کد خبر: 980071
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
به همت دانشجویان مخترع دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر؛
سید محمدباقر طباطبایی گفت :خاک و ریزگردها، فضولات پرندگان، نمک دریا، آلودگی های صنعتی و غیره بر روی سطح مقره، مقره آلوده شده و در اثر ترکیب آلودگی با آب باران، شبنم صبحگاهی و یا حتی رطوبت محیط، مقره از حالت عایق به حالت رسانا تبدیل می شود.

 

  به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،  به نقل ازخبرنگار آنا از خمینی شهر، دانشجوی ارشد مهندسی مکاترونیک و مبتکر این طرح اظارداشت :یکی از مشکلات شایع در خطوط انتقال نیروی برق در سراسر دنیا، آلودگی مقره ها در اثر عوامل محیطی طبیعی و غیرطبیعی می باشد. مقره ها اجسام عایقی هستند که خطوط  انتقال جریان برق جهت اتصال کابل های برق به دکل مورد استفاده قرارمی‌گیرند.

سید محمدباقر طباطبایی بیان نمود: در اثر تجمع آلودگی هایی نظیر گرد و خاک و ریزگردها، فضولات پرندگان، نمک دریا، آلودگی های صنعتی و غیره بر روی سطح مقره، مقره آلوده شده و در اثر ترکیب آلودگی با آب باران، شبنم صبحگاهی و یا حتی رطوبت محیط، مقره از حالت عایق به حالت رسانا تبدیل می شود. در بیشتر موارد این تغییر حالت منجر به نشت دائمی جریان برق از کابل به دکل شده و منجر به اتلاف بخش قابل توجهی از نیروی برق می شود.

وی ابراز داشت :همچنین در برخی موارد که میزان آلودگی زیاد باشد مقدار جریان نشتی به حدی زیاد می‌شود که به صورت اتصال کوتاه بر جرقه زنی خود را نشان می‌دهد و باعث انفجار مقره و قطع  جریان برق می‌شود. تنها روش مؤثر برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی، شستشوی مقره ها است که بسیار پرهزینه، زمان‌بر و برای کارکنان بخش عملیات خطرناک می باشد.

 این دانشجوی مخترع خاطر نشان کرد : در دهه گذشته سامانه‌های مکانیزه جهت شستشوی مقره های خطوط انتقال نیروی برق فشار قوی، بارها و بارها در لیست اعلام نیاز وزارت نیرو و شرکت های برق منطقه ای قرار داشته که خود عاملی برای ایجاد انگیزه و شکل گیری ایده اولیه این پژوهش بوده است ولی مسائل فنی و سختی کار همواره باعث شده تا پژوهشگران، کمتر به این حوزه وارد شده و در مواردی هم که اقداماتی صورت گرفته، این اقدامات به نتیجه دلخواه آن نرسیده است. از دلائل عدم موفقیت تلاش‌های پیشین می‌توان به عدم استفاده از آب پرفشار و تمیز نشدن مقره ها اشاره کرد چرا که استفاده از آب پرفشار مستلزم استفاده از شلنگ های قوی و سنگین وزن می باشد.

وی تصرح کرد :همچنین خروج آب پرفشار از نازل باعث ایجاد نیروی عکس العمل شدید در جهت مخالف آن و نوسان شدید ربات‌های پرنده می شود. این عوامل موجب شد که طرحی ابتکاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهرآغاز شود.

    طباطبایی این طرح ابتکاری را با عنوان ساخت «سامانه بازرس و شوینده مقره های خطوط انتقال برق فشار قوی» عنوان کرد واذعان داشت :سامانه‌ای در چند فاز طراحی و فاز نخست آن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد ساخته شده است.

وی گفت : در این پژوهش ابتکارات بی‌نظیری مورد استفاده قرار گرفته که نمونه آن در طرح های مشابه داخلی و خارجی وجود ندارد.

  شایان ذکراست ؛  با ابتکار و نوآوری های موجود در سامانه طراحی شده، امکان استفاده از آب پرفشار با فشار 100 بار و تا ارتفاع دلخواه فراهم شده که باعث شستشوی مؤثر مقره های موجود در خطوط انتقال می‌شود. همچنین با اقدامات انجام شده نیروی عکس العمل آب خروجی از نازل خنثی سازی شده و امکان شستشوی دقیق مقره ها بدون نوسان فراهم شده است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر