کد خبر: 982553
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶
هرچند خبر مهمی به جز تعارفات شرقی و الفاظ دیپلماتیک از دیدار روحانی و آبه بیرون نیامد، اما حتی اگر مفروض بداریم که این دیدار راه باریکی در کنار تحریم‌ها باز خواهد کرد، باز این شرایطی نیست که ما را به پایبندی به برجام و تماشای تضییع حقوق ملت ایران در این قرارداد چندجانبه راضی نگه دارد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: قرار بود با برجام هم چرخ سانتریفیوژ‌ها بچرخد و هم چرخ معیشت مردم، اما ظاهراً حالا فقط چرخ هواپیما‌های رئیس‌جمهور و مذاکره کنندگان برجام می‌چرخد که شرق و غرب عالم را برای تعبیه سوراخی در دیوار برجام درمی‌نوردند.

سفر یک روزه روحانی به ژاپن و دیدار با شینزو آبه نخست وزیر این کشور به پایان رسید؛ دیداری که رسانه‌های نزدیک به دولت طی هفته اخیر کوشیدند، از آن به عنوان یک گشایش اقتصادی یاد کنند. اما این دیدار هم مانند دیگر دیدار‌های مقامات کشورمان برای نجات برجام و ترغیب طرف‌های برجامی تنها یک دیدار به ظاهر معمولی بود. حتی برخلاف تصور این طرف ژاپنی بود که از ایران خواست از اتخاذ گام‌های بیشتری (کاهش تعهدات هسته‌ای) که ممکن است به تضعیف این توافق منجر شود، خودداری کند.

با این حال محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود این دیدار را «سازنده» توصیف کرد و نوشت: «دیدار بین حسن روحانی و آبه شینزو نخست وزیر ژاپن، سازنده، دوستانه و صمیمی و برای تقویت هر چه بیشتر روابط دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی بود. از میزبانان ژاپنی تشکر می‌کنیم که «انقلاب زمستانی» را در کنار ما جشن گرفتند.» روزگاری نه چندان دور برجام نزد حامیان آن به آفتاب تابانی تعبیر می‌شد که منتقدان چشم دیدن آن را ندارند، اما اکنون به «هرجا» از جمله سرزمین آفتاب تابان متوسل می‌شوند تا مانع از مرگ آن شوند. اکنون باید دید آیا این بار دیپلماسی شرقی خواهد توانست این تحفه غربی را نجات دهد؟

شینزو آبه حرف غربی‌ها را تکرار کرد، روحانی پاسخ ایران را؛ این سرانجام دیدار رئیس جمهور ایران و نخست‌وزیر ژاپن براساس گزارش‌هایی است که از این دیدار به دست رسانه‌ها سپرده شده است که پس از کلی فضاسازی رسانه‌ای سرانجام جمعه عصر به وقت تهران در توکیو انجام شد. نخست‌وزیر ژاپن در این دیدار از حسن روحانی خواست ایران به تمامی تعهدات خود در برجام پایبند بماند و رئیس جمهور کشورمان هم تأکید کرد که «کاهش مرحله به مرحله تعهدات برجامی از سوی ایران بعد از خروج امریکا از این توافق و کوتاهی اروپایی‌ها از عمل به تعهدات‌شان در چارچوب مفاد برجام بوده است.» سخن روحانی یک امر عقلی است؛ روشن است توافق بین چند کشور نمی‌تواند با پایبندی صرفاً یکی از کشور‌ها به تعهدات خود پابرجا بماند. روحانی هم البته تلویحاً از ژاپن درخواست می‌کند که باید با تحریم‌های امریکا علیه ایران مقابله کند؛ چه آنکه این تحریم‌ها نوعی از تروریسم اقتصادی است. در این دیدار ابتدا شینزو آبه و سپس حسن روحانی صحبت کرد. مراسم استقبال رسمی هم در کاخ نخست‌وزیری ژاپن برگزار شد. آنچه از دیدار دو مقام عالی‌رتبه دولت‌های ایران و ژاپن منتشر شده و چیزی فراتر از یک دیدار معمولی نیست، مربوط به دیدار علنی است. روحانی و شینزو گفت‌وگویی خصوصی و پشت در‌های بسته هم داشتند که فی الحال خبری حتی غیررسمی از آن بیرون نیامده است. روشن نیست آن هم دیدار هم یک دیدار معمولی بوده یا اتفاقاتی خاص در جریان آن روی داده است.

روحانی: امنیت خلیج فارس را بیگانگان به هم ریختند
حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان که به دعوت رسمی نخست وزیر ژاپن به این کشور سفر کرده است، روز جمعه در مذاکرات مشترک با «آبه شینزو» تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره برای برقراری صلح و آرامش در منطقه و جهان با کمک و همکاری کشور‌های منطقه و همسایگان تلاش کرده و در همین راستا نامه‌هایی نیز برای سران کشور‌های منطقه ارسال شده است.

رئیس جمهور با قدردانی از حمایت ژاپن از طرح صلح هرمز اظهارداشت: ایران همواره به مسئولیت خود در تأمین امنیت منطقه عمل کرده و معتقدیم امنیت خلیج فارس توسط کشور‌های بیگانه به هم ریخته است. دکتر روحانی تصریح کرد: برای امنیت منطقه باید ریشه یکجانبه‌گرایی را بخشکانیم و به کسانی که مسیری غیراز همکاری بر اساس قواعد بین‌المللی را تعقیب می‌کنند بفهمانیم باید مسیری دیگر را دنبال کنند.

دیدار‌های مقامات ایران و ژاپن نشان از روابط خوب دو کشور است
روحانی در ادامه با اشاره به روابط خوب ودیرینه (۹۰ ساله) ایران و ژاپن، اظهار داشت: دیدار‌های متعدد سران دو کشور طی شش سال گذشته نشان از روابط بسیار خوب و صمیمانه تهران – توکیو نسبت به چند دهه گذشته دارد و خوشحالم که در نودمین سالگرد برقراری روابط سیاسی دو کشور سومین دیدار بین ما برقرار می‌شود. رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط دوستانه ایران و ژاپن در تمامی زمینه ها، افزود: دو کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف اعم از انرژی، علم و فناوری‌های نوین، پزشکی، گردشگری، ورزشی، گمرکی و همچنین روابط صنعتی، اقتصادی و تجاری همکاری‌های خود را توسعه دهند.

مبارزه کنندگان با تروریسم باید با تروریسم اقتصادی امریکا علیه ایران هم مقابله کنند
روحانی در ادامه با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی امریکا علیه ایران بعد از خروج غیرمتعهدانه این کشور از توافق برجام، اظهار داشت: خروج یکجانبه امریکا از تفاهمنامه‌های بین‌المللی مثل برجام، امنیت و صلح در جهان را تهدید می‌کند. همه کشور‌ها باید به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متعهد باشند، تحریم‌های امریکا نوعی تروریسم اقتصادی تلقی می‌شود و کشور‌هایی که در راه مقابله با تروریسم فعالیت می‌کنند باید با این کار امریکا نیز مقابله کنند. رئیس جمهور با اشاره به زمینه‌های همکاری میان ایران و سایر کشورها، افزود: ما از هر طرحی که بتواند موجب افزایش تبادلات اقتصادی به‌ویژه در حوزه انرژی و افزایش صادرات و فروش نفت بشود، استقبال می‌کنیم. وی با تأکید بر اینکه کاهش مرحله به مرحله تعهدات برجامی از سوی ایران بعد از خروج امریکا از این توافق و کوتاهی اروپایی‌ها از عمل به تعهداتشان در چارچوب مفاد برجام بوده است، تصریح کرد: معتقدیم برجام یک الگوی مؤثر برای رسیدن به صلح و دوستی میان همه کشور‌ها است.

روحانی با تأکید بر اینکه خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم‌های بی سابقه اقتصادی علیه ملت ایران به سود هیچ‌کس نبوده است، افزود: بدعهدی امریکایی‌ها نه تنها ضربه به یک توافق بزرگ بین‌المللی بود بلکه آسیب و ضربه به صلح و روابط سیاسی دوستانه میان کشور‌ها است. رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی از هر تلاش و کوششی از سوی کشور‌ها برای حفظ برجام و تأمین امنیت و صلح و ثبات در منطقه و جهان استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: به طور طبیعی در چارچوب منافع خود از هیچ‌گونه مذاکره و توافقی در این زمینه رویگردان نیستیم. طی این سال‌ها ایران ثابت کرده که با منطق و گفتگو منافع خود را تأمین می‌کند و همیشه معتقد بوده که با منطق مذاکره و افق برد – برد می‌توان به توافقات مؤثر و پایدار رسید.

تحریم سرنوشتی جز باخت – باخت برای هیچ‌کس ندارد
رئیس جمهور تصریح کرد: روش غیرقانونی امریکا در خروج غیرمتعهدانه از توافق برجام نشان داد که این اقدام ضربه به یک توافق بین‌المللی و صلح و امنیت بود و در واقع نه برای امریکا و نه هیچ‌کدام از طرف‌های برجام سودی نداشت و ثابت کرد که تحریم سرنوشتی جز باخت – باخت برای هیچ‌کس ندارد.

روحانی همچنین ابراز امیدواری کرد که همه کشور‌ها از جمله ژاپن برای حفظ برجام تلاش خود را انجام دهند.

شینزو: ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بماند
آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن نیز در نشست هیئت‌های عالیرتبه ایران و ژاپن با ابراز خرسندی از حضور رئیس جمهور ایران در کشورش گفت: روابط ایران و ژاپن وارد نودمین سال خود شده و رفت و آمد مسئولان دوکشور در سال‌های اخیر موجب تقویت بیش از پیش روابط تهران و توکیو شده است.

نخست وزیر ژاپن با تأکید بر علاقه‌مندی کشورش بر گسترش روابط با ایران در همه عرصه‌ها اظهارداشت: مصمم هستیم همکاری‌های خود را با ایران به‌ویژه در زمینه‌های کنسولی، فنی و مدیریت پزشکی، مدیریت بحران و مقابله با زلزله توسعه دهیم. ژاپن همچنین علاقه‌مند است سریعاً تفاهمنامه دو کشور در حوزه گردشگری عملیاتی شود تا روابط دو ملت نیز بیش از پیش توسعه یابد. آبه شینزو با اشاره به جایگاه بخش‌های خصوصی دو کشور در توسعه همکاری‌های مشترک گفت: ما علاقه مندیم بخش‌های خصوصی دو کشور نیز در روند توسعه روابط مشترک اقتصادی فعال‌تر شوند. نخست وزیر ژاپن با استقبال و اعلام پشتیبانی کشورش از طرح صلح هرمز افزود: تأمین امنیت منطقه برای همه کشور‌هایی که به این حوزه رفت و آمد دارند بسیار مهم است و ما از نقش سازنده ایران در تأمین امنیت و ثبات و صلح در منطقه قدردانی می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ژاپن پیوسته از برجام حمایت کرده و به تلاش‌های خود در این عرصه ادامه می‌دهد، از شروع همکاری کشورش با سه کشور اروپایی در این زمینه خبر داد. رویترز خبر داده که شینزو در این دیدار ابراز امیدواری کرد که ایران به «تمامی تعهدات» خود در توافق هسته‌ای پایبند بماند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
0
ایران متعهدترین کشور به برجام بوده است و به تعهد خود برای اجرای به بندهای برجامی ادامه داده و میدهد.
پاسخ به اجرا نشدن بندهای برجامی خود نیز یکی از تعهدات برجامی است یعنی اجرا نشدن بندها و نقض تعهدات از طرف غرب، ایران را به سمت پاسخ به نقض تعهدات و اجرای بندهای دیگر میکشاند که این خود نیز اجرای تعهدات و در چهارچوب مندرج در برجام است که از طرف ایران اجرا میگردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار