کد خبر: 982791
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
توصیه های پلیس درحوادث رانندگی هنگام بارش برف ؛
رانندگان عزیز با رعایت موارد و توصیه های پلیس می توانند از حوادث رانندگی ناشی از شرایط جوی هنگام بارش برف، باران و یخ زدگی سطح جاده ها پيشگيري کنند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،يکي از پديده هاي زيباي عالم هستي که موجب خیر و برکت می گردد بارش برف و باران است ، ولي عدم رعايت الزامات ايمني متناسب با شرايط جوي، حوادث و سوانح رانندگي ناشي از لغزنده بودن جاده ها به هنگام بارش نزولات آسماني را در پي داشته و هر ساله صدمات جاني و خسارت هاي مالي فراواني برجا مي گذارد.

اقدامات اوليه براي آمادگي راننده :

با برنامه ريزي رانندگي نمائيد.

هنگام خستگي رانندگي نکنيد.

از وضعيت جاده ها و مسير حرکت مطلع شويد و به توصيه هاي پليس راه در مورد جاده ها يا عدم مسافرت در موارد غير ضروري در زمستان بويژه در جاده هاي برف گير توجه نمائيد.

قبل از حرکت و اقدام به رانندگي، وضع هوا را در مسير و زمان حرکت بررسي کنيد.

زمان رسيدن به مقصد را با در نظر گرفتن تاخير به علت بعد مسافت، بارش برف سنگين، کاهش ديد، مسدود بودن جاده و تصادفات احتمالي خودروها پيش بيني نمائيد.

لباس گرم و راحت بپوشيد، هر وقت لازم بود لباس هايتان را کم يا زياد کنيد و خودرو را در محل امن و ايمن متوقف کنيد.

- قبل از رانندگي، خودرو را گرم کنيد. اين کار رطوبت جمع شده روي شيشه ها را کاهش مي دهد.

خودرو را در پارکينگ و فضاي بسته گرم نکنيد.

برف و يخ را از خودرو پاک کنيد. اين موضوع براي ديد بيشتر و همچنين ديده شدن خيلي مهم است.

اگر برف چشم هايتان را مي زند از عينک آفتابي استفاده کنيد.

از وسايل ارتباطي مانند تلفن همراه فقط جهت کمک رساني استفاده نموده و در هنگام رانندگي از آن استفاده نکنيد.

اقداماتي که براي آماده کردن خودرو در زمستان بايد انجام پذيرد.

رانندگي در آب و هواي سرد و مرطوب زمستان و برف و يخ، گاهي شرايط نامناسبي براي راننده و خودرو ايجاد مي کند بنابراين نگه داشتن خودرو در شرايط خوب فني و سرويس بموقع آن احتمال حادثه را در هنگام رانندگي کاهش و از رويداد و حوادث ناگوار پيشگيري مي کند لذا براي آماده نگه داشتن خودرو در زمستان بايد به موارد مشرح زير توجه شود.

سامانه الکتريکي و برق خودرو:

اگر باتري خودرو ضعيف است، آن را شارژ يا تعويض و سامانه احتراق و سيم هاي رابط و محفظه توزيع بنزين ( انژکتور ) را کنترل و همه چراغ ها شامل چراغ جلو، چراغ بغل ، فلاشرها، چراغ عقب، چراغ راهنما، چراغ مه شکن و چراغ ترمز را نيز از لحاظ سالم بودن کنترل نمائيد.

سامانه ترمز: سامانه ترمز خودرو و بويژه لنت ها و لوله هاي انتقال، روغن ترمز و ... را از لحاظ سلامت بررسي کنيد.

لاستيک:انتخاب لاستيک مناسب بسيار مهم است. توصيه مي گردد در مناطقي که برف سبک مي بارد، از لاستيک هاي چهار فصل راديال و در مناطقي که برف سنگين مي بارد از لاستيک هاي مخصوص برف و در برف شديد و يخبندان براي هر چهار چرخ از زنجير چرخ استفاده کنيد . همچنين فشار باد لاستيک ها و تاير يدکي را کنترل و در صورت لزوم آن را به مقدار استاندارد تنظيم و هميشه چرخ ها را بالانس نموده و تراز بودن آن ها را کنترل و در صورت لزوم آن را اصلاح و عمليات ميزان فرمان انجام دهيد.

سامانه اگزوز:سامانه سالم اگزوز از مسموميت سرنشينان ناشي از منواکسيد کربن پيشگيري مي کند به همين منظور اگزوز را از نظر وجود پوسيدگي بررسي و در صورت متوقف شدن در برف، پنجره ها را به آرامي باز و موتور و بخاري را روشن بگذاريد تا گاز حاصله خارج شود همچنين مراقب باشيد که لوله اگزوز با برف و يخ مسدود نشود چون مسدود شدن دريچه خروجي اگزوز موجب ورود منواکسيد کربن به داخل خودرو خواهد شد.

سامانه گرمايشي:رادياتور و شلنگ ها را از نظر وجود سوراخ و نشتي بررسي و مطمئن شويد که رادياتور خودرو به مقدار مناسب ضد يخ داشته باشد و همچنين بخاري و گرمکن هاي شيشه جلو وعقب خودرو را نيز کنترل تا از کارکرد صحيح آن مطمئن شويد.

برف پاکن هاي شيشه جلو:مطمئن شويد برف پاکن هاي شيشه جلو درست کار مي کنند و اگر کهنه و فرسوده شده اند، آنها را تعويض و مخزن مايع را با محلول ضد انجماد هميشه پر نگه داريد.

سوخت:پيش از سفر و رانندگي طولاني، باک سوخت خودرو را پر و اجازه ندهيد سطح سوخت خيلي پائين بيايد. ممکن است زمان رانندگي تا پمپ بنزين يا پمپ گاز بعدي از آن چه تصور مي کنيد بيشتر طول بکشد چون اگر در برف گير بيفتيد موتور خودرو منبع گرمايش خواهد بود.

داشتن وسايل مورد نياز درجعبه زمستاني خودرو:جعبه محتوي زنجير چرخ مناسب، کيسه نمک يا ماسه، گوني، بيلچه يا پاروي کوچک، فرچه برف، يخ شکن، سيم يدک کش، علايم هشدار دهنده مانند چراغ هاي اضطراري، مايع برف پاکن شيشه براي دماي خيلي سرد، دستمال کاغذي، چراغ قوه و باطري اضافي، پتو، لباس گرم اضافه شامل کلاه، لباس هاي بادگير و کفش چرم، جعبه کمک هاي اوليه، مقداري آب، خشکبار و غذاي کنسرو شده، نقشه جاده، کبريت، شمع و فندک ( فقط هنگامي که پنجره ها جهت پيشگيري از مسموميت با گاز منواکسيد کربن باز است استفاده شود)، تابلوي هشداردهنده و پرچم هايي با رنگ روشن که قابل ديد باشد.

3- نحوه رانندگي در شرايط جوي زمستاني در جاده ها( برفي، بارندگي و يخ زدگي)

-پيش از شروع به رانندگي، کمربند ايمني را ببنديد و در طول رانندگي هميشه آن را بسته نگه داريد.

-آهسته برانيد، رانندگي با سرعت کم، بهترين اقدام پيشگيرانه از حادثه و اتفاق ناگوار در جاده هاي لغزنده است. اغلب تصادف ها به علت سرعت زياد و ديد ناکافي در شرايط نامساعد جوي رخ مي دهد.

- هوشيار باشيد! يخ هاي خيلي شفاف، قابل ديد نبوده و شبيه آسفالت، براق و تازه به نظر مي رسد در صورتيکه بايستي خاکستري روشن باشد.

- هنگام نزديک شدن به تقاطع هاي برفي و يخ زده سرعت را کم کنيد.

- اگر هوا نامساعد است، زمان سفر را تغيير و در صورت امکان سفر را به تاخير بيندازيد.

- با چراغ هاي نورکم (چراغ کوچک جلو) حرکت کنيد چون نور اين چراغ ها براي روز، مناسب تر است زيرا موجب مي شود خودرو از دور ديده شود.

-فاصله را با خودروي جلويي بيشتر کنيد. زمان توقف خودرو در يک جاده يخ زده دو برابر زمان توقف آن در جاده خشک است. براي مثال در سرعت 60 کيلومتر در ساعت خودرو پس از حدود 45 متر به طول کامل متوقف مي شود که اين مقدار در جاده لغزنده با سطح يخي به 80 متر هم مي رسد.

-از سمت راست حرکت کنيد و هنگام سبقت و يا تغيير مسير از علايم هشدار دهنده استفاد کنيد.

- خودرو را با حرکت آرام و دقيق کنترل کنيد. زيرا تغيير مسير سريع همراه با ترمز يا گاز متناوب موجب سرخوردن و لغزندگي خودرو مي شود.

- به تابلو هاي راهنماي جاده توجه داشته و در صورت نزديک شدن به پل سرعت را کم کنيد. چون پل هاي فلزي و بتوني حتي وقتي يخ روي سطح آسفالت وجود ندارد ممکن است يخ زده و لغزنده باشد، پل ها در معرض هواي سردتر هستند و زودتر از سطح جاده، لغزنده مي شوند.

- اگر شرايط جوي نامناسب است سعي کنيد پيش از اينکه جاده بسته شود از آن خارج شويد.

- به وسايل نقليه برف روب و شن ريز نزديک نشويد.

- پيش از وقوع حوادث جوي چگونگي بستن زنجير چرخ را تمرين کنيد.

- قبل از حرکت زنجير چرخ را ببنديد تا موجب انسداد معبر و ايجاد خطر براي خودرو و سايرين نباشيد.

-از مناسب بودن اندازه ي زنجير چرخ با تاير خودروي خود اطمينان حاصل نمائيد.

-پس از بستن زنجير کمي به جلو حرکت کرده تا زنجير به خوبي بر روي لاستيک قرار گيرد و مجدداً آن را تنظيم نمائيد.

- با زنجير چرخ بسته و با سرعت بيش از 50 کيلومتر بر ساعت حرکت نکنيد چون افزايش و کاهش ناگهاني سرعت همراه با زنجير چرخ بسيار نامطلوب بوده و به چرخ و خودرو آسيب مي زند.

- با وجود زنجير چرخ هم ممکن است خودرو سر بخورد بنابراين احتياط را از دست نداده و با دقت رانندگي بکنيد.

4- اقداماتي که در صورت گرفتار شدن در برف بايد انجام پذيرد.

- خونسردي خود را حفظ کنيد.

- از تماس زياد با سرما پرهيز کنيد. هواي سرد مي تواند استرس بيشتري به قلب وارد و خطراتي براي فرد ايجاد کند. مراقب علايم و نشانه هاي کاهش دماي بدن و يخ زدگي باشيد.

- هنگام توفان و کولاک داخل خودرو بمانيد.

-براي آوردن نيروي کمکي خودرو را ترک نکنيد مگر اين که ساختمان و محل اسکان مناسب در نزديکي وجود داشته باشد و بتوانيد در آن پناه بگيريد.

- هنگام بارش برف، فاصله ها واقعي به نظر نمي رسد، ممکن است اماکني جهت پناه گرفتن در نزديکي احساس ولي در اصل دور بوده و براي پياده روي در برف شديد و رسيدن به آن مشکلاتي را بوجود بياورد.

-چراغ هاي خودرو را روشن و لباس يا پارچه روشن روي آنتن راديو آويزان نمايند که اين امر موجب ديد بهتر در روز برفي مي شود.

- اگر نمي توانيد خودرو را از برف خارج کنيد در داخل خودرو بمانيد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار