کد خبر: 982513
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۳
فیلم‌هایی که در گام دوم انقلاب باید دید (۲)
گرگ وال استریت، حاوی نکات بسیاری برای تفکر پیرامون رابطه اخلاق و اقتصاد است و فهم نسبتاً خوبی از اقتصاد جهان سرمایه‌داری و پایمال شدن اخلاق در آن ارائه می‌دهد. در گزارشی که خبرگزاری تابناک از پخش نسخه دوبله شده این فیلم در سینمای خانگی ایران تهیه کرده است مشخص شد.
سرویس سیاست جوان آنلاین: هستند کسانی که زندگی را ارزشمندتر از دویدن به دنبال ثروت می‌بینند، اما کمتر گروه یا فردی را می‌توان یافت که کسب ثروت را از اولویت‌های زندگی خود خط زده باشد. آنطور که در بیانیه گام دوم هم آمده، در جمهوری اسلامی کسب ثروت نه تنها جرم نیست که مورد تشویق نیز هست، اما آیا این کسب ثروت از جنس همان پول‌های بیرون غلتیده از چرخ‌دنده‌های تولید ثروت وال‌استریت است؟ قطعاً خیر!
 
شاید بتوان محور اصلی کسب ثروت در اسلام را اخلاق دانست. همان که موجب می‌شود حضرت امام خمینی (ره) به‌رغم املاک فراوان در خمین، علقه‌ای به آن نشان ندهد و همه را وقف عام کند، اما «گرگ وال‌استریت» با نادیده انگاشتنش به فکر به جیب زدن دارایی جامعه و حتی فقرا باشد! «گرگ وال‌استریت» لقبی است که روزنامه‌های اقتصادی امریکا به جردن بلفرد داده‌اند. او یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداران بازار وال‌استریت بود که با سوء‌استفاده از حفره‌های امنیتی، اقتصادی و بهره‌گیری از متد بازاریابی سر بسیاری از مشتری‌هایش را کلاه می‌گذاشت تا با دلالی بورس، ثروتی دست و پا کند.
 
بلفرد غرق شده در فساد و مواد مخدر، به توصیه اولین رئیسش نه چیزی را خلق می‌کند و نه چیزی را می‌سازد، فقط پول را از جیب مشتری‌ها برمی‌دارد و در جیب خودش می‌گذارد تا به جای آن‌ها پول را به خانه برساند. «مارتین اسکورسیزی» در سال ۲۰۱۳ میلادی با ساخت فیلمی با عنوان «The Wolf of Wall Street» زندگی این دلال بازار بورس را با بازی «لئوناردو دی‌کاپریو» بر پرده سینما کشاند. یکی از معروف‌ترین صحنه‌های این فیلم که هنوز هم در آموزش‌های بازاریابی از آن یاد می‌شود، سکانسی است که «بلفرد» به شرکایش یاد می‌دهد چطور با ایجاد تقاضا در مشتری، خودکار خودش را به خودش بفروشند.
 
این اثر سه ساعته، حاوی نکات بسیاری برای تفکر پیرامون رابطه اخلاق و اقتصاد است و فهم نسبتاً خوبی از اقتصاد جهان سرمایه‌داری و پایمال شدن اخلاق در آن ارائه می‌دهد. در گزارشی که خبرگزاری تابناک از پخش نسخه دوبله شده این فیلم در سینمای خانگی ایران تهیه کرده است مشخص شد.
 
هر چند نسخه اصلی «گرگ وال‌استریت» برای برجسته ساختن فساد‌های سردمداران کلاهبردار وال‌استریت دارای صحنه‌های متعدد غیراخلاقی است، اما نسخه دوبله شده که تحت نظارت کمپانی مادر در آسیای میانه عرضه گردیده با حفظ شاکله کلی و سیر قصه، فاقد هرگونه سکانس یا دیالوگ غیراخلاقی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار