کد خبر: 981322
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به فرانسه سفر کرده، گفت هنوز شانسی برای حفظ برجام وجود دارد و اروپا در تلاش است ایران را قانع کند که گام تازه‌ای در جهت کاهش تعهد به برجام برندارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: فرانسوی‌ها در این زمینه چند بار اثبات کرده‌اند در بازی فشار حداکثری امریکا نقش سرعت‌گیر واکنش‌های ایران را داشته اند. آلمانی‌ها در این مسیر کمی با تردید بیشتری عمل کرده‌اند که فشار امریکا برای تردیدزدایی از آن‌ها از پشت پرده به روی صحنه آمده است و سفیر امریکا در آلمان در مصاحبه‌ای از برلین خواست برای متوقف کردن ایران به واشنگتن بپیوندد.

«جوزپ بورل» مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه در سفر به پاریس با «ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه دیدار و در یک نشست خبری مشترک با ابراز نگرانی از وضعیت برجام، گفت اروپا به مقام‌های ایرانی هشدار داده است که در صورتی که ایران در ماه ژانویه گام تازه‌ای در جهت کاهش تعهد به برجام بردارد، «اصل این توافق» در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وی گفت پاریس معتقد است که تصمیم ایران برای کاهش تعهد به برجام، «پاسخی غلط» به «تصمیم بد» امریکا برای خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای بوده است که می‌تواند به تضعیف ثبات در منطقه منجر شود.

در ادامه، بورل ابتدا در مورد ناآرامی‌های اخیر در ایران صحبت کرد و با یادآوری بیانیه اخیر اتحادیه اروپا در این رابطه، گفت بروکسل در بیانیه خود «موضع محکمی» در این‌خصوص گرفته و نحوه برخورد با این ناآرامی‌ها را «محکوم» کرده و «غیرقابل قبول» خوانده است.

او سپس در مورد وضعیت برجام گفت: «این مایه خرسندی است که نشست [کمیسیون مشترک برجام]در وین نشان داد که هنوز شانس حفظ این توافق وجود دارد و بین شرکت‌کنندگان در این نشست که با هماهنگی اتحادیه اروپا برگزار شد، در این مورد اجماع وجود داشت.»

وی ادامه داد: «ما امیدواریم بتوانیم مقام‌های ایرانی را قانع کنیم که بقای توافق را به خطر نیندازند. این توافق برای اتحادیه اروپا بسیار بسیار مهم است.»

ایران از اردیبهشت ماه امسال، یک سال بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی امریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد به مرور و تا زمان بازگشت توازن به توافق هسته‌ای، تعهد خود را به برجام کاهش می‌دهد. ایران از آن زمان پایبندی به سقف ذخایر غنی‌سازی اورانیوم و آب سنگین، سقف غنای اورانیوم تولیدی و محدودیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای را به حالت تعلیق درآورده است.

کشور‌های اروپایی که در اجرای وعده جبران آثار منفی تحریم‌های امریکا ناکام بوده‌اند، می‌گویند با وجود بازگشت تحریم‌های امریکا، ایران باید همچنان به این توافق پایبند باشد. این کشور‌ها اخیراً تلویحاً تهدید کرده‌اند که در صورت کاهش بیش از پیش تعهد ایران به برجام، ممکن است به ساز و کار ماشه متوسل شده و تحریم‌های بین‌المللی را احیا کنند.

امریکا خواستار افزایش فشار اروپا
فشار اروپا برای نگه داشتن ایران در وضعیت انفعالی و پایبندی یک‌طرفه و بدون بهره‌گیری از حداقل مواهبی که در برجام تعریف شده بود، بعد از خروج از امریکا از برجام، آشکار بوده است.

به گزارش فارس، «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران شامگاه سه شنبه خواستار افزایش این فشار با محوریت برنامه موشکی ایران شده است. هوک با متهم کردن ایران به نقش‌آفرینی در حمله موشکی چند ماه پیش به میادین نفتی عربستان سعودی، گفت: «بعد از حمله اخیر به میادین نفت سعودی، اروپا درک می‌کند که باید در موضوع موشک‌ها جدی باشیم.»

سه کشور اروپایی روز اول مهرماه همنوایی با سیاست‌های امریکا را علنی‌تر کرده و هماهنگ با دولت «دونالد ترامپ» از لزوم ایجاد تغییرات جدید در برجام سخن گفتند. انگلیس، آلمان و فرانسه در این بیانیه از ایران خواستند وارد چارچوب مذاکرات «طولانی‌مدت» بر سر برنامه هسته‌ای، مسائل منطقه‌ای و برنامه موشکی شود. برایان هوک که در نشست لابی موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی» صحبت می‌کرد بار دیگر به بیان سخنان مداخله‌جویانه درباره اغتشاشات اخیر در ایران پرداخت. هوک گفت امریکا خواستار آزادی تمامی کسانی است که «در جریان اعتراضات» بازداشت شده‌اند. وی اضافه کرد: «کارزار فشار حداکثری ما ادامه خواهد یافت.»

نماینده ویژه دولت ترامپ بار دیگر از خروج امریکا از برجام که یک توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد است دفاع کرد. او گفت: «خروج از برجام اهرم فشاری در اختیار ما قرار می‌دهد تا از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته‌ای جلوگیری کنیم.»

هوک همچنین بار دیگر با بیان این ادعای اثبات‌نشده که ایران عامل حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی بوده گفت: «مسئله فقط به امریکا و ایران مربوط نمی‌شود. وقتی ایران به بزرگ‌ترین تأسیسات نفت در عربستان سعودی حمله می‌کند مشکلی جهانی وجود دارد که نیازمند پاسخ بین‌المللی است.»

ساعتی بعد از این ادعا‌های هوک، بلومبرگ اعلام کرد به گزارشی از سازمان ملل دست یافته که در آن محققان این سازمان بین‌المللی گفته‌اند نمی‌توانند ادعا‌های واشنگتن و ریاض درباره دخالت ایران در حمله به تأسیسات نفت سعودی در ماه سپتامبر را تأیید کنند. او در عین حال بدون اشاره به فهرست بلند بالای مداخله امریکا در ایران گفت که آینده ایران به دست مردم این کشور تعیین خواهد شد نه ایالات متحده امریکا.

در همین راستا «ریچاد گرنل» سفیر امریکا در آلمان روز سه شنبه گفت که دولت آلمان باید به امریکا پیوسته و در راستای توقف ایران در حمایت از تروریسم عمل کند. گرنل که با روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» مصاحبه می‌کرد، اضافه کرد: «ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم تا به شرکای خود توضیح دهیم که باید با هم همکاری کرده تا به حمایت ایران از تروریسم پایان داده و این کشور مسیری برای انتقال منابع خود پیدا نکند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار