کد خبر: 981730
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
شورای عالی قضایی عراق:
یک روز بعد از قتل فجیع نوجوان عراقی در میدان الوثبه بغداد، منابع عراقی از دستگیری دومین متهم به مشارکت در قتل جوان میدان الوثبه بغداد خبر دادند. همزمان، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، از تعطیلی یک ساله مراکز و مؤسسات وابسته به این جریان خبر داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مرکز اطلاع رسانی شورای عالی قضایی عراق دیروز تأکید کرده که قاضی تحقیقات ویژه پرونده‌های مربوط به امنیت ملی تحقیقات در رابطه با جنایت قتل یک جوان در میدان «الوثبه» شهر بغداد را آغاز کرده و در حق همه افرادی که در ارتکاب این جنایت شنیع شرکت داشتند، احکام دستگیری صادر می‌شود. سرلشکر «عبدالکریم خلف»، سخنگوی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق گفته که «نیرو‌های امنیتی کلیه مدارک و شواهد کیفری را در اختیار دارند و چهره عاملان جنایت کاملاً واضح است، به همین دلیل نیز پیگرد آن‌ها کار آسانی است و هیچ یک از جنایتکاران نجات نخواهند یافت.» حسن شاکر، رئیس فراکسیون بدر در پارلمان عراق هم بر ضرورت عملکرد جدی دستگاه‌های امنیتی برای دستگیری نفوذی‌ها و عناصر مخرب و تأمین امنیت جان معترضان مسالمت‌جو تأکید کردند. وی بر ضرورت موضع‌گیری واقعی و قوی دستگاه‌های امنیتی و نقش کارآمد آن‌ها در تأمین امنیت اعتراضات از وجود نفوذی‌ها و بازداشت آن‌ها تأکید کرد.

عقب نشینی سرایا السلام
در عراق گزارش‌هایی درباره مشارکت برخی اعضای جریان صدر در کشتن و به دار آویختن «هیثم علی اسماعیل» جوان ۱۶ ساله عراقی در میدان الوثبه بغداد منتشر شده از جمله اینکه در شبکه‌های اجتماعی تصویری از یکی از اعضای سرایا السلام که به مشارکت در قتل این نوجوان دست داشته، منتشر شده است. برخی منابع رسانه‌ای دیروز گفتند که نیرو‌های وابسته به جریان صدر موسوم به «کلاه آبی‌ها» که طی توافق با فرماندهی عملیات بغداد، مسئولیت تأمین امنیت تظاهرات‌کنندگان را بر عهده گرفته‌اند، از میدان التحریر خارج شده‌اند. با این حال، یک منبع آگاه از «سرایا السلام» در گفتگو با «بغداد الیوم» تأکید کرد که اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درباره صدور دستور خروج نیرو‌های کلاه آبی در میدان‌های تظاهرات در بغداد، صحت ندارد و تا به این لحظه هنوز دستوری در این‌باره صادر نشده است. این شایعه به خصوص بعد از آن قوت گرفت که دفتر رهبر جریان صدر با صدور بیانیه‌ای از تعطیلی نهادها، مراکز و مؤسسات وابسته به این جریان به مدت یک سال خبر داد. در این بیانیه آمده است: طبق دستورات مقتدی صدر، تمامی مراکز و مؤسسات وابسته به این جریان به جز اداره مرقد «سید محمد صدر» (پدر مقتدی صدر و از مراجع تقلید شیعه) و دو پسر وی، دفتر ویژه رئیس جریان صدر و تشکیلات «سرایا السلام» (گردان‌های صلح) به مدت یک سال بسته می‌شوند. دفتر جریان صدر عراق، علت بسته شدن این مؤسسات را ذکر نکرده است، اما این اقدام ساعاتی پس از آن روی داد که خودروی حامل فرزند «جعفر الموسوی»، سخنگوی جریان صدر در یکی از محله‌های بغداد هدف سوءقصد افراد مسلح ناشناس قرار گرفت.

حکم برای ۱۴ قاتل
شورای عالی قضایی عراق، برای ۱۴ فرد متهم به قتل شهید العلیاوی، از فرماندهان حشدالشعبی این کشور حکم بازداشت صادر کرد. به گزارش بغداد الیوم، قرار بازداشت برای ۱۴ فرد متهم به قتل این دو برادر عراقی صادر شده است و اسامی این متهمان که همگی از استان میسان عراق هستند، عبارتند از‌: «سیف الدین جاسب»، «سعد فرحان البهادلی»، «مسلم عیدان عبل»، «حیدر عبد الامین الکعبی»، «صدام عزیز البخیتاوی»، «طالب قاسم الکنانی»، «حسین جبار الحلفی»، «علی کاظم الدبی»، «عبد الله حسن الکنانی»، «حسین اللامی»، «کاظم الحلفی»، «محمود البعاج»، «جواد کاظم الحلفی»، «عبد الله الکنانی»، «علی البختاوی»، «عبد الحسین زیدان»، «عقیل حسین اللامی»، «احمد الحلفی»، «سعد فرحان البهادل». افراد نام‌برده سوم آبان ماه همزمان با بروز اعتراضات در استان میسان (جنوب عراق) به دفتر العلیاوی در این استان حمله و او را مجروح کردند. قاتلان شهید علیاوی، از تعقیب او و برادرش که در حال حرکت به بیمارستان با خودروی آمبولانس بودند، دست بر نمی‌دارند و با حمله به خودرو هر دوی آن‌ها را به شهادت می‌رسانند.

نامه هشدارآمیز ائتلاف صدر به رئیس‌جمهور عراق
ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر در نامه‌ای به رئیس‌جمهور عراق ضمن مسئول دانستن او در تعیین نخست‌وزیر آینده اعلام کرد که نخست‌وزیر باید حاصل جنبش مردمی باشد و نه حاصل روند سیاسی از بالا. صباح الساعدی، عضو فراکسیون سائرون در پارلمان عراق در نامه‌ای به برهم صالح، رئیس‌جمهور این کشور نوشت: عراق در نقطه عطف تاریخی از حیات سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی خود قرار دارد. دو ماه و نیم از تظاهرات و تحصنی که عراق تاکنون نظیر آن را ندیده می‌گذرد، اعتراضاتی که تمام مردم به آن پیوسته‌اند. حضور دانشجویان دانشگاه‌های مختلف عراق در این اعتراضات به انقلاب مردمی و مسالمت‌آمیز مردم چهره جدیدی داده است؛ انقلابی که مردم در جریان آن خواهان تغییر و اصلاح هستند. جوانان عراقی در جریان این تظاهرات خون خود را نیز دادند تا خون آن‌ها شاهدی تاریخی بر پایان دوره فساد و شکست باشد. در این نامه آمده است: استعفای دولت از طریق توافق سیاسی حاصل نشده بلکه نتیجه حتمی انتفاضه مردمی مسالمت‌آمیز و خون مردمی است که در راه موفقیت جنگ اصلاحات از جان خود نیز گذشتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار