیم گرفته است محدودیت‌های اینترنتی را اعمال کند.

اپیزود پنجم: مردم نگران‌اند و از آنجا که اینترنتی در دسترس نیست، اخبار خیابانی را از حاضرین در صحنه می‌شنوند اما نقلِ قول‌ها متفاوت است. اواخر بامداد همان روز خبر می‌رسد چند پمپ بنزین و بانک را تخریب و به اتوبوسِ شرکت اتوبوسرانی تبریز هم رحم نکرده‌اند! تخریب‌های بی‌هدف و کور شهروندان را عصبانی کرده است و آنان حال بیش از آنکه نگران روزگار بنزین سهمیه‌ای و آزادِ ۳ هزار تومانی باشند، دلواپسِ امنیتی‌اند که مختل شده است!

اپیزود ششم: دومین روز پساگرانی بنزین فرا می‌رسد، برخی نمایندگان مجلس از لغو طرح سهمیه‌بندی سخن می‌گویند اما گروهی دیگر از نمایندگان این اقدام را کاملاً قانونی عنوان و ناشی از اختیاراتی می‌دانند که خودِ مجلس به دولت داده است. ساعاتی می‌گذرد و واکنش رهبر انقلاب به تصمیم سران قوا منتشر می‌شود اما از آنجا که فضای مجازی در دسترس نیست بیشتر شهروندان از طریق بخش‌های خبری رسانه ملی از جزئیات آن مطلع می‌شوند. رهبر انقلاب با حمایت از سران قوا این تصمیم را کارشناسی‌ شده می‌نامند و با اشاره به اعتراضات احتمالی، خواهان توجه به معیشت ملت می‌شوند.

اپیزود هفتم: ۲۶ آبان ماه تبریز آرام است،‌ بزن و بکوب‌‌های کمتر از هزار نفره با عدم همراهی مردم نتیجه‌ای درپی نداشته است. عوامل اصلی اغتشاشات دستگیر شده‌اند و شهروندان ناراضی از اوضاعِ اقتصادی و گرانی بنزین راهِ بهبود معیشت‌شان را در ناامنی نمی‌بینند.

حال نوبت مسئولان است که در فضایی آرام و مسالمت‌آمیز به اعتراضات به‌حقِ مردم پاسخ دهند! آنان وعده می‌دهند قیمت جدید بنزین بر سایر محصولات تاثیری نمی‌گذارد و برای تضمینِ حرف‌شان نظارت و بازرسی‌ها را افزایش می‌دهند. شوکِ افزایش قیمت بنزین همانند گرانی دلار! بازار را زیاد ملتهب نمی‌کند اما علی‌رغم تلاش مسئولین در افزایش قیمت برخی کالاها چندان هم بی‌تاثیر نیست.

اپیزود هشتم: با پایانِ اغتشاشات نوبت به بررسی پرونده‌ی دستگیرشدگان می‌رسد، جوانان فاقد سابقه‌ی کیفری و کسانی که در دام عوامل اصلی آشوب‌ها افتاده‌اند با رفتار مسالمت‌آمیز قوه قضائیه و تاکید رهبری رهایی می‌یابند اما متهمانی با سوابق کیفری و امنیتی که نقش لیدر و تخریب‌گر را ایفا کرده‌اند باید پاسخگو باشند!

اپیزود نهم: بازگشت آرامش به اقصی‌نقاط کشور دشمنان و رسانه‌هایشان را آشفته‌خاطر کرده است. حال خط خبری آنان کشته‌سازی و تهییج دوباره مردم است اما شهروندان آگاهی‌شان را در راهپیمایی محکومیت اغتشاشات نشان داده‌اند و فریبِ ترفند قدیمی این رسانه‌ها را در اعلام اعداد و ارقام غیرمستند نمی‌خورند.

اپیزود دهم: خیابان‌های شهر آرام است و مردم علی‌رغم مشکلات مالی و معیشتی مشغولِ زندگی‌اند. شرایط برای عده‌ای از آنان دشوار است اما حداقل می‌دانند دردشان معیشت است و قرار نیست ناامنی و تبعات آن نیز بر این درد بیافزاید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر