کد خبر: 982229
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵
اگر تا پایان سال جاری میلادی بن‌بست مذاکراتی مذاکرات امریکا و کره‌شمالی ادامه یابد، رهبر این کشور احتمالاً در سخنرانی خود به مناسبت آغاز سال نوی میلادی تعلیق مذاکرات هسته‌ای را اعلام می‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: از طرف مقابل، رئیس‌جمهور امریکا که معمولاً در یکی دو سال گذشته عادت به گفتن جمله‌های مثبت البته توخالی درباره رهبر کره‌شمالی داشت، با اعلام اینکه اگر در کره‌شمالی چیزی در حال انجام باشد واقعاً ناامید می‌شود، تأکید کرد که واشنگتن با دقت فعالیت‌های دولت پیونگ‌یانگ را تحت نظر دارد. معنای ناامیدی ترامپ در این خبر یک نشریه کره‌جنوبی می‌شود فهمید که خبر داده است کره‌شمالی احتمالاً در حال توسعه موشک قاره‌پیما با قابلیت حمل چندین کلاهک است.

به گزارش ایسنا، یک مقام وزارت اتحاد کره‌جنوبی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: اگر هیچ پیشرفتی تا پایان سال جاری میلادی حاصل نشود، نمی‌توانیم احتمال اعلام تعلیق در مذاکرات امریکا و کره‌شمالی در سخنرانی سال نوی رهبر این کشور را رد کنیم.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، وی افزود: اگر سیاست امریکا در قبال کره‌شمالی تغییر کند، پیونگ‌یانگ احتمالاً به دنبال فرصت‌هایی تازه برای گفتگو خواهد بود و در عین حال روابط خود را با چین و روسیه تقویت می‌کند. کره‌شمالی اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد، در اواخر ماه دسامبر نشستی جامع برای تصمیم‌گیری درباره «مسائل حیاتی» برگزار خواهد کرد که گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر رویه‌ای قابل توجه در سیاست این کشور، به ویژه در زمینه مذاکرات هسته‌ای با امریکا را افزایش می‌دهد.

نشریه «کوریا هرالد» نوشته که نشانه‌هایی مبنی بر ازسرگیری فعالیت برخی از تأسیسات هسته‌ای کره‌شمالی مشاهده شده است. بر اساس گزارش این نشریه کره‌ای در میانه گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه احتمالاً کره‌شمالی دست به اقدام تحریک‌آمیزی بزند، متخصصان بر این عقیده هستند که فعالیت‌های مشاهده شده از سوی کره‌شمالی احتمالاً شامل آزمایش‌های توسعه موشک بالستیک قاره پیما با قابلیت حمل چند کلاهک و شلیک از زیر دریایی می‌شود.

بر اساس گزارشی که از سوی «موسسه تحلیل دفاعی» کره‌جنوبی منتشر شده، در صورتی که واشنگتن و پیونگ یانگ موفق به پیشبرد مذاکرات نشوند، احتمالاً کره‌شمالی در اوایل سال ۲۰۲۰ پرتابی تحریک آمیزتر از موشک بالستیک کوتاه برد و یا چند موتور موشک، شلیک خواهد کرد.

این موسسه کره‌جنوبی می‌گوید: اگر مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای با امریکا با شکست مواجه شود، پیونگ‌یانگ اقداماتی برای به نمایش گذاشتن قدرت بازدارندگی خود علیه واشنگتن انجام خواهد داد.

کره‌شمالی روز جمعه با گذشت کمتر از یک هفته دومین آزمایش موتور موشکی خود را در تأسیسات پرتاب ماهواره سوهائی انجام داد.

ترامپ: با دقت تحت نظر داریم
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا به خبرنگاران حاضر در جریان نشستش با فرمانداران در کاخ سفید گفت: اگر در کره‌شمالی موضوعی در کار باشد، واقعاً ناامید می‌شوم و اگر چنین چیزی وجود داشته باشد ما مراقب آن خواهیم بود. ما با دقت کره‌شمالی و فعالیت‌هایش را تحت نظر داریم.

استفن بیگان، نماینده امریکا در امور کره‌شمالی که از روز یک شنبه در سئول به سر می‌برد، روز دو شنبه علناً پیشنهاد دیدار با مقامات کره‌شمالی در جریان اقامتش در کره‌جنوبی را مطرح کرد. ترامپ از ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی سه بار با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی دیدار و تلاش کرده تا به توافقی درخصوص امحای برنامه تسلیحات اتمی کره‌شمالی در ازای رفع تحریم‌های امریکا و تضمین امنیتی دست یابد.

قطعنامه پیشنهادی چین و روسیه
در این همین شرایط چین و روسیه با تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای پیشنهاد داده‌اند شورای امنیت سازمان ملل بخشی از تحریم‌ها علیه اقلام صادراتی کره‌شمالی نظیر ممنوعیت صادرات منسوجات، غذا‌های دریایی و مجسمه‌های این کشور را لغو کند. اقدامی که احتمالاً به امید اقناع کره‌شمالی به ادامه مذاکرات یا لااقل ادامه توقف آزمایش موشک‌های دوربرد هسته‌ای‌اش طراحی شده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روسیه اعلام کرده هدف از این پیشنهاد، تشویق به برگزاری مذاکرات بیشتر میان واشنگتن و پیونگ یانگ است.

در این پیش‌نویس همچنین موضوع رفع ممنوعیت مربوط به کارکردن اتباع کره‌شمالی در خارج از این کشور و پایان دادن به یک الزام مربوط به سال ۲۰۱۷ برای استرداد تمامی کارگران این کشور که مشغول به کار در خارج هستند، مطرح شده است. این پیش‌نویس در عین حال پروژه‌های همکاری‌های دو کره در حوزه راه‌آهن و جاده‌ها را از تحریم‌های سازمان ملل معاف می‌کند. هنوز مشخص نشده چه زمان این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته می‌شود. چنین قطعنامه‌ای برای تصویب شدن نیاز به ۹ رأی موافق بدون مطرح شدن وتوی اعضای دائم دارد. واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل به رویترز گفت: ما عجله‌ای در انجام کار‌ها نداریم و مذاکرات با اعضای شورای امنیت امروز (سه شنبه) آغاز می‌شوند. او خاطرنشان کرد: تحریم‌هایی که روسیه و چین پیشنهاد برداشته شدن آن‌ها را داده‌اند ارتباط مستقیمی با برنامه هسته‌ای کره‌شمالی نداشته و صرفاً مسئله‌ای انسانی هستند.

یک مقام وزارت امور خارجه امریکا نیز گفت: اکنون زمان مناسبی برای آنکه شورای امنیت مسئله رفع تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را در نظر بگیرد نیست چرا که اخیراً این کشور تهدید به تشدید اقدامات تحریک‌آمیز خود و خودداری از شرکت در نشست‌ها درباره خلع سلاح هسته‌ای کرده و پیشبرد برنامه‌های تسلیحاتی و موشکی خود را ادامه داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار